14 973 läst · 51 svar
15k läst
51 svar
Fått bygglov och startbesked, men måste ändå vänta fyra veckor.
De hänvisar ju bara till 2018 års förändring i lagen och inget nyare.
Med tanke på att vi inte kan göra något i smyg, tror jag att jag inväntar min handläggares telefontid på torsdag. Till dess har jag fullt upp.
Med tanke på att vi inte kan göra något i smyg, tror jag att jag inväntar min handläggares telefontid på torsdag. Till dess har jag fullt upp.
Intressant, men vad var egentligen anledningen till att ändra lagen 2017 (att lägga till dessa fyra veckor)? Hoppas det försvinner…Claes Sörmland skrev:
Jag svarar på min egen fråga:
2021 anges i Boverkets Rapport 2021:13 Tillsynsavgift och byggsanktionsavgifter (s. 61):
[bild]
[länk]
En byggsanktionsavgift kunde alltså 2021 inte tas ut för situationen att TS påbörjar arbetena före bygglovet får verkställas. Jag vet inte om någon lagändring har skett sedan dess, dåvarande regering ville uttryckligen ändra så att byggsanktionsavgift kunde tas ut och det är därför Boverket fick uppdrag att skriva denna rapport.
Medlem
· Sörmland och stan
· 27 327 inlägg
Man ville säkra rätten att överklaga bygglovsbeslut innan de genomförs och hade dessutom ett juridiskt problem med en ny förvaltningslag. Ansvarig minister var Peter Eriksson (MP), det är väl inte helt orimligt att tänka att man som grön politiker gillar överklaganden som metod för att driva sin politiska agenda:Jonatan79 skrev:

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
https://data.riksdagen.se/fil/D46D7C5D-555A-4030-A1DE-807CFBB3C283
Jag visste det! Hönsgård som vanligt!Claes Sörmland skrev:
Man ville säkra rätten att överklaga bygglovsbeslut innan de genomförs och hade dessutom ett juridiskt problem med en ny förvaltningslag. Ansvarig minister var Peter Eriksson (MP), det är väl inte helt orimligt att tänka att man som grön politiker gillar överklaganden som metod för att driva sin politiska agenda:
[bild]
[länk]
Medlem
· Sörmland och stan
· 27 327 inlägg
Jag vet inte om det är hönsgård, det handlar mer om politisk ideologi/agenda och vems intresse man tycker är viktigast, byggherrens som har fått bygglovet eller miljöorganisationer eller grannar som vill överklaga det. It's not a Bug, it's a Feature!Jonatan79 skrev:
Period för överklagan finns ju redan, att ge två möjligheter känns överkurs. Speciellt i TS fall eller om det inte finns en granne.Claes Sörmland skrev:
Edit: eller om detaljplan finns.
Därför har kommunen möjlighet att bestämma att startbeskedet gäller direkt. Verkar som att man missat det den här gången.Jonatan79 skrev:
Skrämmande mycket fel här.
Sedan 1 augusti 2022 ska byggnadsnämnden ta ut en sanktionsavgift om någon påbörjar en åtgärd innan beslutet är verkställbart. Detta gäller även om du har fått ett startbesked. Nämnden kan besluta om att beslutet får verkställas omedelbart men det är i princip bara möjligt vid naturkatastrofer eller om det är fara för människors liv och hälsa.
När fyra veckor har gått från det att beslutet publicerats i PoIT får rivningen påbörjas även om beslutet överklagats, men görs då på egen risk.
Sedan 1 augusti 2022 ska byggnadsnämnden ta ut en sanktionsavgift om någon påbörjar en åtgärd innan beslutet är verkställbart. Detta gäller även om du har fått ett startbesked. Nämnden kan besluta om att beslutet får verkställas omedelbart men det är i princip bara möjligt vid naturkatastrofer eller om det är fara för människors liv och hälsa.
När fyra veckor har gått från det att beslutet publicerats i PoIT får rivningen påbörjas även om beslutet överklagats, men görs då på egen risk.
Jo verkligen konstigt att man ska behöva vänta på att beslutet vinner laga kraft vid ett beslut inom detaljplanens bestämmelser,A annsofian skrev:
Sverige behöver regelförenklingar och snabbare beslut
Du verkar (tyvärr) säker på din sak. Du råkar inte veta storleken på sanktionsavgiften också? Jag försökte hitta med gick vilse och fick fram allt mellan 5 och 15 000. Fem tusen är det värt om jag kan komma igång några veckor tidigare, men 15 börjar kännas lite surt.T trofast skrev:Skrämmande mycket fel här.
Medlem
· Sörmland och stan
· 27 327 inlägg
Här finns Prop 2021/22:149 där denna ändring införs i PBL.
https://data.riksdagen.se/fil/BCCD56D8-E39C-4D26-972C-3B5E71BD19FA
Relevant övervägande av lagstiftaren:
(Det är ett elände när regeringar är inne och småpillar på PBL var och vartannat år. Ändringar borde begränsas till vart tionde år, det blir liksom hopplöst för samhället att hålla koll på alla ändringar med detta småpillande i lagstiftningen. Särskilt när man plötsligt och utan debatt straffbelägger visst agerande.)
https://data.riksdagen.se/fil/BCCD56D8-E39C-4D26-972C-3B5E71BD19FA
Relevant övervägande av lagstiftaren:

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
(Det är ett elände när regeringar är inne och småpillar på PBL var och vartannat år. Ändringar borde begränsas till vart tionde år, det blir liksom hopplöst för samhället att hålla koll på alla ändringar med detta småpillande i lagstiftningen. Särskilt när man plötsligt och utan debatt straffbelägger visst agerande.)
Redigerat:
Ja, tyvärr. Det är skrämmande att folk säger att det bara är att köra på när sanktionsavgiften i det här fallet är 64 092 kr.Hep skrev:
Medlem
· Sörmland och stan
· 27 327 inlägg
Rätt skrämmande belopp för ett formfel...
Medlem
· Sörmland och stan
· 27 327 inlägg