K Kvisthberg skrev:
Vad är det för trämos man ser under takplåten på bilden? Är inte det råsponten?
något jag tjatat om i varje inlägg
 
Ulltand Ulltand skrev:
Lite data från ett försäkringsbolag

[länk]

"Främst handlar det om småhus, men ett av fallen omfattar sex flerbostadshus med totalt 46 lägenheter. De vanligaste felen var att isoleringen hade brister och att ångspärren (vanligtvis en plastfolie) inte var tät.

Skadorna kostade från 30 000 kronor till 16 miljoner kronor att åtgärda. Dyrast var flerbostadshusen, där en otät ångspärr ledde till att yttertaket fick bytas och ny ventilation installeras."


Så visst händer det att hela tak måste bytas pga slarv med ångspärr.
Det är ganska ointressant för oss som bor i villa eller radhus att det kostade 16milj att fixa en vind på ett flerbostadshus. om man inte äger ett flerbostadshus förstås. Men allt blir dyrare när det är större. Det är dyrare att tanka min bil med stor tank än en med liten

Ja visst per liter är det samma pris.
Egentligen är det inte dyrare flerbostadshus för 16milj behöver inte vara dyrare per kvm. Nu har jag inte läst artikeln.
 
Ulltand Ulltand skrev:
Lite data från ett försäkringsbolag

[länk]

"Främst handlar det om småhus, men ett av fallen omfattar sex flerbostadshus med totalt 46 lägenheter. De vanligaste felen var att isoleringen hade brister och att ångspärren (vanligtvis en plastfolie) inte var tät.

Skadorna kostade från 30 000 kronor till 16 miljoner kronor att åtgärda. Dyrast var flerbostadshusen, där en otät ångspärr ledde till att yttertaket fick bytas och ny ventilation installeras."


Så visst händer det att hela tak måste bytas pga slarv med ångspärr.
Nu var artikeln ganska intet sägande. Den gav verkligen ingen information.
Man pratade om dålig ångspärr och började prata om ventilation. Jag är utav den teorin att en dåligt gjord ångspärr är värre ön ingen ångspärr alls. Ingen ångspärr har fukten lättare att flytta runt. Har du en ordentlig monterad så är tätt.
Min teori har inte med ångspärrens vara eller icke. utan just den felaktiga och att den är värre än ingen alls. Där kan jag ha fel.

Men då börjar försöka övertyga folk här om ångspärrens nytta trots att någon debatt om dessa nytta egentligen inte har varit på tapeten. Det som påpekats är att vissa som du själv vill överdriva.
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
Om jag skulle vara i ett rum öppet till nock, och det började droppa vatten. Då skulle min första tanke inte vara kondens för att de saknar ångspärr. utan min första tanke skulle vara att nu regnar det in. skulle min tanke vara bristande ångspärr skulle det vara för att det är extremt hög luftfuktighet.
 
  • Gilla
AG A och 1 till
  • Laddar…
Bananskalare Bananskalare skrev:
Om jag skulle vara i ett rum öppet till nock, och det började droppa vatten. Då skulle min första tanke inte vara kondens för att de saknar ångspärr. utan min första tanke skulle vara att nu regnar det in. skulle min tanke vara bristande ångspärr skulle det vara för att det är extremt hög luftfuktighet.
Du har missförstått trådstarten..

TS har en hantverkare på plats som hävdar att taket har murknat pga av fuktig luft inifrån som orsakat kondens mot plåttakets insida.
EFTER att det murknat så mycket att taket satt sig och börjat luta åt fel håll (eller för lite iaf) så blir regnvatten stående på taket och tränger in i falsarna och resulterar i droppar in i köket.

Du argumenterar strålande men har missat vad det är som diskuteras.
 
  • Haha
  • Gilla
YuGi och 1 till
  • Laddar…
MultiMan
[old rusty] Du kan väl hålla med om att enkelfalsad plåt med så låg taklutning som det var även innan sättningen inte kan anses tät? Det är många olika fel på taket som försvårar diagnosen om vilket som orsakat skadorna från början.
 
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
O [old rusty] skrev:
TS har en hantverkare på plats som hävdar att taket har murknat pga av kondens inifrån.
EFTER att det murknat så mycket att taket satt sig och börjat luta åt fel håll (eller för lite iaf) så blir regnvatten stående och droppar in i köket.
TS hävdar att det är vad hantverkaren menade. Men läser man citatet i första inlägget är det långt ifrån uppenbart att det är vad hantverkaren faktiskt sagt.
 
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
MultiMan MultiMan skrev:
[old rusty] Du kan väl hålla med om att enkelfalsad plåt med så låg taklutning som det var även innan sättningen inte kan anses tät?
Jag försvarar på intet sätt takkonstruktionen som både på beskrivning, bilder och resultat verkar vara felaktigt byggd. Har jag varit ganska tydlig med.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
TS hävdar att det är vad hantverkaren menade. Men läser man citatet i första inlägget är det långt ifrån uppenbart att det är vad hantverkaren faktiskt sagt.
Det har du rätt i, inte övertydligt.
Men hantverkaren (och nej, jag säger inte att han har rätt) skriver dock att händelsekedjan är sättning och sen vattenläckage via fals.
"Taket har satt sig, där är bakfall varvid vatten tränger in genom falsen. "

Sen nämns det att det har varit fukt instängt under plåten.

Jag hoppas TS har tröttnat för länge sen och nu håller på att riva innetak i köket. :)
 
O [old rusty] skrev:
Du har missförstått trådstarten..

TS har en hantverkare på plats som hävdar att taket har murknat pga av fuktig luft inifrån som orsakat kondens mot plåttakets insida.
EFTER att det murknat så mycket att taket satt sig och börjat luta åt fel håll (eller för lite iaf) så blir regnvatten stående på taket och tränger in i falsarna och resulterar i droppar in i köket.

Du argumenterar strålande men har missat vad det är som diskuteras.
Nu tror jag du har missat mina inlägg. Så backa ett steg och gör om
Sen vet du själv att trådar gärna spårar ur.
 
Bananskalare Bananskalare skrev:
Nu tror jag du har missat mina inlägg. Så backa ett steg och gör om
Sen vet du själv att trådar gärna spårar ur.
Jag har faktiskt läst alla dina inlägg i denna tråden tyvärr.

Ännu en tråd som gör mig mer övertygad om att de flesta forum på nätet nu är fyllda av AI-bottar som endast har som syfte att vara lagom gaggande för att driva upp antal inlägg.
 
  • Haha
Markus-l
  • Laddar…
Nu vet jag inte hur det är med takläggarskrået, men är de som elektrikerna så hade det varit konstigare om han godkänt ett bygge som nån annan gjort...
 
Jag tog och läste igen. Vad vi vet säkert är att hantverkaren nämner ångspärren och skriver liknande att fukten varit instängd länge.
Sen har vi ts tolkning. ts var med vid besiktningen och fick en bättre redogörelse. Då gör jag min tolkning att fukt pga av avsaknad ångspärr har gjort att taket satt sig. därvid har det bildats ett bakfall. Jag väljer att läsa det ts skriver och tolkar där efter att det är hantverkaren som säger liknande. Den tolkning har fungerat i ca 100 inlägg och ts har inte rättat oss.
Men en sak jag reagerade på en sak som hantverkaren var citerad har sagt att avsaknaden av ångspärr gjort att vattnet stängs in.
Jag svårt att hänga med. Jag tänker som så att bristen på ångspärr gör att fukten kan krypa hur som helst. Det finns inget som håller den inne?
Jag tänker när det inte finns någon plast.

För min del är det glasklart. På bilderna finns inget som ger några tecken på att något annat än det det som är närmast taket som är skadat.
Om det skulle vara fukt pga avsaknad av ångspärr som fått taket att sätta sig. borde inte takstolarna visa ordentliga tecken på fuktproblem?
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
O [old rusty] skrev:
Jag har faktiskt läst alla dina inlägg i denna tråden tyvärr.

Ännu en tråd som gör mig mer övertygad om att de flesta forum på nätet nu är fyllda av AI-bottar som endast har som syfte att vara lagom gaggande för att driva upp antal inlägg
Din egen slutsats är inte samma som hantverkaren sagt. Dessutom så verkar din slutsats inte spegla det ts skriver. Så innan du börjar klaga på andra så är det kanske vettigt att själv hålla sig till det hantverkaren skrivit.

Min slutsats är inte samma som din.
Det intressanta är att den slutsats jag gjort stöds utav flera här på forumet. Självklart kan jag ha tolkat fel. Men det ända vi har att utgå ifrån är bilderna och det ts säger. Därefter kan vi göra våra slutsatser om vat hantverkaren sagt skrivit och menat.
Den ända som kan berätta vad som är rätt det är hantverkaren själv.

Men du får självklart tycka att jag har gjort en felaktig tolkning. Men påpeka då att det är min tolkning som är fel inte att jag ignorerat ts inlägg. Eftersom detta är direkt felaktigt.
Som du själv märker, jag tycker du gjort en felaktig tolkning!
 
Redigerat:
Dessutom kan man tänka sig att TS inte helt förstått vad takläggaren menade. TS tycks i början tro att ångspärren skulle sitta som en typ av "regnskydd", nära plåten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.