14 842 läst · 51 svar
15k läst
51 svar
Fått bygglov och startbesked, men måste ändå vänta fyra veckor.
Vi tjänstemän publicerar det inte själva. Åtminstone i vår kommun skickar vi inte besluten själva heller, det sköter registraturen. Så hos oss skickas bygglovet till sökande samtidigt som det skickas till poi.J JBa skrev:Hur vet man när de publicerat beslutet i Post- och Inrikes tidningar då?
Det säger ju 4 veckor efter att det kungjorts i Post- och Inrikes tidningar så om det dröjer kan det ju ta långt längre än 4 veckor. I min mening ett väldigt konstigt upplägg där en slarvig tjänsteman skulle kunna skapa ett väldigt problem för den sökande och dessutom en process som så här utifrån saknar tydliga referenspunkter.
”Upplysningar:
Från 1 juli 2018 ändrades plan- och bygglagen. Ändringen innebär att du inte får börja åtgärden
förrän fyra veckor efter att ditt beslut om bygglov, rivningslov eller marklov kungjorts i Post-
och Inrikes tidningar. Efter dessa fyra veckor får beslutet verkställas även om det inte har fått
laga kraft.”
Det kallas demokrati och är helt naturligtHep skrev:
I går kom ett mail om att rivningslovet för att gammalt förråd och bygglov för ett komplementhus på 60 kvm på samma plats, är klart. Trevligt, men i slutet av dokumentet stod ett litet tillägg:
”Upplysningar:
Från 1 juli 2018 ändrades plan- och bygglagen. Ändringen innebär att du inte får börja åtgärden
förrän fyra veckor efter att ditt beslut om bygglov, rivningslov eller marklov kungjorts i Post-
och Inrikes tidningar. Efter dessa fyra veckor får beslutet verkställas även om det inte har fått
laga kraft.”
Vaf_n?? Det där var jag inte beredd på. Allt är enligt den färska detaljplanen och det finns absolut inget som går att ifrågasätta, men ändå måste jag rulla tummarna medan grannarna läser om mitt bygglov. Jag som tagit ledigt några dagar nästa vecka för att riva hus.
Två frågor:
Någon som vet vad jag riskerar om jag river nu? Någon sanktionsavgift och i så fall hur stor? Riskerar jag att bygglovet ”dras in”?
Hur mycket kan jag riva och komma undan med det? Nu håller jag på att plocka ner 800 takpannor som ska göras rena och återanvändas. Det är byggnadsvård och ingen rivning. Men kan jag riva ner hela taket som är halvruttet och fortfarande hävda att jag renoverar, även om det är helt uppenbart vad jag egentligen håller på med?
K kniv skrev:
"The purpose of a system is what it does"Claes Sörmland skrev:
Medlem
· Sörmland och stan
· 27 296 inlägg
Men i det här fallet misslyckas ju inte systemet med det av lagstiftaren valda ändamålet. Upplägget ger verkligen t ex grannskap och miljöorganisationer en möjlighet att överklaga bygglovet före åtgärden vidtas. Det är inget byråkratiskt misslyckande, det är ett politiskt val av en regering.N NL12345 skrev:
Säger inte emot.Claes Sörmland skrev:
Är det inte egentligen en språkfråga som är problemet. Om kommunen hade skickat ungefär: "Bygglovet är godkänt, men innan du får startbesked är det fyra veckors karenstid för att hantera eventuella överklaganden", så hade varit mindre förvirrande. Att ge startbesked, fast det man absolut inte får göra är att starta, är ju inte direkt glasklart.
Att det finns en möjlighet att överklaga och stoppa eventuella tokigheter är ju i grunden rätt bra.
Att det finns en möjlighet att överklaga och stoppa eventuella tokigheter är ju i grunden rätt bra.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Tidigare ägare har inte skaffat bygglov - men säger sig fått ok ?
Juridik -
Robot fattar beslut om bygglov i Huddinge
Artikelkommentarer -
Granne fått bygglov ändra taklutning platt garagetak på tomtgränsen
Bygglov -
Fått bygglov trots att tillgänglighetskravet ej är uppfyllt
Bygglov -
Fått bygglov/startbesked, vad gör jag nu?
Utbyggnad och tillbyggnad