Fairlane
J Jörgen Eriksson skrev:
I och med att det läcker rakt in i köket tycker jag det är ett fel jag inte borde förvänta mig.
Det beror ju lite på vad du menar. Man förväntar sig inte att det ska läcka rakt in i köket normalt, men är det ett stort hål i taket så är det högst förväntat.

Gjorde ni någon undersökning av huset i samband med köp eller förväntade ni er att allt fungerade som det skulle?
 
  • Gilla
Johan456
  • Laddar…
Jag är inne på samma sak. Alltså att det varit läckage länge. Såklart omöjligt för mig att veta men risken finns att hantverkaren har fel.
Jag tycker hans förklaringsmodell låter osannolik. Sen om det går att driva som dolt fel kan jag inte svara på. Det uppfyller dock kriteriet att om felet var känt hade det fått betydande påverkan på slutpriset. Vidare får man väl anse att ett tak som är 24 år kan mycket väl läcka. Däremot kan man inte förvänta sig att det ska ha läckt i 10, vilket det borde ha gjort med tanke på hur det ser ut.
Men jag kan juridiken för dåligt.

Däremot kan jag svara på frågan vem som ska bedöma. Det kan vara en hantverkare, men det kan också vara en besiktningsman. Det viktiga är att personen har rätt tekniska kompetens.
 
  • Gilla
Färdigrenoverad och 1 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Det beror ju lite på vad du menar. Man förväntar sig inte att det ska läcka rakt in i köket normalt, men är det ett stort hål i taket så är det högst förväntat.

Gjorde ni någon undersökning av huset i samband med köp eller förväntade ni er att allt fungerade som det skulle?
Jo undersökning gjordes men det var givetvis ingen som bröt upp taket, och frågade inte om ångspärr var monterad.

och det var givetvis inget stor hål i taket...

Det är det inte nu heller.

Och det har inte läckt sedan vi köpte det för fem år sedan. Taket har först nu satt sig såpass att det läcker in genom isolering och in i huset.
 
J Jörgen Eriksson skrev:
Jo undersökning gjordes men det var givetvis ingen som bröt upp taket, och frågade inte om ångspärr var monterad.

och det var givetvis inget stor hål i taket...

Det är det inte nu heller.

Och det har inte läckt sedan vi köpte det för fem år sedan. Taket har först nu satt sig såpass att det läcker in genom isolering och in i huset.
Har det inte runnit in vatten från yttertaket på 5 år?
 
  • Gilla
S7200
  • Laddar…
Rickard.
Terrasser ovanpå plåttak är enligt mig en riskkonstruktion och belastning från den skulle t ex också vara en orsak till sättningar och läckage.

Alla kan tycka hit och dit om dolda fel men i slutändan är det en juridisk process, enligt kollektivet byggahus finns det knappt något som är dolt fel och vissa tror dolt fel är en garanti mot fel. Sanningen är såklart där i mellan (men närmare byggahus ;))

https://www.hallakonsument.se/varor-och-tjanster/fel-i-hus/
 
  • Gilla
torparavgrund och 6 till
  • Laddar…
J Johan456 skrev:
Jag är inne på samma sak. Alltså att det varit läckage länge. Såklart omöjligt för mig att veta men risken finns att hantverkaren har fel.
Jag tycker hans förklaringsmodell låter osannolik. Sen om det går att driva som dolt fel kan jag inte svara på. Det uppfyller dock kriteriet att om felet var känt hade det fått betydande påverkan på slutpriset. Vidare får man väl anse att ett tak som är 24 år kan mycket väl läcka. Däremot kan man inte förvänta sig att det ska ha läckt i 10, vilket det borde ha gjort med tanke på hur det ser ut.
Men jag kan juridiken för dåligt.

Däremot kan jag svara på frågan vem som ska bedöma. Det kan vara en hantverkare, men det kan också vara en besiktningsman. Det viktiga är att personen har rätt tekniska kompeten
J Johan456 skrev:
Jag är inne på samma sak. Alltså att det varit läckage länge. Såklart omöjligt för mig att veta men risken finns att hantverkaren har fel.
Jag tycker hans förklaringsmodell låter osannolik. Sen om det går att driva som dolt fel kan jag inte svara på. Det uppfyller dock kriteriet att om felet var känt hade det fått betydande påverkan på slutpriset. Vidare får man väl anse att ett tak som är 24 år kan mycket väl läcka. Däremot kan man inte förvänta sig att det ska ha läckt i 10, vilket det borde ha gjort med tanke på hur det ser ut.
Men jag kan juridiken för dåligt.

Däremot kan jag svara på frågan vem som ska bedöma. Det kan vara en hantverkare, men det kan också vara en besiktningsman. Det viktiga är att personen har
J Johan456 skrev:
Jag är inne på samma sak. Alltså att det varit läckage länge. Såklart omöjligt för mig att veta men risken finns att hantverkaren har fel.
Jag tycker hans förklaringsmodell låter osannolik. Sen om det går att driva som dolt fel kan jag inte svara på. Det uppfyller dock kriteriet att om felet var känt hade det fått betydande påverkan på slutpriset. Vidare får man väl anse att ett tak som är 24 år kan mycket väl läcka. Däremot kan man inte förvänta sig att det ska ha läckt i 10, vilket det borde ha gjort med tanke på hur det ser ut.
Men jag kan juridiken för dåligt.

Däremot kan jag svara på frågan vem som ska bedöma. Det kan vara en hantverkare, men det kan också vara en besiktningsman. Det viktiga är att personen har rätt tekniska kompetens.
Om det varit mindre läckage länge, som inte kommit igenom isolering och in i huset - kan det likväl ha varit en konskevens av avsaknad ångspärr? Dvs det är det som från början fått taket att sätta sig och regnvatten att tränga in genom falsarna? Hantverkaren som inspekterade taket sa att inga andra fel finns. Jag antar han då menar inga andra konstruktionsfel eller skador som orsakar läckage
 
Var menar hantverkaren att själva ångspärren bör ha varit monterad?
 
  • Gilla
  • Haha
Färdigrenoverad och 2 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Har det inte runnit in vatten från yttertaket på 5 år?
Lite oklar på vad du menar men nej, vi har haft huset i fem år och det har inte nånsin runnit genom taket in i huset. Vatten har dock säkerligen trängt in genom falsarna ett tag och blött ner råspånt mm. Hur länge är ju inte lätt att veta.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Var menar hantverkaren att själva ångspärren bör ha varit monterad?
Lite oklar på vad du menar. Ångspärren ska väl sitta vid isoleringen. Kan man sätta den på olika ställen? Hantverkaren sa inte till mig var den borde sitta, han bara konstaterade att den saknas. Jag frågade inte heller honom exakt var i konstruktionen den skulle ha suttit
 
J Jörgen Eriksson skrev:
Lite oklar på vad du menar. Ångspärren ska väl sitta vid isoleringen. Kan man sätta den på olika ställen? Hantverkaren sa inte till mig var den borde sitta, han bara konstaterade att den saknas. Jag frågade inte heller honom exakt var i konstruktionen den skulle ha suttit
Ångspärr eller ångbroms ska sitta under isoleringen. Den är inte till för att stoppa takläckage! Med en spärr hade det säkert varit ännu värre då fukten stängts in mellan ångspärr och yttertak.
 
  • Gilla
Färdigrenoverad och 13 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
I call bullshit! Om taket varit helt hade du inte fått problemet! Det finns säkert 100.000 tals gamla hus utan ångspärr i tak, speciellt i kök, som inte får fuktskador.
Ok, bra att ha den aspekten med mig. Men jag undrar då varför ångspärr finns överhuvudtaget?
 
  • Gilla
Hans majestät
  • Laddar…
J Jörgen Eriksson skrev:
Ok, bra att ha den aspekten med mig. Men jag undrar då varför ångspärr finns överhuvudtaget?
Ångspärr ska stoppa fuktig luft att leta sig upp och kondensera på tex en kallvind. Oftast viktigast i badrumstak. Är vinden rätt ventilerad eller byggd blir det sällan ett problem.
 
  • Gilla
jkdsfsuoh och 2 till
  • Laddar…
Rickard. Rickard. skrev:
Terrasser ovanpå plåttak är enligt mig en riskkonstruktion och belastning från den skulle t ex också vara en orsak till sättningar och läckage.

Alla kan tycka hit och dit om dolda fel men i slutändan är det en juridisk process, enligt kollektivet byggahus finns det knappt något som är dolt fel och vissa tror dolt fel är en garanti mot fel. Sanningen är såklart där i mellan (men närmare byggahus ;))

[länk]
Jo jag har också tänkt det, att terrass på tak säkertkan bidra till sättning. Frågan är som hönan eller ägget här - är det terrassen som fått taket att sätta sig och mögel växa eller har terrassen bidragit till att sätta ett redan möglande tak, som möglar pga att varm luft från huset kondenserar på konstruktionen
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Ångspärr eller ångbroms ska sitta under isoleringen. Den är inte till för att stoppa takläckage! Med en spärr hade det säkert varit ännu värre då fukten stängts in mellan ångspärr och yttertak.
jag fattar givetvis att ångspärr inte ska stoppa takläckage. så bakom flötet är jag inte. och jag pratar bara om en spärr, som håller tillbaks fuktig varm luft innefrån huset
 
  • Gilla
Ulltand
  • Laddar…
J Jörgen Eriksson skrev:
Jo jag har också tänkt det, att terrass på tak säkertkan bidra till sättning. Frågan är som hönan eller ägget här - är det terrassen som fått taket att sätta sig och mögel växa eller har terrassen bidragit till att sätta ett redan möglande tak, som möglar pga att varm luft från huset kondenserar på konstruktionen
Man ser ju på bilden, iaf jag, att skadan kommit uppifrån.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.