J Jörgen Eriksson skrev:
jag fattar givetvis att ångspärr inte ska stoppa takläckage. så bakom flötet är jag inte. och jag pratar bara om en spärr, som håller tillbaks fuktig varm luft innefrån huset
Precis, jag är skeptisk mot hantverkaren. Inte mot din kunskap :)
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 3 till
  • Laddar…
Låter väl fullt rimligt att detta är en skada pga avsaknad ångspärr. Plåttak blir mkt kalla av nattstrålningen och är det ett uppvärmt utrymme under så kan ångan från rummet kondendensera.
 
  • Gilla
Ulltand
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Precis, jag är skeptisk mot hantverkaren. Inte mot din kunskap :)
jag är ganska säker på att även hantverkaren vet att ångspärr inte är till för att stoppa takläckage
 
  • Gilla
Ulltand
  • Laddar…
J Jörgen Eriksson skrev:
jag är ganska säker på att även hantverkaren vet att ångspärr inte är till för att stoppa takläckage
Inte det jag menar. Om du har läckage uppifrån hade inte en ångspärr hjälpt. Om yttertaket är helt och fuktig inneluft kondenserar mot undersidan av yttertaket, då kan det vara ett problem.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
J Jörgen Eriksson skrev:
Varför hade det ruttnat? Var skulle fuktigheten kommit ifrån om det funnits ångspärr och taket inte satt sig (dvs ha tillräcklig lutning)?
Det läcker väl knappast vatten inifrån huset och ut i taket? Din gles och panel ser ser i jämförelse fräsch ut mot råsponten och ök takstol.

Tror det är minst 5.7 graders lutning som krävs på falstak (finns säkert olika) har du det?
Sen är som någon tidigare skrev en terass på svagt lutande tak en välkänd riskkontruktion.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 4 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Inte det jag menar. Om du har läckage uppifrån hade inte en ångspärr hjälpt. Om yttertaket är helt och fuktig inneluft kondenserar mot undersidan av yttertaket, då kan det vara ett problem.
ok, förstår. och jo det kommer bli lite att bita i att reda ut orsak och verkan. och i vilken ordning de olika skadorna kommit (dvs fukt underifrån; regnvatten ovanifrån; terrassens tyngd).

och givetvis frågan om detta problem skulle ha kunnat upptäckas vid inspektion när vi köpte huset. takläggaren vi hade nu menar att vi inte kunde ha sett eller förebyggt detta
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
D Danne213 skrev:
Det läcker väl knappast vatten inifrån huset och ut i taket? Din gles och panel ser ser i jämförelse fräsch ut mot råsponten och ök takstol.

Tror det är minst 5.7 graders lutning som krävs på falstak (finns säkert olika) har du det?
Sen är som någon tidigare skrev en terass på svagt lutande tak en välkänd riskkontruktion.
enligt takläggaren är det 4 graders lutning nu
 
  • Gilla
AnitaBerit
  • Laddar…
B
Som redan nämts är det ganska svårt att få igenom dolda fel, generellt. Undantaget är väl ett nybyggt våtrum, med fläckfritt våtrumsintyg plötsligt läcker och drar med hela badrummet. Eller för den delen att nytt tak, där säljaren gjort utfästelser om taket goda skick.

Att taket är 25år tror jag talar en hel del till din nackdel, själva taket är ju till stora delar avskrivet, och köparen ska förvänta sig vissa brister i större utsträckning.

Sist men inte minst det finns extremt många hus utan ångspärr. frågan om avsaknad av ångspärr är ett fel, eller är det bara en riskkonstruktion? Lågt sluttande tak, terass uppåpå. Tror det blir rejält viktigt för dig att visa att fukten kom innefrån, att det inte rör sig om en läcka. Och att det inte beror på t.ex. bristande undertryck inomhus (för dålig ventilation).

Ska du driva detta mot säljaren så ska ju även säljaren ha möjlighet att åtgärda felet, om jag minns rätt. Dvs om de inte viker sig platt och löser detta snabbt är ju risken stor att du står där och plötsligt måste täcka hela konstruktionen med pressenning och invänta en utdragen process.

Jag tror tyvärr det här slutar med att ts får stå för denna kostnad själv. Det är skillnad mellan att ha rätt, och få rätt.
 
  • Gilla
Per72 och 2 till
  • Laddar…
B BSOD skrev:
Som redan nämts är det ganska svårt att få igenom dolda fel, generellt. Undantaget är väl ett nybyggt våtrum, med fläckfritt våtrumsintyg plötsligt läcker och drar med hela badrummet. Eller för den delen att nytt tak, där säljaren gjort utfästelser om taket goda skick.

Att taket är 25år tror jag talar en hel del till din nackdel, själva taket är ju till stora delar avskrivet, och köparen ska förvänta sig vissa brister i större utsträckning.

Sist men inte minst det finns extremt många hus utan ångspärr. frågan om avsaknad av ångspärr är ett fel, eller är det bara en riskkonstruktion? Lågt sluttande tak, terass uppåpå. Tror det blir rejält viktigt för dig att visa att fukten kom innefrån, att det inte rör sig om en läcka. Och att det inte beror på t.ex. bristande undertryck inomhus (för dålig ventilation).

Ska du driva detta mot säljaren så ska ju även säljaren ha möjlighet att åtgärda felet, om jag minns rätt. Dvs om de inte viker sig platt och löser detta snabbt är ju risken stor att du står där och plötsligt måste täcka hela konstruktionen med pressenning och invänta en utdragen process.

Jag tror tyvärr det här slutar med att ts får stå för denna kostnad själv. Det är skillnad mellan att ha r
B BSOD skrev:
Som redan nämts är det ganska svårt att få igenom dolda fel, generellt. Undantaget är väl ett nybyggt våtrum, med fläckfritt våtrumsintyg plötsligt läcker och drar med hela badrummet. Eller för den delen att nytt tak, där säljaren gjort utfästelser om taket goda skick.

Att taket är 25år tror jag talar en hel del till din nackdel, själva taket är ju till stora delar avskrivet, och köparen ska förvänta sig vissa brister i större utsträckning.

Sist men inte minst det finns extremt många hus utan ångspärr. frågan om avsaknad av ångspärr är ett fel, eller är det bara en riskkonstruktion? Lågt sluttande tak, terass uppåpå. Tror det blir rejält viktigt för dig att visa att fukten kom innefrån, att det inte rör sig om en läcka. Och att det inte beror på t.ex. bristande undertryck inomhus (för dålig ventilation).

Ska du driva detta mot säljaren så ska ju även säljaren ha möjlighet att åtgärda felet, om jag minns rätt. Dvs om de inte viker sig platt och löser detta snabbt är ju risken stor att du står där och plötsligt måste täcka hela konstruktionen med pressenning och invänta en utdragen process.

Jag tror tyvärr det här slutar med att ts får stå för denna kostnad själv. Det är skillnad mellan att ha rätt, och få rätt.
jag har redan täckt taket med pressenning... för att inte förvärra skadan
 
Var på takytan är skadan? Hur mycket?
Varför skulle en sättning få falserna att börja läcka?
 
  • Gilla
UffePlåtis och 1 till
  • Laddar…
plåtrickard plåtrickard skrev:
Var på takytan är skadan? Hur mycket?
Varför skulle en sättning få falserna att börja läcka?
som jag förstår det på takläggaren så har takytan ingen skada. regnvatten ställer sig att falserna är helt under vatten, och att vatten då tränger in genom falserna
 
Hur tät är en enkelfals? om falsen står helt under vatten, kan då vatten tränga in genom falsen (typ kapillärkraft)? eller är en enkelfals helt vattentät?
 
  • Gilla
plåtrickard
  • Laddar…
J Jörgen Eriksson skrev:
Hur tät är en enkelfals? om falsen står helt under vatten, kan då vatten tränga in genom falsen (typ kapillärkraft)? eller är en enkelfals helt vattentät?
Är du säker på att det är enkelfals?
För det är väldigt nejnej på så platt tak.
Men falsen ska vara tät ,men troligtvis inte under vatten
 
Det räcker med lite mossa eller en ansamling av löv på ett så platt tak för att det ska bildas en vattensamling som tränger igenom, och är det inte 100 % tätt läcker det.
Det enda som är helt tätt är väl limmad ytpapp eller gummiduk.
@plåtrickard får rätta mig om jag har fel, men det är min erfarenhet.
 
  • Gilla
UffePlåtis
  • Laddar…
mikethebik mikethebik skrev:
Det räcker med lite mossa eller en ansamling av löv på ett så platt tak för att det ska bildas en vattensamling som tränger igenom, och är det inte 100 % tätt läcker det.
Det enda som är helt tätt är väl limmad ytpapp eller gummiduk.
@plåtrickard får rätta mig om jag har fel, men det är min erfarenhet.
Ja när det är så platt som 4grader o sättningar så är jag benägen att hålla med..
 
  • Gilla
UffePlåtis och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.