14 178 läst · 51 svar
14k läst
51 svar
Fått bygglov och startbesked, men måste ändå vänta fyra veckor.
Som folk sagt tidigare så får du påbörja rivning och bygge iochmed att du har fått startbesked. Du gör det på egen risk, överklagas lovet och faller i övre instans blir det jobbigt för dig vilket är varför vi föredrar att inte informera om att det faktiskt går att börja såfort man fått startbesked. Källa: Boverket som ovan och jag arbetar som bygglovshandläggare.Hep skrev:
Medlem
· Sörmland och stan
· 27 270 inlägg
Se inlägg #26. Du ska sedan 2022 i din yrkesroll som bygglovshandläggare se till att ett tillsynsärende öppnas om TS börjar bygga före fyraveckorsfristen har passerat så att TS påförs en byggsanktionsavgift. Detta alldeles oavsett eventuell överklagan.Xarothz skrev:
Som folk sagt tidigare så får du påbörja rivning och bygge iochmed att du har fått startbesked. Du gör det på egen risk, överklagas lovet och faller i övre instans blir det jobbigt för dig vilket är varför vi föredrar att inte informera om att det faktiskt går att börja såfort man fått startbesked. Källa: Boverket som ovan och jag arbetar som bygglovshandläggare.
Enligt @trofast i inlägg #27 får TS betala 64 092 kr i byggsanktionsavgift. (Jag har inte kontrollräknat med Boverkets verktyg utan hoppas @trofast har fått det rätt.)
Mm nu är jag ju visserligen inte tillräckligt erfaren för att puffa ut bröstet mera, detta behöver jag ta med mig till mina mer erfarna kollegor isåfall om vi har fel allihopa eller om det internt beslutats att vi inte sysslar med tillsyn på det sättet.Claes Sörmland skrev:
Se inlägg #26. Du ska sedan 2022 i din yrkesroll som bygglovshandläggare se till att ett tillsynsärende öppnas om TS börjar bygga före fyraveckorsfristen har passerat så att TS påförs en byggsanktionsavgift. Detta alldeles oavsett eventuell överklagan.
Enligt @trofast i inlägg #27 får TS betala 64 092 kr i byggsanktionsavgift. (Jag har inte kontrollräknat med Boverkets verktyg utan hoppas @trofast har f
Xarothz skrev:
Som folk sagt tidigare så får du påbörja rivning och bygge iochmed att du har fått startbesked. Du gör det på egen risk, överklagas lovet och faller i övre instans blir det jobbigt för dig vilket är varf
Claes Sörmland skrev:
Se inlägg #26. Du ska sedan 2022 i din yrkesroll som bygglovshandläggare se till att ett tillsynsärende öppnas om TS börjar bygga före fyraveckorsfristen har passerat så att TS påförs en byggsanktionsavgift. Detta alldeles oavsett eventuell överklagan.
Enligt @trofast i inlägg #27 får TS betala 64 092 kr i byggsanktionsavgift. (Jag har inte kontrollräknat med Boverkets verktyg utan hoppas @trofast har fått det rätt.)
Men blev de ändringarna faktiskt verklighet? Hittar inget som stödjer det på Boverket eller i PBL men det är ju lätt hänt att man missar när man skummar igenom.
"Verkställbarhet av startbesked
Lovpliktiga och anmälningspliktiga åtgärder får inte påbörjas innan byggnadsnämnden har gett ett startbesked. Det finns inga bestämmelser i PBL om när startbesked får verkställas. Eftersom startbesked i de allra flesta fall är gynnande beslut som endast får överklagas av sökanden i ett lovärende eller anmälaren i ett anmälningsärende omfattas de inte heller av förvaltningslagens bestämmelse om att beslut får verkställas först när de har fått laga kraft. Sådana beslut får därmed verkställas direkt. (jfr prop. 2017/18:240 sid. 7 och jfr prop. 2016/17:180 sid. 217-218" ) - https://www.boverket.se/sv/PBL-kunskapsbanken/lov--byggande/handlaggning/verkstallbarhet/
"Påbörja på egen risk
Om byggnadsnämnden har beviljat lov och gett startbesked för en lovpliktig åtgärd, får byggherren påbörja åtgärden även om beslutet inte har fått laga kraft, det vill säga om överklagandetiden ännu inte har gått ut eller om beslutet har överklagats. Det gäller också om byggnadsnämnden har gett startbesked för en anmälningspliktig åtgärd som kan komma att överklagas. Byggherren påbörjar i så fall åtgärden på egen risk eftersom beslutet kan komma att upphävas. Om beslutet upphävs blir åtgärden olovlig och då är det byggherrens ansvar att återställa det utförda. Om beslutet överklagas och dessutom inhiberas får beslutet inte verkställas förrän det är slutligt prövat. (jfr prop. 2017/18:240 sid. 13)"
Ni menar alltså att praktiskt taget hela denna sida på Boverket är utdaterad, och det så pass fullkomligt att jag tvingas döma ut sanktioner om någon följer dom?
Medlem
· Sörmland och stan
· 27 270 inlägg
Jag förstår det som att PBL ändrades 2022 så att 10 kap. 24 § punkt 6 PBL infördes. Här (min grå markering):
Sen beslutade regeringen att lägga till att överträdelse träffas av en byggsanktionsavgift till halva beloppet i PBF. Här:
Fick jag det rätt? Granska mig!

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Sen beslutade regeringen att lägga till att överträdelse träffas av en byggsanktionsavgift till halva beloppet i PBF. Här:

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Fick jag det rätt? Granska mig!
Redigerat:
Medlem
· Sörmland och stan
· 27 270 inlägg
Sidan är korrekt men den handlar inte om byggsanktionsavgift för att man har påbörjat sin åtgärd innan den tidpunkt som byggnadsnämnden enligt 10 kap. 24 § 6 PBL i ett startbesked har angett att åtgärden får påbörjas.Xarothz skrev:
Nu är jag med, helvete. 4 veckor efter kungörelse i poi TS har ju bygglov med startbesked inbakat i samma beslut inte två separata beslut. I ett rent startbesked skriver vi vanligtvis ingen tid när du tidigast får påbörja då vi alltid schemalägger våra samråd så gott som på dagen när 4 veckor passerat.Claes Sörmland skrev:
Slö innan frukost bevisligen, uppskattar ditt tålamod!
Intressant diskussion. Jag har en tillräckligt bra lösning nu, så jag kommer inte driva det vidare. Jag har fått skriftligt ok från min handläggare att jag kan fortsätta mitt pågående renoveringsarbete av taket i väntan på att fyra veckorna ska gå.
Så jag kan lägga mina veckor på att plocka ner alla pannor, riva papp och läkt som oavsett var allt slutar kommer behöva bytas ut. Pannorna ska rengöras och sorteras. Sedan är det ju inte förbjudet att gräva gropar på sin tomt och jag har tolv av 18 som jag kan gräva redan nu. Får jag bygglov blir det plintar i groparna. Blir det inget bygglov blir det väl buskar.
Jag har i alla fall såpass mycket att roa mig med nu att det inte blir speciellt mycket försening.
Så jag kan lägga mina veckor på att plocka ner alla pannor, riva papp och läkt som oavsett var allt slutar kommer behöva bytas ut. Pannorna ska rengöras och sorteras. Sedan är det ju inte förbjudet att gräva gropar på sin tomt och jag har tolv av 18 som jag kan gräva redan nu. Får jag bygglov blir det plintar i groparna. Blir det inget bygglov blir det väl buskar.
Jag har i alla fall såpass mycket att roa mig med nu att det inte blir speciellt mycket försening.
Gah! Detta blev snårigt och mitt råd blev ju helfel (STOR PUDEL för mig). Vi fick bygglov och startbesked för vårt hus 2017, precis innan ändringen skedde och jag hade helt missat denna "galna" lagändring. Lycka till med bygget!Hep skrev:
Intressant diskussion. Jag har en tillräckligt bra lösning nu, så jag kommer inte driva det vidare. Jag har fått skriftligt ok från min handläggare att jag kan fortsätta mitt pågående renoveringsarbete av taket i väntan på att fyra veckorna ska gå.
Tackar. Ingen skada skedd. Jag hann varken börja riva eller skicka tårtan.
Dessutom har jag ju en bra handläggare som vet att lovet är så idiotsäkert det kan vara, och har på ett smidigt sätt låtit mig börja i förtid.
Dessutom har jag ju en bra handläggare som vet att lovet är så idiotsäkert det kan vara, och har på ett smidigt sätt låtit mig börja i förtid.
Hur vet man när de publicerat beslutet i Post- och Inrikes tidningar då?
Det säger ju 4 veckor efter att det kungjorts i Post- och Inrikes tidningar så om det dröjer kan det ju ta långt längre än 4 veckor. I min mening ett väldigt konstigt upplägg där en slarvig tjänsteman skulle kunna skapa ett väldigt problem för den sökande och dessutom en process som så här utifrån saknar tydliga referenspunkter.
”Upplysningar:
Från 1 juli 2018 ändrades plan- och bygglagen. Ändringen innebär att du inte får börja åtgärden
förrän fyra veckor efter att ditt beslut om bygglov, rivningslov eller marklov kungjorts i Post-
och Inrikes tidningar. Efter dessa fyra veckor får beslutet verkställas även om det inte har fått
laga kraft.”
Det säger ju 4 veckor efter att det kungjorts i Post- och Inrikes tidningar så om det dröjer kan det ju ta långt längre än 4 veckor. I min mening ett väldigt konstigt upplägg där en slarvig tjänsteman skulle kunna skapa ett väldigt problem för den sökande och dessutom en process som så här utifrån saknar tydliga referenspunkter.
”Upplysningar:
Från 1 juli 2018 ändrades plan- och bygglagen. Ändringen innebär att du inte får börja åtgärden
förrän fyra veckor efter att ditt beslut om bygglov, rivningslov eller marklov kungjorts i Post-
och Inrikes tidningar. Efter dessa fyra veckor får beslutet verkställas även om det inte har fått
laga kraft.”
Man kan söka fram kungörelsen här:J JBa skrev:
https://poit.bolagsverket.se/poit-app/sok
I praktiken publiceras det nog med någon sorts automatik.