Mikael_L
Sen är jag ganska förvånad lars80, jag fattade det som att du driver elinstallationsfirma, och då tror jag att du har egen auktorisation ... och då borde du ha varit verksam ett hyggligt antal år i branschen nu ...

Och ändå verkar det som att du först nu har upptäckt att folk hempular och åker inte i fängelse för det ... :thinking:
Under vilken sten har du levt? ;)

• Gilla
  • Haha
Oldfart och 3 till
  • Laddar…
E
Mikael_L Mikael_L skrev:
Sen är jag ganska förvånad lars80, jag fattade det som att du driver elinstallationsfirma, och då tror jag att du har egen auktorisation ... och då borde du ha varit verksam ett hyggligt antal år i branschen nu ...

Och ändå verkar det som att du först nu har upptäckt att folk hempular och åker inte i fängelse för det ... :thinking:
Under vilken sten har du levt? ;)
Varför måste du alltid försöka trycka ner folk, mår du bättre då?! :mad:

• Gilla
Takläggare
  • Laddar…
Mikael_L
E El-Löken66 skrev:
Varför måste du alltid försöka trycka ner folk, mår du bättre då?! :mad:
OK, jag ska jobba på det, mildra min retorik. :oops:

• Gilla
  • Ledsen
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
Staffans2000
Mikael_L Mikael_L skrev:
OK, jag ska jobba på det, mildra min retorik. :oops:
Gör som jag och visa förståelse, men framförallt ödmjukhet!

Staffan

• Haha
  • Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
Dryghet varar längst! :cool::crysmile:

• Haha
  • Älska
  • Gilla
Staffans2000 och 2 till
  • Laddar…
P Pin skrev:
Dryghet varar längst! :cool::crysmile:
Yes!

• Haha
13th Marine
  • Laddar…
  • Gilla
Fredrik Sjödin
  • Laddar…
Det står väl att dom som monterat anläggningen inte lever upp till dom krav som kraven om elinstallationer säger.
Och att arbetet med solcellerna inte blir enligt reglerna bara för att en "behörig" kopplar in cellerna till nätet.

• Gilla
AndersOhrt och 2 till
  • Laddar…
Det framgår inte i artikeln om det är några fel på anläggningen eller om installatören bara saknar nödvändiga papper. I det senare fallet borde det väl räcka att en rektifierad installatör går igenom prylarna och ser om allt ser rätt ut?

Det är att utföra arbetet utan "behörighet" som är det olagliga och ingen kan "godkänna" någon annan arbete i efterhand. Så anläggningen i sig behöver inte vara olaglig.

• Gilla
Fredrik Sjödin och 4 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Självklart finns det klåpare som gör fel, men varför utgår alla ni i branschen från att en hemmapulare alltid gör alla fel som finns medans en elinstallatör aldrig gör några fel?

Om vi backar tillbaks till huvudfrågan så är det ju inte ens säkert att det är någon hemmapulare inblandad. Det räcker med ett några decennier gammalt hus för att det ska saknas fullständig dokumentation över varje detalj och ändring i elanläggningen. Om då kravet från alla seriösa elfirmor är att man river alla väggar för att frilägga all kanalisation så undrar jag hur dom klarar av att få jobb över huvud taget?
Skulle det möjligtvis kunna ha med pengar att göra, elfirmorna i Sverige har nog en av Sveriges bästa lobbyingorganisationer. Elektrikerna har ju oxå en av Sveriges bästa fackförbund

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
E elmont skrev:
Det är att utföra arbetet utan "behörighet" som är det olagliga och ingen kan "godkänna" någon annan arbete i efterhand. Så anläggningen i sig behöver inte vara olaglig.
Det är kanske ett medvetet val att använda ordet 'installation" överallt i regelverket på ett sätt så att det både kan tolkas som verb och som substantiv...

useless useless skrev:
Det framgår inte i artikeln om det är några fel på anläggningen eller om installatören bara saknar nödvändiga papper. I det senare fallet borde det väl räcka att en rektifierad installatör går igenom prylarna och ser om allt ser rätt ut?
Vad är en ”rektifierad installatör”?

L Luugen skrev:
Hej,
Intressant tråd som är ett resultat av en dålig utformad lag.
Eftersom att jag som privatperson får köpa allt material har jag tolkat det som att det är ok att installera själv och staten tycker med all sannolikhet att det är ok att några få gör så.
Är det förbjudet att installera själv och man från statens synvinkel verkligen vill förhindra det bör man ju rimligtvis förbjuda försäljning av material till privatpersoner.

Jämför med receptbelagd medicin.
Tänk om all skulle få köpa receptbelagd medicin fritt men endast bruka med ett utfärdat recept. Typ så ellagen ser ut.
Detta att reglera försäljning av elmateriel togs upp i utredningen 2013 men förkastades tidigt eftersom det skulle strida mot principen om fri rörlighet för varor och tjänster inom EU.

• Gilla
Pin
  • Laddar…
Ja men det är ju rimligt. Tullen slutar leta knark och börjar söka elmateriel.

• Haha
karlmb och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.