24 640 läst · 193 svar
25k läst
193 svar
Får man köra moped & 4-hjulning på privat badplats?
man klara sig i tusen år med hästarG gaidin skrev:Dessutom görs det i samband med att man brukar marken. Det är knappast hjulen på en skogsmaskinen som dödar träden, det är motorsågen i andra änden på skördarens arm.
Detta är en del i det skogsbruk vi har, som i många avseenden är ansvarsfullt och kräver utbildning i hur naturlivet fungerar. Man kan kritisera det på många vis givetvis, men att köra runt med ett fordon för nöjes skull och skada både miljö och värden för en markägare tycker jag nog är att dra friheten lite för långt.
föra gången jag var ut och plocka svamp så gick hjulspåren från skördaren upp till midjan på mig var ju helt sönder körtG gaidin skrev:Dessutom görs det i samband med att man brukar marken. Det är knappast hjulen på en skogsmaskinen som dödar träden, det är motorsågen i andra änden på skördarens arm.
Detta är en del i det skogsbruk vi har, som i många avseenden är ansvarsfullt och kräver utbildning i hur naturlivet fungerar. Man kan kritisera det på många vis givetvis, men att köra runt med ett fordon för nöjes skull och skada både miljö och värden för en markägare tycker jag nog är att dra friheten lite för långt.
Jo, så var det på den tiden.dd88 skrev:
Och i dag är det nästa generation som får städa upp efter skiten ni ställde till med...
Kul att du är stolt.
Det är inte nedtagandet av träden som är problemet jag avsåg. Det var förstörelsen av marken och jordlagret. All undervegetation och mossa förstörd, jorden uppriven och omblandad med underliggande lager och stora hål och fåror överallt.G gaidin skrev:Dessutom görs det i samband med att man brukar marken. Det är knappast hjulen på en skogsmaskinen som dödar träden, det är motorsågen i andra änden på skördarens arm.
Jo, men det gjordes ju av markägaren i samband med bruk av den jord hen äger, för att kunna skörda sin skog.M maria01 skrev:
Tycker du verkligen att gemene man har rätt att göra samma sak bara för att det är lite skönt att svalka sig i gölen i sjön?
De lagar vi har kring detta är just för att skydda naturen, som är i allas intresse. Det handlar inte om att samhället hatar folk som har problem att röra på sig.
ja men då ska du inte skylla på att naturen tar skada om du tycker det är okej så länge man äger denG gaidin skrev:Jo, men det gjordes ju av markägaren i samband med bruk av den jord hen äger, för att kunna skörda sin skog.
Tycker du verkligen att gemene man har rätt att göra samma sak bara för att det är lite skönt att svalka sig i gölen i sjön?
De lagar vi har kring detta är just för att skydda naturen, som är i allas intresse. Det handlar inte om att samhället hatar folk som har problem att röra på sig.
jag äger skog med men jag får inte köra i den för lagen så löjligt
Att ge sig ut i skogen för att skörda den vid behov, kanske en gång per generation, eller med mindre fordon för att röja sly en gång om året, är väl ändå en ganska stor skillnad gentemot att låta kreti och pleti köra terrängfordon i skogen var och varannan dag och döda mossa, lavar och dödved?M maria01 skrev:
Du äger rätten att bruka skogen med de villkor som följer med.M maria01 skrev:
Att tro att man kan äga mark villkorslöst... Det är ju inte så det fungerar i ett riktigt samhälle. Vi är alla beroende av att vårt kretslopp fungerar, att biologin och dess mångfald fungerar, att vår värld ger oss vad vi behöver.
Det finns ju inte på kartan att man kan äga och göra vad man vill med omvärlden vi lever i. Hade det varigt så hade nog mänskligheten gått under redan nu.
om det är så känsligt varför återställer man inte efter man har skördatG gaidin skrev:
Du förstår tydligen inte skillnaden mellan att köra ner lite mossa en gång om året eller att hålla den nedtryckt varje dag.M maria01 skrev:
Naturen anpassar sig efter förutsättningarna. T ex finns det arter som endast överlever om det är en skogsbrand en gång per mannaminne, det betyder ju såklart inte att du skall sätta eld på alla skogar du ser.
Om du inte kan ta in detta eller ens försöka förstå hur ett ekologiskt samspel fungerar så är det ganska meningslöst att fortsätta diskussionen.
Att argumentera mot de som faktisk verkligen förstår men vägrar att förstå är bortkastad tid.
Sälj din skog, är mitt förslag, till någon som förstår att bruka den.
"Köra ned lite mossa"... Det är ju total förstörelse av marken.G gaidin skrev:Du förstår tydligen inte skillnaden mellan att köra ner lite mossa en gång om året eller att hålla den nedtryckt varje dag.
Naturen anpassar sig efter förutsättningarna. T ex finns det arter som endast överlever om det är en skogsbrand en gång per mannaminne, det betyder ju såklart inte att du skall sätta eld på alla skogar du ser.
Om du inte kan ta in detta eller ens försöka förstå hur ett ekologiskt samspel fungerar så är det ganska meningslöst att fortsätta diskussionen.
Att argumentera mot de som faktisk verkligen förstår men vägrar att förstå är bortkastad tid.
Sälj din skog, är mitt förslag, till någon som förstår att bruka den.
Terrängkörningslagen är verkligen förbudssverige när det är som allra sämst. Vill man skydda natur så finns ingen anledning att inkludera golfbanor, stubbåkrar eller väl tilltagna stigar som kan tänkas begagnas av en eller annan (lugnt körande) mopedist på väg till badplatsen. Trots det står en arme av myndighets- och andra aktivister redo att rycka ut i dess namn om den utmanas. Enda trösten, som vissa har varit inne på, är att man i många lägen lugnt kan strunta i den, men det vore förstås bättre om man inte behövde förhålla sig så krasst till lagboken.
Vet inte om du missförstår mig med flit, men det var knappast vi barn som gjorde det utan våra föräldrar och deras föräldrar, alltså människor födda före 60-talet. Nu när man själv är förälder så är man inte i närheten av att ta samma risker.G gaidin skrev: