24 496 läst · 193 svar
24k läst
193 svar
Får man köra moped & 4-hjulning på privat badplats?
Gällande mångfald så är det väl snarare ett problem att vi i Sverige har låg artrikedom i våra skogar.G gaidin skrev:Du äger rätten att bruka skogen med de villkor som följer med.
Att tro att man kan äga mark villkorslöst... Det är ju inte så det fungerar i ett riktigt samhälle. Vi är alla beroende av att vårt kretslopp fungerar, att biologin och dess mångfald fungerar, att vår värld ger oss vad vi behöver.
Det finns ju inte på kartan att man kan äga och göra vad man vill med omvärlden vi lever i. Hade det varigt så hade nog mänskligheten gått under redan nu.
Som tur är finns det en lösning, nämligen att köra med fordon i skogen:
”Motorcyklar som kör på lämpliga platser i naturen har visat sig vara en viktig faktor för att bevara biologisk mångfald i dagens igenväxande landskap.
Kvävenedfall gör att marken förmörkas av tätare växtlighet, exempelvis nässlor, hundkex och älggräs, som både konkurrerar och skuggar ut de oftast små och kortlivade arter, både växter och djur, som är anpassade att leva i miljöer som ständigt förändrar sig.
Dessa skiftande områden blir alltmer ovanliga. Motorcyklarna, framför allt motocross och enduro, bryter upp markytan på ett sätt som är positivt för många insekter och ryggradslösa djur men också många svampar och växter.
– En planta som blir sönderriven av ett däck gynnas av denna störning eftersom många fler plantor kan etablera sig i spåren av motorcykelns framfart. De som mest gynnas av detta är arter som är bland de mest hotade i Sverige eftersom de inte har många ursprungliga livsmiljöer kvar, säger Nils Ryrholm, professor i zoologi vid Högskolan i Gävle.”
https://www.extrakt.se/enduro-bra-for-miljon/
Man ser ju själv när man är ute i skogen att man ofta hittar störst variation av växter i gamla traktorspår.

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gjorts en hel del forskning om detta i i södra Europa men Sverige ligger hopplöst efter. Nu när elfordon kommer på bredare front så slipper man även avgaser och ljud, tyvärr landar det ofta i att skogen ”blir ful”, men man måste kanske släppa bilden av att terrängkörning skadar skogen. Även ett dött träd är en förutsättning för liv.
Redigerat:
Hur tänkte du nu?E erik_qwerty skrev:Terrängkörningslagen är verkligen förbudssverige när det är som allra sämst. Vill man skydda natur så finns ingen anledning att inkludera golfbanor, stubbåkrar eller väl tilltagna stigar som kan tänkas begagnas av en eller annan (lugnt körande) mopedist på väg till badplatsen. Trots det står en arme av myndighets- och andra aktivister redo att rycka ut i dess namn om den utmanas. Enda trösten, som vissa har varit inne på, är att man i många lägen lugnt kan strunta i den, men det vore förstås bättre om man inte behövde förhålla sig så krasst till lagboken.
Ska man få köra moped på golfbanan? Vad tror du händer med golfbanan då? Och om det spelas på golfbanan, så riskerar den mopedåkande att bli träffad av en golfboll. Kom ihåg att ett golfslag handlar om att skicka iväg en hård projektil med hög fart uppåt 200-250 meter. Jag har sett en gås träffas i luften av en golfboll, och falla död ner.
Tror du verkligen att det handlar om en och annan lugnt körande moped som verkligen med stor försiktighet kör till badplatsen? När det blir lite trångt, så kommer snart både första, och sedan andra mopedisten köra utanför stigen, och allt fortare. Snart tar mopedisterna en genväg, för att slippa de långsamma gående, och så är vi där igen, det körs lite här och var i naturen.
Vems stubbåker talar du om? Din egen? Om det inte är din egen åker, hur ska du veta om det är en åker som brukas plöjningsfritt, och där man nyligen sått i stubben? Jag har personligen inget emot om ungdomar (eller äldre) sladdar runt lite på åkern vid något enstaka tillfälle precis innan den plöjs, men i så fall ska det vara "den egna åkern" inte "vilken åker som helst".
Om jag ser dig, köra med ett motorfordon i min skog, och kräver att du omedelbart avlägsnar ditt fordon ur min skog, är jag en aktivist då, eller någon som värnar den egna egendomen?
Ja du, man hitta märklig argumentation för en hel del saker.dd88 skrev:
Gällande mångfald så är det väl snarare ett problem att vi i Sverige har låg artrikedom i våra skogar.
Som tur är finns det en lösning, nämligen att köra med fordon i skogen:
”Motorcyklar som kör på lämpliga platser i naturen har visat sig vara en viktig faktor för att bevara biologisk mångfald i dagens igenväxande landskap.
Kvävenedfall gör att marken förmörkas av tätare växtlighet, exempelvis nässlor, hundkex och älggräs, som både konkurrerar och skuggar ut de oftast små och kortlivade arter, både växter och djur, som är anpassade att leva i miljöer som ständigt förändrar sig.
Dessa skiftande områden blir alltmer ovanliga. Motorcyklarna, framför allt motocross och enduro, bryter upp markytan på ett sätt som är positivt för många insekter och ryggradslösa djur men också många svampar och växter.
– En planta som blir sönderriven av ett däck gynnas av denna störning eftersom många fler plantor kan etablera sig i spåren av motorcykelns framfart. De som mest gynnas av detta är arter som är bland de mest hotade i Sverige eftersom de inte har många ursprungliga livsmiljöer kvar, säger Nils Ryrholm, professor i zoologi vid Högskolan i Gävle.”
[länk]
Man ser ju själv när man är ute i skogen att man ofta hittar störst variation av växter i gamla traktorspår.
[bild]
Gjorts en hel del forskning om detta i i södra Europa men Sverige ligger hopplöst efter. Nu när elfordon kommer på bredare front så slipper man även avgaser och ljud, tyvärr landar det ofta i att skogen ”blir ful”, men man måste kanske släppa bilden av att terrängkörning skadar skogen. Även ett dött träd är en förutsättning för liv.
Men du kanske ska läsa notisen (eller om det ens går att kalla det publicerade för artikel), innan du använder den för att driva din tes.
Artikeln handlar inte om att det skulle vara lämpligt att köra lite hur som helst, och kors och tvärs i skogen sådär i största allmänhet med motorcykel, utan om två andra saker:
Dels att man på motorbanor aktivt jobbar med åtgärder för att gynna vissa arter.
Samt att det hypotetiskt skulle kunna gå att i vissa fall genomföra en "markberedning ligth" genom att köra med motorcykel i vissa naturmiljöer, för att gynna arter som är beroende av blottad jord. Givet då att körandet sker på rätt plats, vid rätt tillfälle avseende t.ex. nederbörd och vid rätt årstid.
Så att artikeln (notisen) skulle vara ett stöd för att allmänheten skulle få köra motorcykel ohämmat i naturen stämmer inte.
Att det skulle finnas en stor biologisk mångfald längs stickvägar och traktorstigar i skogen, är både rätt och helt fel. Det du ser längs traktorstigen är en annan naturtyp längs en remsa i skogen.
Ensartad granskog är relativt artfattig, i synnerhet fältskiktet består oftast mest av mossa. Traktorstigen har ett annat ljusinflöde, och där trivs förutom gräs flera arter av blommande växter och många svampar sticker upp sina fruktkroppar där.
Besöker du istället en lövdominerad skog, eller för den delen en tallskog, så ser fältskikten i skogen annorlunda ut. Bland tallarna så hittar man ofta mycket blåbärsris, och i den mer mogna tallskogen som finns en hel del gräs. I en björkskog, finns mycket gräs och örter i fältskiktet.
Men varje typ av biotop har sin variant av naturlig biologisk mångfald, som hänger ihop med biotopens totala mängd egenskaper.
Så bara för att granskogen är artfattigare än en tropisk regnskog, så betyder det egentligen inte att det något fel på granskogen. En granskog är helt enkelt en granskog, och en tropisk regnskog, är en tropisk regnskog.
Ska vi diskutera biologisk mångfald och skog, så behöver vi nog snarare resonera kring vilka sorters skog vi ska mycket, eller mindre av och varför, än att tro att en granskog skulle få fundamentalt andra biologiska egenskaper om kör motorcykel i den.
Jag var kanske lite otydlig, jag menar inte att jag ska ha någon rätt att köra var som helst, utan på min egen mark eller mark där jag har tillåtelse att köra. I golfbanefallet syftade jag på golfare i golfbilar, något som också verkar falla under det generella förbudet enligt gällande rättspraxis. Jag har väldigt svårt att se hur det skulle ha något naturvårdande syfte.S skogaliten skrev:Hur tänkte du nu?
Ska man få köra moped på golfbanan? Vad tror du händer med golfbanan då? Och om det spelas på golfbanan, så riskerar den mopedåkande att bli träffad av en golfboll. Kom ihåg att ett golfslag handlar om att skicka iväg en hård projektil med hög fart uppåt 200-250 meter. Jag har sett en gås träffas i luften av en golfboll, och falla död ner.
Tror du verkligen att det handlar om en och annan lugnt körande moped som verkligen med stor försiktighet kör till badplatsen? När det blir lite trångt, så kommer snart både första, och sedan andra mopedisten köra utanför stigen, och allt fortare. Snart tar mopedisterna en genväg, för att slippa de långsamma gående, och så är vi där igen, det körs lite här och var i naturen.
Vems stubbåker talar du om? Din egen? Om det inte är din egen åker, hur ska du veta om det är en åker som brukas plöjningsfritt, och där man nyligen sått i stubben? Jag har personligen inget emot om ungdomar (eller äldre) sladdar runt lite på åkern vid något enstaka tillfälle precis innan den plöjs, men i så fall ska det vara "den egna åkern" inte "vilken åker som helst".
Om jag ser dig, köra med ett motorfordon i min skog, och kräver att du omedelbart avlägsnar ditt fordon ur min skog, är jag en aktivist då, eller någon som värnar den egna egendomen?
samerna gör det varje dag lagligt på annans markS skogaliten skrev:Hur tänkte du nu?
Var skrev jag att man skulle få köra i terrängen ohämmat? Sen har jag inte så mycket över till folk som med härskarteknik försöker förminska någons argument med ”är det ens en artikel”. Finns betydligt mer att läsa om det och flera prov har gjorts både i Sverige och utomlands.S skogaliten skrev:Ja du, man hitta märklig argumentation för en hel del saker.
Men du kanske ska läsa notisen (eller om det ens går att kalla det publicerade för artikel), innan du använder den för att driva din tes.
Artikeln handlar inte om att det skulle vara lämpligt att köra lite hur som helst, och kors och tvärs i skogen sådär i största allmänhet med motorcykel, utan om två andra saker:
Dels att man på motorbanor aktivt jobbar med åtgärder för att gynna vissa arter.
Samt att det hypotetiskt skulle kunna gå att i vissa fall genomföra en "markberedning ligth" genom att köra med motorcykel i vissa naturmiljöer, för att gynna arter som är beroende av blottad jord. Givet då att körandet sker på rätt plats, vid rätt tillfälle avseende t.ex. nederbörd och vid rätt årstid.
Så att artikeln (notisen) skulle vara ett stöd för att allmänheten skulle få köra motorcykel ohämmat i naturen stämmer inte.
Att det skulle finnas en stor biologisk mångfald längs stickvägar och traktorstigar i skogen, är både rätt och helt fel. Det du ser längs traktorstigen är en annan naturtyp längs en remsa i skogen.
Ensartad granskog är relativt artfattig, i synnerhet fältskiktet består oftast mest av mossa. Traktorstigen har ett annat ljusinflöde, och där trivs förutom gräs flera arter av blommande växter och många svampar sticker upp sina fruktkroppar där.
Besöker du istället en lövdominerad skog, eller för den delen en tallskog, så ser fältskikten i skogen annorlunda ut. Bland tallarna så hittar man ofta mycket blåbärsris, och i den mer mogna tallskogen som finns en hel del gräs. I en björkskog, finns mycket gräs och örter i fältskiktet.
Men varje typ av biotop har sin variant av naturlig biologisk mångfald, som hänger ihop med biotopens totala mängd egenskaper.
Så bara för att granskogen är artfattigare än en tropisk regnskog, så betyder det egentligen inte att det något fel på granskogen. En granskog är helt enkelt en granskog, och en tropisk regnskog, är en tropisk regnskog.
Ska vi diskutera biologisk mångfald och skog, så behöver vi nog snarare resonera kring vilka sorters skog vi ska mycket, eller mindre av och varför, än att tro att en granskog skulle få fundamentalt andra biologiska egenskaper om kör motorcykel i den.
Sen är inte målet med mångfald att den ska efterlikna en tropisk regnskog, du vet säkerligen redan att vi inte ens når upp till 1% urskog i Sverige idag så det loppet är redan kört.
Naturskyddsföreningens vitbok om artrikedom och mångfald visar om något att mycket av den skog vi har idag är vad många biologer kallar för ”död skog”, enbart ämnat för skogsbruk, att då påstå att terrängkörning skulle förstöra skogen är befängt då industri och markägare i generationer har lyckats göra det på egen hand.
Jsg känner rätt många rörelsehindrade, inget hat från min sida. Känner många som arbetar med att förbättra möjligheterna för rörelsehindrade och personer med andra behov.
Ingen, verkligen ingen, har haft behov av något fordon på ett ton för att ta sig ner till stranden. Att påstå att folk hatar rörelsehindrade för att man inte anser att det behövs är absurt.
Varför nöja sig med ett sådant fordon?
Får jag inte köra monstertruck till stranden måste det bero på att folk hatar mig, inte på att det är en dålig ide...
Ingen, verkligen ingen, har haft behov av något fordon på ett ton för att ta sig ner till stranden. Att påstå att folk hatar rörelsehindrade för att man inte anser att det behövs är absurt.
Varför nöja sig med ett sådant fordon?
Får jag inte köra monstertruck till stranden måste det bero på att folk hatar mig, inte på att det är en dålig ide...
Redigerat:
Försök igen.dd88 skrev:
Var skrev jag att man skulle få köra i terrängen ohämmat? Sen har jag inte så mycket över till folk som med härskarteknik försöker förminska någons argument med ”är det ens en artikel”. Finns betydligt mer att läsa om det och flera prov har gjorts både i Sverige och utomlands.
Sen är inte målet med mångfald att den ska efterlikna en tropisk regnskog, du vet säkerligen redan att vi inte ens når upp till 1% urskog i Sverige idag så det loppet är redan kört.
Naturskyddsföreningens vitbok om artrikedom och mångfald visar om något att mycket av den skog vi har idag är vad många biologer kallar för ”död skog”, enbart ämnat för skogsbruk, att då påstå att terrängkörning skulle förstöra skogen är befängt då industri och markägare i generationer har lyckats göra det på egen hand.
Du hittar obskyr hemsida, och börjar påstå en massa.
När detta får mothugg, så gillar du inte att bli ifrågasatt, och kallar det "härskarteknik" när någon har motargument?
Vilka är de vetenskapliga källorna till att körning med motorfordon i naturen skulle vara så gynnsamt för naturen, så att terrängkörningslagen borde tas bort?
Vadå "urskog"? Det där snacket om urskog blir lite underligt, eftersom den skandinaviska halvön har varit bebodd sedan inlandsisen drog sig tillbaka, och skog och mark har brukats sedan dess.
Det kom invandrare till det som idag är Sverige både söder ifrån och i nordöst, via norra Finland.
Skog har oupphörligt huggits, vuxit tillbaka, och huggits igen.
Sverige var minst beskogat under 1600-1700-talet fram till att ångmaskinen började dominera en bit in 1800-talet. Det gick åt kopiösa mängder träkol till bergshanteringen, så stora delar av Sverige var väldigt skogsfattigt.
Snacket om "död skog", var har du det ifrån? Vem påstår det? Vederhäftiga källor tack. Naturskyddsföreningen har blivit en mycket underlig lobby-organisation, som å ena sidan förordar att omvandla enorma skogsområden till industrimark, samtidigt som man klagar på vissa delar av svenskt bolagsdrivet skogsbruk.
Dessutom så undrar jag varför du är sådan stor motståndare till markägares rätt att sköta sin mark.
Vi har regler runt skogsbruk i Sverige som är avsedda att balansera miljöskydd, med brukande för att skapa skogsråvara.
På det hela taget, så fungerar det rätt väl, och vi har mer skog än någonsin i modern tid idag. Vi har också kunnat se att många arter som behöver mogen skog för trivas, ökar, och fler arter tas bort från rödlistan eller får en status som innebär att de är mindre hotade, än som läggs dit.
Hur vanligt är det att rörelsehindrade kör runt på 4 hjulingar egentligen?
Jag tycker oftare det är gruppen vuxna utan barn som tar sig friheter. Inte orkar parkera på anvisad plats utan blockerar eller ställer sig på vägen ned på badplatsen. Tar familjeplatserna på ica med sin suv med v8. Inte reser sig för gravida eller äldre/handikappade på pendeln osv.
Om någon uppenbart handikappad tar familjeplatsen på ica eller fulkör till badplatsen så blir jag inte arg. Det är alla fullt friska som gör det som. Irriterar mig.
Jag tycker oftare det är gruppen vuxna utan barn som tar sig friheter. Inte orkar parkera på anvisad plats utan blockerar eller ställer sig på vägen ned på badplatsen. Tar familjeplatserna på ica med sin suv med v8. Inte reser sig för gravida eller äldre/handikappade på pendeln osv.
Om någon uppenbart handikappad tar familjeplatsen på ica eller fulkör till badplatsen så blir jag inte arg. Det är alla fullt friska som gör det som. Irriterar mig.
Jag känner två personer. Det måste ändå vara dubbelt så representativt som det andra exemplet som tagits upp i trådenJ JohanLun skrev:Hur vanligt är det att rörelsehindrade kör runt på 4 hjulingar egentligen?
En av dessa är en äldre herre 70+ som har problem med fötterna, men han håller sig mest i sin egen skog och utför faktiskt en del arbete där fotfarande.
Den andra är i 40-årsåldern. Rörelsehindrad efter en olycka. Kör som en galning, både före och efter olyckan.
Jag brukar förresten själv ta fyrhjuling ner till en sjö i närheten för att fiska. Vår (långsamma) framfart gör att det hålls up en liten traktorstig i kanten av odlad mark. Än så länge är det helt okej för markägaren men den dag har skulle säga nej så skulle jag definitivt respektera det utan protest.
Tyvärr så händer det att ungdomar tar sig in på samma väg och buskör på den odlade marken, så det känns inte som nån självklarhet att vi kommer att få fortsätta åka där.
Ja, det får de!J JohanLun skrev:
Det var ju precis det jag skrev, men som maria01 säger emot med hänvisning till betydligt snabbare och kraftfullare fordon.
Lite förenklat kan man säga att elektriska fordon med lägre maxhastighet än 20 kmh eller manuella fordon är tillåtna, det är ett särskilt undantag för att underlätta för personer med funktionsnedsättningar. Finns även gräns på effekt och lite sådant, då man skiljt ut elsparkcyklar från regeln. Till skillnad från elsparkcykel får de tex även köras på trottoar om de körs i gångfart.