13 098 läst · 39 svar
13k läst
39 svar
Får snickare ha ett lager för kund utan att meddela?
Nej, de har inte haft tillgång till mitt konto däremot så är det märkt med "projekt" och min fastighetsbeteckning.elpaco skrev:
Vad menar du ”i kunds namn”? Om du menar kundens namn som referens på faktura till snickaren så skulle jag säga att lagret skall inventeras innan faktura till kund.
Om du menar att man givit snickaren möjlighet att köpa saker på kundens konto, så säger jag att det till att börja med är jäkla klantigt. Så vill man inte göra. Sedan är det väldigt tveksamt om man inte specifikt avtalat annorlunda. Det skulle dock för en åklagare sannolikt vara svårt att påvisa uppsåt till stöld om snickaren hävdar förvaring utanför arbetsplatsen. Men åtminstone vid avslutande av arbete måste uthämtat restmaterial återlämnas.
Vet inte, jag har bett om redogörelse för var större mängd av vissa material som köpts in använts men fått svaret att det inte går att säga för det kan de inte komma ihåg i detalj.....A adron skrev:
Då kan du ju bestrida att det levererats och därmed bestrida att det ska betalas.K KEMJproof skrev:
Även om det inte rakt av är otillåtet att förvara kunds varor på ett lager tills de används hos kund, är det ju uppenbart att man riskerar att blamda ihop vilka varor som hör till vilken kund osv om man inte har ordentlig lagerhantering. De blir ju även knepigt vid stöld, inbrott, brand osv.
Tolkar jag det rätt som att snickaren kunnat köpa varor som bygghandeln fakturerat dig för direkt, men att de har lev. eller hämtats av snickaren som förvarat dessa? Det låter som en obra upplägg i så fall. Normalt ska ju snickaren köpa in, sen betalar du till snickaren.
Nu har det kommit fram att snickaren inte handlat på deras konto så då är det inte urkundsförfalskning4774 skrev:
Märkningen på snickarens leverans är ju inte samma sak som att det faktureras kunden.
Det viktiga här är att räkna material som gått åt och jämföra med fakturorna.
I så fall är de inte dina innan du fått en faktura och snickaren kan ha materialet var som helst. Säg att han tar ut 10 000 spik med din address som referens. Han spikar 6000 spik och fakturerar för dessa. Fine. Vill han ha betalt för ”brutet paket” måste han leverera 4000 spik innan du betalar.K KEMJproof skrev:
How many clients can count how much material they need or estimate how much was used? If the contractor purchased materials labeled with the name of the project and transports them to his site and then delivers them to the construction site, the client will never have the opportunity to check if all the material was used. Will you count the aforementioned nails on the wall? What about the ones you can't see? And how do you know that there were 4,000 nails left and whether he even returned them if he brought them in a few per day? What about the panels and those TS mentioned? If he bought, for example, 5.4 lm long and cutting in half gave two uses, then if he bought 3 lm and had to cut 0.3 each, how much went to the trash. How do you calculate this when you haven't seen the material with your own eyes. Maybe TS works and has never seen the crew working. Such storage is only justified when you order a large batch of material and there is no place to store it on the warehouse, and only on condition that the customer knows about it.elpaco skrev:
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Erfarenheter takbehandling
Referenser Hantverkare & Entreprenörer -
Någon som har erfarenhet av VidaXLs odlingslåda / planteringskärl
Trädgård allmänt -
Basketboll mot puts, någon som har erfarenhet?
Stenhus -
Electrolux Torktumlare som går på ryckig "Halvfart" och luktar bränt
Vitvaror -
Snickaren menar häll i bänkskiva av ek kan slå sig m.m. Era erfarenheter?
Kök