O [old rusty] skrev:
Fysik ja..
Vattenånga kondenserar där det är kallt nog. Är det inte kallt nog så går ångan glatt förbi.
Så inte alls omöjligt att det är längst upp i konstruktionen skadorna hamnar, annars hade ju innertaket ruttnat först eller hur?
Men enligt skulle alltså all fuktig luft smita igenom de otätheter som finns ta sig för bi isoleringen för att stanna vid taket. Känns det verkligen möjligt? Det jag konstaterarat att det är omöjligt att fukten smiter igenom utan att orsaka skador på vägen.
 
Istället för att berätta om varför man ska ångspärr så fundera på vad som är en klar misstänkt hos ts
Ni ska få en ledtråd det är inte Lille Skutt som är den misstänkte.
 
Bananskalare Bananskalare skrev:
Men enligt skulle alltså all fuktig luft smita igenom de otätheter som finns ta sig för bi isoleringen för att stanna vid taket. Känns det verkligen möjligt? Det jag konstaterarat att det är omöjligt att fukten smiter igenom utan att orsaka skador på vägen.
Det händer dagligen på vindar. Så varför inte.
 
  • Gilla
Ulltand
  • Laddar…
MultiMan
O [old rusty] skrev:
Det händer dagligen på vindar. Så varför inte.
Vilka vindar ruttnar upp och faller samman pga saknad ångspärr i vanliga hus som inte har badhus utan ventilation invändigt? Det enda jag sett är mögelpåväxt, aldrig att takstolarna ruttnar upp, det har jag bara sett om taket isolerats felaktig med isolering direkt mot yttre trä, utan luftspalter. Eller utifrån kommande vatten då.

Jag vill lära mig, så finns det exempel på sönderfallna tak pga avsaknad av ångspärr i vanliga hus (dvs ej badhus eller liknande), så är jag öppen för att ändra mig, såklart.
 
  • Gilla
TRJBerg och 2 till
  • Laddar…
Rickard.
MultiMan MultiMan skrev:
Jag vill lära mig, så finns det exempel på sönderfallna tak pga avsaknad av ångspärr i vanliga hus (dvs ej badhus eller liknande), så är jag öppen för att ändra mig, såklart.
Jag har aldrig sett något.

Mögel, fukt och ytliga skador i isolering och på trä är det jag sett men aldrig regelrätt röta. Här uppe i norr får vi isbildning oftast i isoleringen som bygger på och bygger på tills vädergudarna slår på värmen då tinar skiten och det blir vad många misstolkar som takläckage.

På sommaren är det i regel ungefär lika fuktigt både inomhus och utomhus så problematiken är mindre även fast mögel såklart kan gro om man tillsätter mycket fukt.
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
Lite data från ett försäkringsbolag

https://www.nyteknik.se/nyheter/ny-rapport-otata-hus-ger-allt-fler-skador/1889454

"Främst handlar det om småhus, men ett av fallen omfattar sex flerbostadshus med totalt 46 lägenheter. De vanligaste felen var att isoleringen hade brister och att ångspärren (vanligtvis en plastfolie) inte var tät.

Skadorna kostade från 30 000 kronor till 16 miljoner kronor att åtgärda. Dyrast var flerbostadshusen, där en otät ångspärr ledde till att yttertaket fick bytas och ny ventilation installeras."


Så visst händer det att hela tak måste bytas pga slarv med ångspärr.
 
  • Gilla
Jörgen Eriksson
  • Laddar…
MultiMan MultiMan skrev:
Vilka vindar ruttnar upp och faller samman pga saknad ångspärr i vanliga hus som inte har badhus utan ventilation invändigt? Det enda jag sett är mögelpåväxt, aldrig att takstolarna ruttnar upp, det har jag bara sett om taket isolerats felaktig med isolering direkt mot yttre trä, utan luftspalter. Eller utifrån kommande vatten då.

Jag vill lära mig, så finns det exempel på sönderfallna tak pga avsaknad av ångspärr i vanliga hus (dvs ej badhus eller liknande), så är jag öppen för att ändra mig, såklart.
Jag har aldrig sagt att det är det som hänt i TS fall, Är lite svårt att bedömma på två bilder. :)
Jag svarade bara på dina felaktiga antaganden att trä blir skadat när vattenånga går förbi.

Vad jag däremot tror mig se, baserat på bilderna, så är det inte heller en vind.
Utan (inifrån och ut) innertak, isolering (dessutom tunn), någon skiva, råspont , takpapp och sen plåt. Så risk för ingen eller liten luftväxling som torkar ut. På vissa delar ser det ut som isoleringen legat dikt an råsponten? Så precis det du beskriver som potentiellt ger röta.
 
  • Gilla
Oldboy och 2 till
  • Laddar…
Jag har varit med om exakt att råsponten ruttnade totalt på grund av att uppströmmande varm luft, från bostad, kondenserade vid kontakt med det kalla yttertaket. Ångspärr saknades och det fanns dessutom otätheter kring vindslucka.
 
  • Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
K Kvisthberg skrev:
åJag har varit med om exakt att råsponten ruttnade totalt på grund av att uppströmmande varm luft, från bostad, kondenserade vid kontakt med det kalla yttertaket. Ångspärr saknades och det fanns dessutom otätheter kring vindslucka.
Men det är inte så det ser ut att vara i ts fall. eftersom råsponten är inte rutten.
De hade inte heller gett den extra duschen i köket.
 
Bananskalare Bananskalare skrev:
Men det är inte så det ser ut att vara i ts fall. eftersom råsponten är inte rutten.
De hade inte heller gett den extra duschen i köket.
Vad är det för trämos man ser under takplåten på bilden? Är inte det råsponten?
 
  • Gilla
Ulltand
  • Laddar…
Ulltand Ulltand citerade Ny teknik och skrev:
Skadorna kostade från 30 000 kronor till 16 miljoner kronor att åtgärda. Dyrast var flerbostadshusen, där en otät ångspärr ledde till att yttertaket fick bytas och ny ventilation installeras.
Det är ju ändå rätt drastiskt att skylla den undermåliga ventilationen på ångspärren som de gör här. Den kostnaden beror ju egentligen på något annat.

Par för tråden iofs…
 
Bananskalare Bananskalare skrev:
Men det är inte så det ser ut att vara i ts fall. eftersom råsponten är inte rutten.
De hade inte heller gett den extra duschen i köket.
"Inte rutten råspont säljes" :) Tror vi sett lite olika på bilderna. Jag tror smulorna är den f.d. råsponten.
Slitet trä och bark under blått föremål, tecken på förfall eller skada.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Ulltand
  • Laddar…
O [old rusty] skrev:
Fysik ja..
Vattenånga kondenserar där det är kallt nog. Är det inte kallt nog så går ångan glatt förbi.
Så inte alls omöjligt att det är längst upp i konstruktionen skadorna hamnar, annars hade ju innertaket ruttnat först eller hur?
Absolut, men sen då? Vad händer när träet är mättat med fukt? Det blir naturligtvis vattendroppar som, tro det eller ej, rinner neråt. I det här fallet är det fråga om ansenliga mängder fukt och därmed vatten. Om det varit som du tror så skulle inte bara isloleringen varit svart och genomblöt. Även brädorna därunder. Enligt bilden är, eller har det varit fuktigt.
TS talar dock om inkommande vatten. Vilket alltså måste komma från en utvändig läcka. Kom ihåg att varm och fuktig inomhusluft som stiger, sprider sig över hela taket. Inte bara på ett mindre ställe.
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
Nu låter det ju som jag argumenterar för att det är brist på ångspärr som murknat trät, något jag inte är övertygad om. Men ändå.

I det här fallet är det fråga om ansenliga mängder fukt och därmed vatten.
Varför då? För att det är murket? Behöver inte vara mättat för att börja murkna.
Isolering under skadad råspont på vindar är ofta ren och fin. Trä suger upp förvånansvärt mycket.

TS talar dock om inkommande vatten. Vilket alltså måste komma från en utvändig läcka.
Ja, helt riktigt, jag har läst trådstarten där det står att det är utvändig läcka nu. Men det är TS takläggares teori som ältas.
Dvs taket murknar pga fukt inifrån>den lilla lutningen försvinner>regnvatten blir stående och droppar ner i köket.

Kom ihåg att varm och fuktig inomhusluft som stiger, sprider sig över hela taket
Jasså? Det är inte så det ser ut på många fuktskadade vindar.
Nästan alltid relativt lokalt där luften står still, precis där fukten kommer upp på vinden eller vid någon köldbrygga, iaf vad jag sett.
 
  • Gilla
Ulltand
  • Laddar…
K Kvisthberg skrev:
Vad är det för trämos man ser under takplåten på bilden? Är inte det råsponten?
Jag berä ursäkt jag var otydlig. Jag syftade på den råspånt som var på insidan.
Du har nog missat mina tidigare inlägg. Men samtliga mina inlägg har handlat om att det är just den biten närmast plåten som är rutten. och att den andra delen närmast vinden inte ser ut att vara sönder ruttnad. Det är just det som är hela saken. Mina inlägg har dessutom generellt gällt TS fall. kanske inte alltid lika tydligt.
Jag har försökt hålla mig ifrån diskussionen om ångspärrens nytta. Min åsikt om du hade läst mina inlägg är att en ångspärr hade gjort varken till eller från på det fel som ts visade upp. Hur det ser ut med påväxt eller fuktskador kan vi bara gissa om. Men oavsett det hör inte till den här skadan. Att det börjar droppa vatten i köket så är det inte ångspärren som är boven. Utan antagligen regnar det in. Om det droppar vatten och det inte är taket. Då beror det på extremt stor fukt tillströmning. Jag har råkat utför att det börjat droppa från taket i köket. Det var inte kondens. Det var frugan som inte tänkte på att tappa ut badvattnet i etapper. Så de rann ut i hallen. och ner i köket. Andra gången droppa det ner i hallen nere. Min misstanke var inte någon gång kondens. Den andra gången var det en lucka i väggen och liten kille som tyckte det var kul att duscha väggarna. Inte kondens. i badrummet skulle det mycket väl kunna hända.
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.