9 305 läst · 65 svar
9k läst
65 svar
Får man in mjölpaket i 20 cm höga ikealådor?
Torra varor som mjöl och framförallt knäckebröd förvaras bästa ovanpå kyl och frys, för det är den torraste platsen i huset. I vårt fall inuti mustäta plastlådor, men det senare beror på vad man har för hus. Vissa behöver insektstäta lådor till mjölet.
Sicket problem, köp 1kilos mjölpaket istället.V vickan11 skrev:Ikeas lådor till underskåp är 10, 20 eller 40 cm höga. Jag har inte köpt lådorna än och undrar hur jag ska tänka om jag vill förvara skafferiprodukter i underskåpslådor.
Ni som har lådor i underskåpen och vet svaret - Måste man ha en 40 cm hög låda för att få in 2-kilos mjölpaket eller funkar det med lådorna som är 20 cm höga?
De passar säkert mjölpaket i en massa andrs länder och så har det fått bli deras standardhöjd.V vickan11 skrev:Ikeas lådor till underskåp är 10, 20 eller 40 cm höga. Jag har inte köpt lådorna än och undrar hur jag ska tänka om jag vill förvara skafferiprodukter i underskåpslådor.
Ni som har lådor i underskåpen och vet svaret - Måste man ha en 40 cm hög låda för att få in 2-kilos mjölpaket eller funkar det med lådorna som är 20 cm höga?
Kan själv!
· Trelleborg
· 17 191 inlägg
Nej, köp 80-bredd så mycket som möjligt. Det är otroligt mycket yta som försvinner mellan två 40-lådor som du kan utnyttja i en 80-låda.V vickan11 skrev:
IKEAs planerare verkar ha blivit beordrade att rita 40 cm både i bredd och höjd och det är i princip värdelöst, men det anses väl snyggare (och det blir billigare med färre lådor så då står de sig ännu bättre i konkurrens om priset på ett kök).
Det är bara några få saker som inte får plats i 20-lådor, t ex Tupperwares mjölburk, matberedare/assistent, så jag har ett par 40-lådor, men resten är 10- och 20-lådor. Tänk på att man får plats med mycket mer än man tror i dessa. Mät olika matvaror, plastbunkar o dyl innan du köper 40-lådor som ofta blir outnyttjade. Det kostar en liten slant att köpa fler lådor, men det är det värt.
Jag har ett torrföråd på 10m2D drallero skrev:
Ni har alla kommit med otroligt värdefulla kommentarer. Tack så mycket!
Alla tips, i kombination med bilderna, där man dessutom ser vad ni har i lådorna, gör att jag har fått mycket bättre uppfattning om vad som får plats. Det blir ju lite annorlunda med lådor som har fasta höjder, jämfört med flyttbara hyllplan.
Alla tips, i kombination med bilderna, där man dessutom ser vad ni har i lådorna, gör att jag har fått mycket bättre uppfattning om vad som får plats. Det blir ju lite annorlunda med lådor som har fasta höjder, jämfört med flyttbara hyllplan.
Det måste inte bli luft i lådan. Det går utmärkt att montera kryddlådan innanför fronten.V vickan11 skrev:Ikeas lådor till underskåp är 10, 20 eller 40 cm höga. Jag har inte köpt lådorna än och undrar hur jag ska tänka om jag vill
V vickan11 skrev:
Ta ett möte med Ikea, ställ dina frågor så får du hjälp.
Tack! Då kör jag vidare med planen att ha 80-skåp. Och antagligen blir det färre 40-lådor än jag ursprungligen tänkt. Alla braiga foton folk generöst delat med sig av, i kombination av ditt tips att gå runt med tumstocken, har fått mig att tänk om.H Hugo55 skrev:Nej, köp 80-bredd så mycket som möjligt. Det är otroligt mycket yta som försvinner mellan två 40-lådor som du kan utnyttja i en 80-låda.
IKEAs planerare verkar ha blivit beordrade att rita 40 cm både i bredd och höjd och det är i princip värdelöst, men det anses väl snyggare (och det blir billigare med färre lådor så då står de sig ännu bättre i konkurrens om priset på ett kök).
Det är bara några få saker som inte får plats i 20-lådor, t ex Tupperwares mjölburk, matberedare/assistent, så jag har ett par 40-lådor, men resten är 10- och 20-lådor. Tänk på att man får plats med mycket mer än man tror i dessa. Mät olika matvaror, plastbunkar o dyl innan du köper 40-lådor som ofta blir outnyttjade. Det kostar en liten slant att köpa fler lådor, men det är det värt.
Att jag dessutom fått värdefulla tips om att man kan skapa egna 30-lådor har gett mig mycket att grunna på.13th Marine skrev:
Jag rekommenderar stark att du kör 40cm med en extra ”dold” låda invändigt. Prismässigt är det likvärdigt med två 20-lådor (eller billigare beroende på vilka fronter du ska ha) men den dolda lådan är du friare att sätta på den höjd du vill! IKEAs hål i stommarna är på 5cm avstånd så du kan få en ”25-låda”+ ”15-låda”. Mjölet kan stå upp och lägra paket eller annat kan stå på den övre hyllan (saker man inte använder så ofta t.ex).V vickan11 skrev:Ikeas lådor till underskåp är 10, 20 eller 40 cm höga. Jag har inte köpt lådorna än och undrar hur jag ska tänka om jag vill förvara skafferiprodukter i underskåpslådor.
Enda att tänka på är att köpa den låga fronten till innerlådan, så du inte köper mellanhöjden som är 20cm så klart.
🤯Sätterman skrev:
Jag rekommenderar stark att du kör 40cm med en extra ”dold” låda invändigt. Prismässigt är det likvärdigt med två 20-lådor (eller billigare beroende på vilka fronter du ska ha) men den dolda lådan är du friare att sätta på den höjd du vill! IKEAs hål i stommarna är på 5cm avstånd så du kan få en ”25-låda”+ ”15-låda”. Mjölet kan stå upp och lägra paket eller annat kan stå på den övre hyllan (saker man inte använder så ofta t.ex).
Enda att tänka på är att köpa den låga fronten till innerlådan, så du inte köper mellanhöjden som är 20cm så klart.
Ytterligare ett helt nytt sätt för mig att resonera. Jag har verkligen varit trångsynt.
Edit: Jag har inte tänkt på att man kan flexa placeringen på en innerlåda.
Redigerat:
Här kommer några bilder med 10-lådor och 20-lådor (inga 40-lådor).V vickan11 skrev:Tack! Då kör jag vidare med planen att ha 80-skåp. Och antagligen blir det färre 40-lådor än jag ursprungligen tänkt. Alla braiga foton folk generöst delat med sig av, i kombination av ditt tips att gå runt med tumstocken, har fått mig att tänk om.
Att jag dessutom fått värdefulla tips om att man kan skapa egna 30-lådor har gett mig mycket att grunna på.