Det skrevs högre upp att dte finns massor med hus utan ångspärr som inte får problem. Det är en sanning med viss modifikation.

Förr när man inte hade "bra isolering" som glasull och mineralull. Så hade man inte heller ångspärr. Förr användes olika organiska material, träspån, torv osv. som isolering. Dessa material är relativt dåliga som isolering, men de absorberar fukt, så att det inte blir blött, upp till en gräns.

De har återkommit ekologiska lösningar nu.

Men har du glas eller mineralull så måste man nästan även ha ångspärr. Vattenånga innifrån bostadsutrymmet kondenserar i isoleringens yttre kalla del. Blötan försämrar isoleringen så att kondenspunkten flyttar sig innåt. Vattnet som kondenserar får trä i taket/väggen att mögla osv. Med de gamla materialen sögs fukten in i de ihåliga fibrerna, där de iofs, föärsämrar isolerings egenskaperna en aning men inte totalt. Först när fibrena är mättade med vatten blir isoleringen blöt, och isåfall möglar själva isoleringen. När det blir varmare avgår vattnet igen som vattenånga. Fibrerna torkar.
 
  • Gilla
Ulltand och 3 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Det skrevs högre upp att dte finns massor med hus utan ångspärr som inte får problem. Det är en sanning med viss modifikation.

Förr när man inte hade "bra isolering" som glasull och mineralull. Så hade man inte heller ångspärr. Förr användes olika organiska material, träspån, torv osv. som isolering. Dessa material är relativt dåliga som isolering, men de absorberar fukt, så att det inte blir blött, upp till en gräns.

De har återkommit ekologiska lösningar nu.

Men har du glas eller mineralull så måste man nästan även ha ångspärr. Vattenånga innifrån bostadsutrymmet kondenserar i isoleringens yttre kalla del. Blötan försämrar isoleringen så att kondenspunkten flyttar sig innåt. Vattnet som kondenserar får trä i taket/väggen att mögla osv. Med de gamla materialen sögs fukten in i de ihåliga fibrerna, där de iofs, föärsämrar isolerings egenskaperna en aning men inte totalt. Först när fibrena är mättade med vatten blir isoleringen blöt, och isåfall möglar själva isoleringen. När det blir varmare avgår vattnet igen som vattenånga. Fibrerna torkar.
Javisst, men troligen inte det som hänt i detta fall då isoleringen såg fräsch ut.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
plåtrickard plåtrickard skrev:
Är du säker på att det är enkelfals?
För det är väldigt nejnej på så platt tak.
Men falsen ska vara tät ,men troligtvis inte under vatten
jo takläggaren kommenterade att det borde varit dubbelfals men är enkelfals
 
Redigerat:
  • Wow
UffePlåtis
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Javisst, men troligen inte det som hänt i detta fall då isoleringen såg fräsch ut.
plåtrickard plåtrickard skrev:
Är du säker på att det är enkelfals?
För det är väldigt nejnej på så platt tak.
Men falsen ska vara tät ,men troligtvis inte under vatten
är den inte tät under vatten så kommer det in vatten i träkonstruktionen. och takläggaren påstår att det är så vatten kommer in, snarare än att det skulle vara hål nånstans i takbeläggningen
 
Jobbade för många år sen hos en fastighetsägare.
Ett hus på Östermalm fick hela vinden ombyggd på 70 talet till takvåningar med många lågt lutande tak.
Plåten var dubbelfalsad och väl utförd enligt en plåtslagare, men saknade underlagspapp.
Varje vår vid snösmältningen droppade det i lägenheterna.
Snön smälte underifrån av värmen från taket, den tunga snön tryckte på vattnet som pressades in genom falsarna.
 
  • Gilla
leifherlin och 2 till
  • Laddar…
J Jörgen Eriksson skrev:
Köpte ett fritidshus 2019. Har precis fått en tackläcka. Taket som läcker är ett pulpettak och är del av en tillbyggnad som gjordes 1999. Taket har falsat plåttak med underlagspapp. Terrass ovanpå. Takläggaren skriver i sin rapport "Taket har satt sig, där är bakfall varvid vatten tränger in genom falsen. Fattas ångspärr i konstruktionen så fukt har varit stängd inne."

Som jag förstår det på takläggaren har det under lång tid växt mögel och svamp på råspånt/konstruktionen vilket nu gått så långt att konstruktionen sätter sig. Och att möglet och svampen växt till pga den fuktiga luften innefrån huset stigit upp och kondenserat i takkonstruktionen. På en av bilderna framgår hur omfattande mögelväxten är. Avsaknad ångspärr framgår nog också av bilden.

Bör detta räknas som dolt fel?

När blev ångspärr standard i takkonstruktioner?

Är dolt fel en juridisk term snarare än en teknisk term, och vem avgör isåfall vad som är dolt fel eller inte; en jurist eller en takläggare?
Jag tycker det ser rätt tydligt ut att skdan kommit uppifrån !?
Innertaken som skymtar under isoleringen ser ju ok ut - sdå på vilket sätt har avsaknad av ångspärr bidragit menar hantverkaren !?
Då borde det ju ha möglat och ruttnat underifrån.

Ångspärr är en etablerad metod sedan iaf 80-90 tal, men inte obligatoriskt egentligen. Man kan också sätta ångbroms, eller inte ha något alls.
Normalt borde följdverkningen, om man skippar ångspärren och har en tjock isolering (i tak typ iaf 300-500 mm), att fukt kan tränga in och göra isoleringen sämre samt på sikt orsaka mögel.

Detta kommer börja lukta långt innan det blir röta och ett strukturellt problem skulle jag tro - det borde också vara synligt då på insidan: Dvs innertak samt bjälklaget in mot bostaden borde vara hårt angripet.

Har taket använts som terass skulle jag snarare misstänka att det fått den att sätta sig och orsakat läckage över tid.
 
  • Gilla
FredrikR och 7 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Det skrevs högre upp att dte finns massor med hus utan ångspärr som inte får problem. Det är en sanning med viss modifikation.

Förr när man inte hade "bra isolering" som glasull och mineralull. Så hade man inte heller ångspärr. Förr användes olika organiska material, träspån, torv osv. som isolering. Dessa material är relativt dåliga som isolering, men de absorberar fukt, så att det inte blir blött, upp till en gräns.

De har återkommit ekologiska lösningar nu.

Men har du glas eller mineralull så måste man nästan även ha ångspärr. Vattenånga innifrån bostadsutrymmet kondenserar i isoleringens yttre kalla del. Blötan försämrar isoleringen så att kondenspunkten flyttar sig innåt. Vattnet som kondenserar får trä i taket/väggen att mögla osv. Med de gamla materialen sögs fukten in i de ihåliga fibrerna, där de iofs, föärsämrar isolerings egenskaperna en aning men inte totalt. Först när fibrena är mättade med vatten blir isoleringen blöt, och isåfall möglar själva isoleringen. När det blir varmare avgår vattnet igen som vattenånga. Fibrerna torkar.
Hade detta hänt här så borde både isolering, innertak och bjälklaget in mot bostaden vara rejält mögligt ?
 
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Hade detta hänt här så borde både isolering, innertak och bjälklaget in mot bostaden vara rejält mögligt ?
möglar glas/mineral-isolering?
 
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Jag tycker det ser rätt tydligt ut att skdan kommit uppifrån !?
Innertaken som skymtar under isoleringen ser ju ok ut - sdå på vilket sätt har avsaknad av ångspärr bidragit menar hantverkaren !?
Då borde det ju ha möglat och ruttnat underifrån.

Ångspärr är en etablerad metod sedan iaf 80-90 tal, men inte obligatoriskt egentligen. Man kan också sätta ångbroms, eller inte ha något alls.
Normalt borde följdverkningen, om man skippar ångspärren och har en tjock isolering (i tak typ iaf 300-500 mm), att fukt kan tränga in och göra isoleringen sämre samt på sikt orsaka mögel.

Detta kommer börja lukta långt innan det blir röta och ett strukturellt problem skulle jag tro - det borde också vara synligt då på insidan: Dvs innertak samt bjälklaget in mot bostaden borde vara hårt angripet.

Har taket använts som terass skulle jag snarare misstänka att det fått den att sätta sig och orsakat läckage över tid.
men innertaket kan väl ändå inte mögla? eventuell ångspärr sitter ju ovanför innertak så innertaket skyddas ju inte på nåt vis utan utsätts oavsett för den varma luften som stiger upp. då skulle ju 100% av alla (trä-)innertak i alla hus vara mögliga
 
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Jag tycker det ser rätt tydligt ut att skdan kommit uppifrån !?
Innertaken som skymtar under isoleringen ser ju ok ut - sdå på vilket sätt har avsaknad av ångspärr bidragit menar hantverkaren !?
Då borde det ju ha möglat och ruttnat underifrån.

Ångspärr är en etablerad metod sedan iaf 80-90 tal, men inte obligatoriskt egentligen. Man kan också sätta ångbroms, eller inte ha något alls.
Normalt borde följdverkningen, om man skippar ångspärren och har en tjock isolering (i tak typ iaf 300-500 mm), att fukt kan tränga in och göra isoleringen sämre samt på sikt orsaka mögel.

Detta kommer börja lukta långt innan det blir röta och ett strukturellt problem skulle jag tro - det borde också vara synligt då på insidan: Dvs innertak samt bjälklaget in mot bostaden borde vara hårt angripet.

Har taket använts som terass skulle jag snarare misstänka att det fått den att sätta sig och orsakat läckage över tid.
jag kan ju inte detta alls men varför skulle det mesta möglet funnits i nedre/inre delen av taket, om detta framför allt beror på avsaknad ångspärr? man kan väl anta att temperaturen sjunker kanske inte linjärt men iallafall sjunker ju högre upp i taket luften stiger. dvs kondens avsätts utmed hela takkonstruktionen. för all fuktighet kondenserar givetvis inte ut direkt efter innertaket.
och under isoleringen, vid innertaket, kan ju knappast nån kondens falla ut alls. jag tänker att största temperaturfallet är precis vid det kalla plåttaket och det är där den mesta kondenseringen då sker. dvs möglet växer framför allt på den övre delen av konstruktionen, om det saknas ångspärr.

ovan är mitt helt och totalt amatörmässiga resonemang. bena gärna upp detta och red ut varför den mesta fuktigheten istället borde falla ut i den nedre delen och på innertaket
 
  • Gilla
Oldboy
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Man ser ju på bilden, iaf jag, att skadan kommit uppifrån.
kan mögel i övre delen ändå bero på avsaknad ångspärr? om ångspärr saknas, var kondenserar då den
mesta av fuktigheten?

jag kan ju inte detta alls men varför skulle det mesta möglet funnits i nedre/inre delen av taket, om detta framför allt beror på avsaknad ångspärr? man kan väl anta att temperaturen sjunker kanske inte linjärt men iallafall sjunker ju högre upp i taket luften stiger. dvs kondens avsätts utmed hela takkonstruktionen. för all fuktighet kondenserar givetvis inte ut direkt efter innertaket.

jag tänker att största temperaturfallet är precis vid det kalla plåttaket och det är där den mesta kondenseringen då sker. dvs möglet växer framför allt på den övre delen av konstruktionen, om det saknas ångspärr.

ovan är mitt helt och totalt amatörmässiga resonemang. bena gärna upp detta och red ut varför den mesta fuktigheten istället borde falla ut i den nedre delen om avsaknad ångspärr är problemet
 
surris
Det är bara att konstatera att detta inte har något att göra med att det saknas ångspärr. Det är pga av läcka från taket. Och läckan har inte uppstått pga av ingen ångspärr.
 
  • Gilla
UffePlåtis och 6 till
  • Laddar…
J Jörgen Eriksson skrev:
kan mögel i övre delen ändå bero på avsaknad ångspärr? om ångspärr saknas, var kondenserar då den
mesta av fuktigheten?

jag kan ju inte detta alls men varför skulle det mesta möglet funnits i nedre/inre delen av taket, om detta framför allt beror på avsaknad ångspärr? man kan väl anta att temperaturen sjunker kanske inte linjärt men iallafall sjunker ju högre upp i taket luften stiger. dvs kondens avsätts utmed hela takkonstruktionen. för all fuktighet kondenserar givetvis inte ut direkt efter innertaket.

jag tänker att största temperaturfallet är precis vid det kalla plåttaket och det är där den mesta kondenseringen då sker. dvs möglet växer framför allt på den övre delen av konstruktionen, om det saknas ångspärr.

ovan är mitt helt och totalt amatörmässiga resonemang. bena gärna upp detta och red ut varför den mesta fuktigheten istället borde falla ut i den nedre delen om avsaknad ångspärr är problemet
Du har förstått rätt hur det fungerar. 👍
 
  • Gilla
Jörgen Eriksson
  • Laddar…
Otroligt bra forum det här, förresten. Även om en del svar och kommentarer spretar så är alla kunniga och engagerade. diskussionen är väldigt värdefull för mig.
 
  • Gilla
Ockupanten och 5 till
  • Laddar…
surris surris skrev:
Det är bara att konstatera att detta inte har något att göra med att det saknas ångspärr. Det är pga av läcka från taket. Och läckan har inte
surris surris skrev:
Det är bara att konstatera att detta inte har något att göra med att det saknas ångspärr. Det är pga av läcka från taket. Och läckan har inte uppstått pga av ingen ångspärr.
vad menar du med läcka från taket? bedömer du att det är hål nånstans, eller vad?
 
  • Wow
UffePlåtis
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.