Med det klarlagt.. :)

Är det någon luftning alls av undersida råspont, dvs trät under takpappen?

Jag är en av motståndarna till ångspärr i gamla hus, men inte religöst negativ. Det baseras ju på att man har undertryck och håller koll på/ventilerar eller värmer vinden.. Vilket ju är svårt med ditt tak.

Så hade jag byggt ett tak liknande ditt så hade jag nog använt ångspärr.

Gällande dolt fel så verkar det ju aldrig vara det nästan, så jag säger nej. ;)
Är nog oftast bara bättre att äga sina problem och blicka frammåt, speciellt om kostnaden verkar hanterbar.
 
  • Gilla
Jörgen Eriksson
  • Laddar…
MultiMan MultiMan skrev:
Vilka vindar ruttnar upp och faller samman pga saknad ångspärr i vanliga hus som inte har badhus utan ventilation invändigt? Det enda jag sett är mögelpåväxt, aldrig att takstolarna ruttnar upp, det har jag bara sett om taket isolerats felaktig med isolering direkt mot yttre trä, utan luftspalter. Eller utifrån kommande vatten då.

Jag vill lära mig, så finns det exempel på sönderfallna tak pga avsaknad av ångspärr i vanliga hus (dvs ej badhus eller liknande), så är jag öppen för att ändra mig, såklart.
kort förtydligande, detta är inte en vind
 
O [old rusty] skrev:
Med det klarlagt.. :)

Är det någon luftning alls av undersida råspont, dvs trät under takpappen?

Jag är en av motståndarna till ångspärr i gamla hus, men inte religöst negativ. Det baseras ju på att man har undertryck och håller koll på/ventilerar eller värmer vinden.. Vilket ju är svårt med ditt tak.

Så hade jag byggt ett tak liknande ditt så hade jag nog använt ångspärr.

Gällande dolt fel så verkar det ju aldrig vara det nästan, så jag säger nej. ;)
Är nog oftast bara bättre att äga sina problem och blicka frammåt, speciellt om kostnaden verkar hanterbar.
vad gäller lutning har jag inte mätt själv. takläggaren angav 4 grader. men jag frågade inte ingående om lutning. jag lutar (!) åt att det är 4 grader när man ser taket från sidan, men vid stället där takläggaren öppnade är lutningen nära noll eftersom vatten ställt sig där.

lutning undersida råspånt - borde det inte vara samma som övriga taket? dvs 4 grader i stora delar av taket men noll vid läckan? eller vilken del av taket är det som skapar lutningen? kilar nånstans?
 
J Jörgen Eriksson skrev:
Hej
Som jag förstått det från första början är att ångspärren ska hindra fukt att gå upp till de kallare yttre delarna av taket. och att det plastlagret ska sitta vid isoleringen. det stämmer väl?

flera här tidigare i tråden försökte låtsas som att jag trodde ångspärren skulle hindra regnvatten uteifrån att rinna in i huset. jag må vara amatör men så korkad är jag inte
Det stämmer ja. På isoleringens varma sida.

Rent krasst så hindrar ju en monterad ångspärr regnvatten, ett tag... men det är ju inte riktigt dess syfte. :)
 
J Jörgen Eriksson skrev:
vad gäller lutning har jag inte mätt själv. takläggaren angav 4 grader. men jag frågade inte ingående om lutning. jag lutar (!) åt att det är 4 grader när man ser taket från sidan, men vid stället där takläggaren öppnade är lutningen nära noll eftersom vatten ställt sig där.

lutning undersida råspånt - borde det inte vara samma som övriga taket? dvs 4 grader i stora delar av taket men noll vid läckan? eller vilken del av taket är det som skapar lutningen? kilar nånstans?
Luftning menade jag. :)
Som i kan det bli ett luftflöde under när det blåser.
 
J Jörgen Eriksson skrev:
ja det är ungefär så jag resonerat hittills. men här kommer så många olika bud att nu börjar jag tveka. är det enkelfalsen som är den egentliga boven? är konstruktionen för klen för terrassen? är alla faktorer lika medskyldigs till att skadan uppstått.
så många frågor, tusen olika svar :)
Ja jag tror det är många brister i konstruktionen. Dålig luftning/luftspalt längst upp verkara vara en, för litet fall för plåttak en annan och saknad ångspärr en tredje. Eventuellt också underdimensionerat för snöficka.
 
Bananskalare Bananskalare skrev:
Jag säger ingenting om risken för fuktskador och att risken är större ovanför kök eller badrum. Det har aldrig varit någon direk diskussion om spärrens vara eller icke vara.
Den senaste diskussionen har handlat att bristen på ångspärr har orskaket att det droppat vatten i köket och samt skulle orsakat att taket satt sig.
I AC undersökts vindar hade 28% fukt eller mögel skada. Det låter mycket. Men tänk på att en hel del fuktskador är vid besiktningen inte något problem. orsaken är borta.
bara förtydliga turordningen här. jag är alltså inne på att avsaknad ångspärr efter 24 år, kanske med hjälp av lasten från terrassen, lett till att taket satt sig.


det har i sin tur fått regnvatten att läcka in och droppa i köket.

bara så ingen får för sig att tro att jag tror att ångspärr och droppande vatten direkt har nåt med varandra att göra
 
W witten skrev:
Ja jag tror det är många brister i konstruktionen. Dålig luftning/luftspalt längst upp verkara vara en, för litet fall för plåttak en annan och saknad ångspärr en tredje. Eventuellt också underdimensionerat för snöficka.
jo ju mer jag lär mig här så föstår jag att det kan vara knivigt att peka ut en enda källa till att detta hände.
här är ytterst sällan snö dock så den snö/fruset vatten i falsarna problematiken slipper vi
 
Ulltand Ulltand skrev:
Några verka ha missat orsakssambanden här.

1. Fuktig luft har trängt upp inifrån och kondenserat närmast under takplåten.

2. Träet har då sugit åt sig det vattnet och ruttnat ovanifrån.

3. När träet ruttnat och tappat bärförmågan har plåttaket satt sig, sannolikt under en snölast.

4. Taket är nu otätt och tar in regnvatten som sedan läcker in.

Har det gått till så? Nästan omöjligt att säga men det är fullt tänkbart. Och att det finns massor med hus utan ångspärr betyder nada. Allt handlar om lufttryck, fuktbelastning och taket genomsläpplighet för luften inifrån. Att bygga utan fuktspärr är att ta en stor risk och speciellt över tid då användning och ventilationsgrad kan variera.
Bra sammanfattning av orsakssambanden. Så när som att snölast ska bytas ut mot terrasslast, som kanske är än värre än snölast eftersom det är året om. Och ibland 6-7 personer på taket på det
 
  • Gilla
Ulltand
  • Laddar…
torparavgrund torparavgrund skrev:
Och som skrivits ovan, det finns hundratusentals hus utan ångspärr i taket både i kök och tvättstugor som klarar sig finfint i 100+ år, så TS borde i såna fall lägga till hur de bär sig åt för att alstra så otroligt mycket ånga att de lyckas få rötangrepp i ett tak. Tillfälligt använt köket som ångbastu genom att stänga dörrarna och koka en kastrull vatten på varje platta i några timmar?

Till vårt hiveminds försvar vill jag påpeka att vår snabbhet att säga nej i frågor om dolda fel beror på att 99% av dolt fel-frågorna är så urbota dumma och svaret så uppenbart. Min personliga favorit var en som undrade om det kunde var dolt fel när han upptäckte en fullt synlig vertikal spricka i en vägg efter inflytt, och på fråga om hur han inte upptäckt det innan svarat att det hängt en gardin framför på visningen, de hade "dolt" felet... Dessutom, i alldeles för många fall kan tråden sammanfattas som TS: "Är detta ett dolt fel"? Forumet: "Nej, förmodligen inte". TS: "Ni är dumma i huvudet, det är det visst".
men snälla snälla, var har jag sagt att ni är dumma i huvudet?? blir rätt trött när jag läser sånt. varför köra med såna kommentarer när det bara bringar missförstånd och osämja? jag har upprepade gånger sagt hur bra och informativt detta är och så får man sånt kastat på sig. verkar som det enda en del vill är att skapa oreda
 
torparavgrund torparavgrund skrev:
Och som skrivits ovan, det finns hundratusentals hus utan ångspärr i taket både i kök och tvättstugor som klarar sig finfint i 100+ år
Men det är ser man på bilderna att det inte handlar om en så gammal konstruktion. Tvärtom är det en högst modern konstruktionslösning med isolering och plåttak. Förstår faktiskt inte vad en sån här kommentar tillför för värde till TS? Eller vill du sticka ut hakan och stå på dig att avsaknad ångspärr absolut inte kan vara en faktor i att taket ruttnat? Varför ska man då någonsin bygga med ångspärr?

Gamla hus klarar sig (ofta) för att de är dragiga och dåligt isolerade. De sämsta husen är rivna. Finns hur många vindar som helst som möglat för att de tilläggsisolerats och inte är täta mellan bostadsytan och vinden.
 
J Jörgen Eriksson skrev:
nock? detta är ett helt vanligt kök

och ja just det. nån påstod också att jag trodde det är kondensen som rinner in. så korkad är jag inte återigen, oklart varför folk tillskriver såna knasiga kommentarer. det bara förvirrar och skapar knas i diskussionen. kanske är de där AI-bottarna...
Mitt inlägg du hänvisar till är svar till en annan här. Som mer verkade tro på ångspärren. Med tanke på att hantverkaren dök upp efter att duschen hamnade i köket
Så om du misstänkte ångspärren. Så skulle du inte kontaktat hantverkaren. Om jag antytt att du är korkad så ber jag om ursäkt! Okunnig kan jag ha antytt. Om jag antydde något negativt om det så ber jag om ursäkt.
Vi är alla här för att lära oss.
 
  • Gilla
Jörgen Eriksson
  • Laddar…
L Liljeros skrev:
Innan man plöjer ner pengar på besiktningsman och advokater behöver grundpremisserna säkerställas.

Känns som att frågan med dolt fel dyker upp fruktansvärt frekvent på forumet och där köpare upptäkt ”dolda problem” och har tanken att man bara kommer kunna skicka kostnaden för åtgärden vidare till säljaren, det är inte riktigt så enkelt.

Huvudförutsättningen är att man fullgjort sin undersökningsplikt, dvs besiktat huset vid köp, vid misstanke om risker skall fördjupande undersökningar göras. Ett väldigt plant plåttak skulle här kunna vara skäl för detta behov.

Om man fullgjort detta så kommer nästa aspekt in och det är försäljningspriset, eller rättare sagt hur mycket hade det förväntats bli påverkat om det dolda felet hade varit känt vid försäljningen. Ligger huset på en dyr adress in man förvänta sig att priskorrigeringen är i linje med vad åtgärden kostar men är det ett lite billigare hus är detta inte en självklarhet. Ersättning för dolda fel är ju inte kostnaden utan mellanskillnaden mellan försäljningspriset och det förväntade priset.

Utifrån ovanstående scenarier kan man snabbt konstatera att det dels krävs att det är ganska kostsamma och omfattande skador och dels att man fullgjort alla sina åtaganden först då är det aktuellt att gå vidare.

I detta fallet kanske det rör sig om i storleksordningen 50.000kr att få det åtgärdat, osäker på om jag skulle plöja ner 10.000kr på advokat och besiktningsman om jag inte hade ett väldigt starkt case… ibland är det bäst att bara bita i det sura äpplet…
advokat jurister och allt kan ni glömma. kostar för mycket. kan jag få ytterligare en oberoende bedömning för några tusenlappar så kanske, men bara kanske

åtgärd kommer ligga på 50-70 000kr, beroende på om jag lägger ny plåt eller lägger papp istället. och även OM det skulle bli dolt fel så får jag ändå tar stor del av kostnaden pga "åldersavdrag"
så att det skulle trilla in pengar på mitt konto, som nån påstod, det kommer ju inte att hända
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
J Jörgen Eriksson skrev:
men snälla snälla, var har jag sagt att ni är dumma i huvudet?? blir rätt trött när jag läser sånt. varför köra med såna kommentarer när det bara bringar missförstånd och osämja? jag har upprepade gånger sagt hur bra och informativt detta är och så får man sånt kastat på sig. verkar som det enda en del vill är att skapa oreda
Jag tror inte det inlägget var direkt avsett mot dig. Jag måste erkänna att du har klarat dig väldigt bra ifrån dumma kommentarer. Lite får man tåla. Men de allra flesta inläggen har handlat om din hantverkare inte om dig
 
  • Gilla
Jörgen Eriksson
  • Laddar…
O [old rusty] skrev:
Luftning menade jag. :)
Som i kan det bli ett luftflöde under när det blåser.
haha, för trött för att ens läsa rätt.
jag är osäker. kan gå upp imorgon och titta hur det ser ut
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.