T
E elmont skrev:
att det sitter "för många" apparater i väggarna, han kollar om det sitter MINST det antal som handlingarna anger.
Och har man hittat en "elektriker" som tycker att vissa moment är jobbiga så byt ut honom på en gång för då är han inte riktigt normal.
Kommunen som gör slutbesiktningen bryr sig inte om uttag, finns det lampa o uttag räcker, han räknar inga metrar.
Takdosor o sådan fick jag själv lägga där jag tyckte dom låg bäst, han sa bara dra sedan dit kabel, så kan du lägga igen taket.
Dom jobbiga dragningarna var att säkringsskåpet var i klädkammare, kök låg 10 meter bort, problem var att kök-v-rum hade högt till tak, 4 meter o var på 9*8 meter , mycket ström behövdes dit, skulle vi gå via tak o sedan ner i vägg hade blivit 20 meter för varje dragning, sedan kyl o frys mot en vägg som inte gick upp i tak, ännu längre dragning , samt att man var tvungen o korsa golvvärmen, spis, ugn, mickro, osv, tur så la jag in massivt ekgolv med fris, golvet behövs skruvas, varav man reglar upp med en glesregel, eftersom jag montera även vattenburen golvvärme där fanns inte många vägar att ta, vi gjorde en undercentral i skafferi, så matningen dit var jobbig och lång, men underlätta resterande dragningar. varför inte vara snäll med el.kille när man ändå hade andra avsikter o dragningar som nu stämmer exakt när huset byggdes, och är godkända, jag tjäna ändå närmare 100 tusen på det egna arbetet med el, om man ser på saken ordentligt.

Enda jag hänvisa till är att det alltid finns vägar man kan ta, hur än regler o lagar ser ut, gäller bara att se dom.

Eftersom du duckar för min fråga så förstår jag att du inte har nått bra svar. Lite svammel om hur du gjort gör mig än mer övertygad om att du fabulerar.

• Haha
  • Gilla
El-Löken66 och 1 till
  • Laddar…
T
E elmont skrev:
Eftersom du duckar för min fråga så förstår jag att du inte har nått bra svar. Lite svammel om hur du gjort gör mig än mer övertygad om att du fabulerar.
Ja vad har du för frågor så ska du få raka svar?

E
T Takläggare skrev:
Elmont har jobbat med detta i över femtio år över hela planeten, på havsbotten samt i rymden, det hen skriver kan du anse som fakta.

• Gilla
Uffe A
  • Laddar…
T
E El-Löken66 skrev:
Elmont har jobbat med detta i över femtio år över hela planeten, på havsbotten samt i rymden, det hen skriver kan du anse som fakta.
Gör det att han är smartare? eller kan syrebrist påverka hjärnans funktioner?
Eller finns det människor som bara glider på en räkmacka på hemma plan o löser olika problem på sitt egna sätt, som jag, kanske han inte har hört något liknande, tur jag berätta för han, hur man kan göra.

Redigerat:
T Takläggare skrev:
Och man behöver inte vara smartast, MEN har man ett helt livs erfarenhet i lasten så är det rätt sällsynt med att någon "hempulare" har nått nytt att komma med. Och för att förstå det behöver man inte ha nått högre IQ.

• Gilla
Lucif3r och 2 till
  • Laddar…
lilytwig lilytwig skrev:
Installation av JFB. Ny bastu. Badrumsrenovering. Plus div annat.
Det som jag får göra själv, det gör jag själv.
Liknande här. Ny undercentral som servar köket. All el här byggd från scratch. Det närmsta jag kommer en gruppförteckning är tusch på eltejp. Till synes seriös, väldigt svensk firma.

Jag fick heller ingen (naturligtvis eftersom verkligheten inte fungerar så) dokumentation kring historiska elarbeten för något av de två senaste husen jag köpt (dock gruppschema för delar av anläggningarna) så att spåra vem som gjort vad när är helt ogörligt.

T Takläggare skrev:
Gör det att han är smartare? eller kan syrebrist påverka hjärnans funktioner?
Eller finns det människor som bara glider på en räkmacka på hemma plan o löser olika problem på sitt egna sätt, som jag, kanske han inte har hört något liknande, tur jag berätta för han, hur man kan göra.
Kanske du ska ta ett djupt andetag från syrgastuben
Är säker på att Elmont inte behöver några råd från dig med en yrkeserfarenhet han besitter

T
E elmont skrev:
Du kan ju börja och motivera varför du döljer dosor för besiktningsmannen? En besiktningsman har aldrig några åsikter om det blir för många "apparater", dock om det saknas "apparater" i förhållande till det underlag som besiktningen utgår ifrån.
Jag dolde inte dosor för besiktnings man, jag vänta tills jag flytta in i huset, jag vet att detta är en olaglig handling att dra el själv, ännu värre vid nybyggnation.
Elektriker var i samma kvarter, han hade 5 hus, ett hus kvar efter mig, han bruka komma in och snacka, med tanke på hur mycket jag hade dragit själv, då utöver hans installation fanns ingen panik att ta fram dessa ännu, jag hade andra saker att slutföra, jobba tills besiktningsman kom, eller man har inte besiktningsman, man har en KA som sammanställer och kontrollerar att jag gjort allting rätt, han fuktmäter innan tätskikt i badrum, sammanställer, ovk, och alla handlingar som konstruktion, att balkar allt är rätt monterat.
Kommunen kommer ut, tittar på allt, måttar även trösklar som vid dörr, altandörr inte överstiger 2,5 cm för handikapsanpassning, checkar att fönster har rätt glas som går ner tillgolv osv.. men min KA är även där, han vet vad som är gjort, han vet att elektriker inte dragit så omfattande, efter slutbesiktning har man inget mer med dessa o göra.

Därför tog jag och gjorde klart el efter jag flytta in i huset, min installation är gjord under byggtid, rör osv är dragna med samma material och utförande som elektriker använde, dels att allt är draget dolt råder inget tvivel på att dessa är utförda inom rätt tid medans elektriker gjorde jobbet.

T Takläggare skrev:
Jag dolde inte dosor för besiktnings man, jag vänta tills jag flytta in i huset, jag vet att detta är en olaglig handling att dra el själv, ännu värre vid nybyggnation.
Elektriker var i samma kvarter, han hade 5 hus, ett hus kvar efter mig, han bruka komma in och snacka, med tanke på hur mycket jag hade dragit själv, då utöver hans installation fanns ingen panik att ta fram dessa ännu, jag hade andra saker att slutföra, jobba tills besiktningsman kom, eller man har inte besiktningsman, man har en KA som sammanställer och kontrollerar att jag gjort allting rätt, han fuktmäter innan tätskikt i badrum, sammanställer, ovk, och alla handlingar som konstruktion, att balkar allt är rätt monterat.
Kommunen kommer ut, tittar på allt, måttar även trösklar som vid dörr, altandörr inte överstiger 2,5 cm för handikapsanpassning, checkar att fönster har rätt glas som går ner tillgolv osv.. men min KA är även där, han vet vad som är gjort, han vet att elektriker inte dragit så omfattande, efter slutbesiktning har man inget mer med dessa o göra.

Därför tog jag och gjorde klart el efter jag flytta in i huset, min installation är gjord under byggtid, rör osv är dragna med samma material och utförande som elektriker använde, dels att allt är draget dolt råder inget tvivel på att dessa är utförda inom rätt tid medans elektriker gjorde jobbet.
Jag förstår inte varför du skriver allt detta. Du är inte den enda som gjort installationen själv och där elektrikern kommit och tittat. Det är ganska vanligt och har man en bra relation med elektrikern och han litar på kunden så visst. Men det betyder inte att det är lagligt.

• Gilla
Dublin och 2 till
  • Laddar…
T
U Uffe A skrev:
Kanske du ska ta ett djupt andetag från syrgastuben
Är säker på att Elmont inte behöver några råd från dig med en yrkeserfarenhet han besitter
Vi alla har vart iväg och jobba, Tar man ex Norge så ligger dom långt efter oss här när det gäller byggnationer, Sv ligger långt fram.
Vad man lär sig är av personer du jobbar med, har man haft tur att jobba med extremt bra människor så lär man sig lika mycket, får du jobba med stora platschefer som driver mycket tidspressade bygge i centrala stan, då kommer lösningarna, en väg eller via en annan, men lösningen kommer.
Det lär en att se på saker olika, att inget är omöjligt.
Ta mig jag har 6 st privata hus bakom och är inte ens 50 år, alla är byggd ensam utan hjälp, 4 helt i lösvirke och ensam, då har jag gjort allt från grävt in vatten o grund, till färdig byggnad, även ensam gjutit men den k-30 betong , mycket få personer har gått den vägen o omfattning.

J Johan456 skrev:
Jag förstår inte varför du skriver allt detta.
Du är garanterat inte ensam om det......
Mikael_L hade igår en teori, jag börjar tro att han var nåt på spåren.....

T
J Johan456 skrev:
Jag förstår inte varför du skriver allt detta. Du är inte den enda som gjort installationen själv och där elektrikern kommit och tittat. Det är ganska vanligt och har man en bra relation med elektrikern och han litar på kunden så visst. Men det betyder inte att det är lagligt.
Nu spelar inte laglig någon roll, utan om den är godkänd, det har Fredrik lärt oss.

Det börjar bli lite löjligt, tex att du gjutit med k-30 låter ju lite konstigt då man sedan en tid klassificerar betongen med ett C xx/xx. Och att du använt betong och gjutit ensam ger dig knappast någon fjäder i hatten för det kan vem som helst göra. Det är bara det att det går fortare och är lättare att få till ett bra resultat om man är två eller tre.
Ps
För ett tag sedan hade du byggt 5 hus och sedan var du i Norge och jobbade och nu är det plötsligt 6 hus ?

• Gilla
Uffe A
  • Laddar…
E elmont skrev:
Det börjar bli lite löjligt, tex att du gjutit med k-30 låter ju lite konstigt då man sedan en tid klassificerar betongen med ett C xx/xx. Och att du använt betong och gjutit ensam ger dig knappast någon fjäder i hatten för det kan vem som helst göra. Det är bara det att det går fortare och är lättare att få till ett bra resultat om man är två eller tre.
Ps
För ett tag sedan hade du byggt 5 hus och sedan var du i Norge och jobbade och nu är det plötsligt 6 hus ?
Men det var ju ett tag sedan inlägget skrevs.
Det har säkert hunnits med att bygga ett till på den tiden.
Han kanske är släkt med Martin Timell :cool:

• Haha
  • Gilla
Lucif3r och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.