13 431 läst · 47 svar
13k läst
47 svar
Fått bygglov och startbesked, men måste ändå vänta fyra veckor.
I går kom ett mail om att rivningslovet för att gammalt förråd och bygglov för ett komplementhus på 60 kvm på samma plats, är klart. Trevligt, men i slutet av dokumentet stod ett litet tillägg:
”Upplysningar:
Från 1 juli 2018 ändrades plan- och bygglagen. Ändringen innebär att du inte får börja åtgärden
förrän fyra veckor efter att ditt beslut om bygglov, rivningslov eller marklov kungjorts i Post-
och Inrikes tidningar. Efter dessa fyra veckor får beslutet verkställas även om det inte har fått
laga kraft.”
Vaf_n?? Det där var jag inte beredd på. Allt är enligt den färska detaljplanen och det finns absolut inget som går att ifrågasätta, men ändå måste jag rulla tummarna medan grannarna läser om mitt bygglov. Jag som tagit ledigt några dagar nästa vecka för att riva hus.
Två frågor:
Någon som vet vad jag riskerar om jag river nu? Någon sanktionsavgift och i så fall hur stor? Riskerar jag att bygglovet ”dras in”?
Hur mycket kan jag riva och komma undan med det? Nu håller jag på att plocka ner 800 takpannor som ska göras rena och återanvändas. Det är byggnadsvård och ingen rivning. Men kan jag riva ner hela taket som är halvruttet och fortfarande hävda att jag renoverar, även om det är helt uppenbart vad jag egentligen håller på med?
”Upplysningar:
Från 1 juli 2018 ändrades plan- och bygglagen. Ändringen innebär att du inte får börja åtgärden
förrän fyra veckor efter att ditt beslut om bygglov, rivningslov eller marklov kungjorts i Post-
och Inrikes tidningar. Efter dessa fyra veckor får beslutet verkställas även om det inte har fått
laga kraft.”
Vaf_n?? Det där var jag inte beredd på. Allt är enligt den färska detaljplanen och det finns absolut inget som går att ifrågasätta, men ändå måste jag rulla tummarna medan grannarna läser om mitt bygglov. Jag som tagit ledigt några dagar nästa vecka för att riva hus.
Två frågor:
Någon som vet vad jag riskerar om jag river nu? Någon sanktionsavgift och i så fall hur stor? Riskerar jag att bygglovet ”dras in”?
Hur mycket kan jag riva och komma undan med det? Nu håller jag på att plocka ner 800 takpannor som ska göras rena och återanvändas. Det är byggnadsvård och ingen rivning. Men kan jag riva ner hela taket som är halvruttet och fortfarande hävda att jag renoverar, även om det är helt uppenbart vad jag egentligen håller på med?
Hade jag bott lite mer diskret, så hade jag nog bara kört på. Fast just nu pågår det olika byggen på tre sidor av oss som är i kommens regi. Vägbygge på ena sidan, kommunens stora skrytlekplats på andra, och en damm med solterrasser på den tredje. Varje måndag går kommunens projektledare sitt inspektionsvarv.
Jag får gömma rivningen under världens största pressening. Någon som har en att låna ut?
Jag får gömma rivningen under världens största pressening. Någon som har en att låna ut?
Har du verkligen förstått läget? Du FÅR börja riva och bygga på egen risk. Om någon överklagar och vinner framgång måste du återställa.Hep skrev:
Hade jag bott lite mer diskret, så hade jag nog bara kört på. Fast just nu pågår det olika byggen på tre sidor av oss som är i kommens regi. Vägbygge på ena sidan, kommunens stora skrytlekplats på andra, och en damm med solterrasser på den tredje. Varje måndag går kommunens projektledare sitt inspektionsvarv.
Synd att du inte visste detta innan du startade med din ansökan och tog ledigt 🙃Hep skrev:
Så du menar att det inte kan komma någon avgift för att jag startar för tidigt, utan bara om någon lyckas stoppa bygglovet? Hur säker är du på det? Ingen granne kommer överklaga och inga hinder finns.Jonatan79 skrev:
Eller så är det återbruksgudarna som vill att jag verkligen ska lägga min tid på att göra rent alla takpannor.LaszloToth skrev:
Jag läste nu det mail som jag fick förra gången vi sökte bygglov på samma fastighet. Det var flera år efter förändringen 2018 som de nu skriver om, men inte ett ord om det den gången.
Medlem
· Sörmland och stan
· 27 263 inlägg
Här kan du räkna ut byggsanktionsavgiften för att påbörja rivningen utan startbesked:
https://www.boverket.se/sv/PBL-kuns...tionsavgifter/berakning-av-sanktionsavgifter/
https://www.boverket.se/sv/PBL-kuns...tionsavgifter/berakning-av-sanktionsavgifter/
Medlem
· Sörmland och stan
· 27 263 inlägg
Boverket:
https://www.boverket.se/sv/PBL-kunskapsbanken/lov--byggande/byggprocessen/startbesked/
Menar ni att byggsanktionsavgift inte kan tas ut om man bryter mot detta och påbörjar åtgärderna före bygglov får verkställas?

https://www.boverket.se/sv/PBL-kunskapsbanken/lov--byggande/byggprocessen/startbesked/
Menar ni att byggsanktionsavgift inte kan tas ut om man bryter mot detta och påbörjar åtgärderna före bygglov får verkställas?
Medlem
· Sörmland och stan
· 27 263 inlägg
Jag svarar på min egen fråga:Claes Sörmland skrev:
2021 anges i Boverkets Rapport 2021:13 Tillsynsavgift och byggsanktionsavgifter (s. 61):

https://www.boverket.se/globalasset...2021/tillsynsavgift-och-byggsanktionsavgifter
En byggsanktionsavgift kunde alltså 2021 inte tas ut för situationen att TS påbörjar arbetena före bygglovet får verkställas. Jag vet inte om någon lagändring har skett sedan dess, dåvarande regering ville uttryckligen ändra så att byggsanktionsavgift kunde tas ut och det är därför Boverket fick uppdrag att skriva denna rapport.