Synonymer till fortlöpande är:
Oavbruten
Ständig
Pågående
Kontinuerlig
Sammanhängande

Det verkar inte realistiskt att ha fortlöpande kontroll, så fort jag vänder ryggen till är det brutet. Någon regelbundenhet vore rimligare, tex årligen, dagligen eller innan användning.

• Gilla
  • Haha
Ivrig och 1 till
  • Laddar…
Egentligen är det ju ganska konstigt att privatpersoner inte har mer krav på sina elanläggningar annat än att de är ansvariga om nåt händer. Försäkringsbolagen borde ju även där begära obligatoriska elbesiktningar åtminstone vid ägarbyten. Eller var 10 år eller nåt sånt via myndighet. Då tror jag en hel del hempul skulle klinga av ganska naturligt också.....
Är nog många bränder som skulle kunna avstyras för det är ju inte ovanligt att det startar i centraler där möss har byggt bo och ingen lyft på locket på evigheter.

• Gilla
useless
  • Laddar…
tommib
S Stefan1972 skrev:
Är nog många bränder som skulle kunna avstyras för det är ju inte ovanligt att det startar i centraler där möss har byggt bo och ingen lyft på locket på evigheter.
Jaså? Har du statistik på det? Sådan som är bättre än den från MSB som jag m.fl. har länkat ett antal gånger här.

• Gilla
  • Älska
Nötegårdsgubben och 3 till
  • Laddar…
tommib
K kortis skrev:
du verka väldigt insatt jag undrar om det det på något ställe står att man måste ha formell behörighet el räcker det med betryggande färdighet. Jag har ingen behörighet men lagat många elfel i nya anläggningar gjorda av behöriga elektriker.
Elsäkerhetslag (2016:732), 27 §
Elinstallationsarbete får utföras endast av
1. en elinstallatör som är auktoriserad för arbetet, eller
2. någon som omfattas av företagets egenkontrollprogram enligt 24 §.

• Gilla
Ivrig och 1 till
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
...det är ju inte ovanligt att det startar i centraler...
Jag tror tvärtom att det är ovanligt.

• Gilla
elmont
  • Laddar…
Mikael_L
Och den som kastar sig på datorn och googlat ska vara uppmärksam på källan för träffresultaten, 99% är träffar från det som kommer från branschen själv, en gammal osann "sanning" att mycket bränder startar i elinstallationen.

Elbränder stannar typiskt inom själva elmaterialet, det märker ju jag då jag skruvar bort och byter brunna uttag, kontaktorer och säkringar, och byter bränt kablage, flamskyddsmedlen fungerar verkligen.

• Gilla
AndersOhrt och 4 till
  • Laddar…
Nu var det ju inte sanna siffror eller vad som gör att elbränder startar jag syftade på utan mer att det finns nog mycket att upptäcka om man hade nån form av kontroll. Det är mycket möjligt att det är ovanligt att det startar bränder pga råttbon i centraler men det har hänt och det var ju mer hela grejen jag var ute efter. Inte att man måste backa upp med exakta siffror. Vi kan ju gissa på vad som helst på det viset. Sen tror jag det händer mycket som inte ens kommer i statistiken heller.

Gissar är väl vad dom flesta här gör, eller?

E elmont skrev:
Gissar är väl vad dom flesta här gör, eller?
Ja, jag gissar det. :oops:

• Haha
Staffans2000
  • Laddar…
Ja det är tillåtet, det är inte bara de med korrekt minutiöst kontrollerad fakta som får skriva här. Det är valfritt att bilda sin egen uppfattning om vad som är riktigt och inte.

S Stefan1972 skrev:
Nu var det ju inte sanna siffror eller vad som gör att elbränder startar jag syftade på utan mer att det finns nog mycket att upptäcka om man hade nån form av kontroll. Det är mycket möjligt att det är ovanligt att det startar bränder pga råttbon i centraler men det har hänt och det var ju mer hela grejen jag var ute efter. Inte att man måste backa upp med exakta siffror. Vi kan ju gissa på vad som helst på det viset. Sen tror jag det händer mycket som inte ens kommer i statistiken heller.
Vilket problem är det som skall lösas? Det sker rätt få olyckor i Sverige relaterat till installation. Obligatoriska kontroller är ännu en grej som gör det dyrare att bo.

• Gilla
AndersOhrt och 5 till
  • Laddar…
Obligatoriska kontroller finns redan i elinstallationsreglerna (SS4364000) Man kan väl ändå ge den ett erkännande då den framtill 2004 var en föreskrift. Föreskrifterna pekar även på svensk standard vad det gäller utförande. Periodisk kontroll ska göras regelbundet. Sen om det är varje, var tionde eller var 20:e år är något oklart.

Mikael_L Mikael_L skrev:
Så kan det vara, åtminstone kyrkan kör med EN, så det kan mycket väl vara enligt försäkringsvillkoren.
Men det verkar ändå rätt smart, ty det är alltid en del småsaker att fixa, de slår inte ner på löjliga saker, det brukar vara uttag och strömbrytare med trasiga höljen, kablar som lossnat. Efterdragning av alla skruvar i centraler tyckte jag först kändes överdrivet, men sen har jag upptäckt vad mycket som går att dra åt, ibland ett par varv :surprised: :sweat: så har jag insett det kloka.
Jag säger inte emot dig.

E
O Steamboy skrev:
Du kan mäta jordkontinuitet, ledningsresistans och göra isolationstest. Det går ju även att dra ledningar fram och tillbaks lite lätt för att se om de sitter fast eller löper fritt om du känner att det är väsentligt. Därefter ser jag inte riktigt vad problemet skulle vara. Teoretiskt är det väl möjligt att FK-ledaren är skarvad på mitten och lindad med eltejp, men det känns kanske inte jättetroligt, men är du orolig får du väl fästa dem i en draglina och sen dra ur trådarna för inspektion och sen dra tillbaks dem.

Jag förstår att du tror att du gör en poäng här, men det här är både enkelt och självklart. Det är alltid anläggningsägaren som är ansvarig för anläggningen. Svårare än så är det inte. Det finns inget intyg i världen som ändrar på det. Om anläggningsägaren anlitat en elfirma och de orsakar skadan så kan de stämmas i ett civilrättsligt mål och tvingas betala skadestånd. Är det försäkringsbolag med i spelet så kan de eventuellt driva målet. Om det även framkommer att Elfirman gjort sig skyldiga till andra brott kan staten väcka åtal för de brotten. Utöver det kan Elsäkerhetsverket granska företaget och ta ifrån dem auktorisationen eller på annat sätt vidta åtgärder. Om elfirman gjort en rimligt bedömning av vilka åtgärder som behövs i det konkreta fallet, med vägledning av del 6 i SS 436 40 00 utgåva 3, och ändå inte hitta något så går de garanterat fria.

Ett typiskt fel som upptäcks vid mätning av ledningsresistans och utförande av isolationstest. Ser inte riktigt problemet. Sen har jag nog aldrig hört begreppet ljusbågsutlösare förut. Ljusbågsvakt är däremot en vanlig beämning på optiska brytare i ställverk och liknande. De AFCI/AFDD som du far efter är en så pass ny företeelse att de inte hunnit få någon vedertagen benämning ännu. Gnistfelssbrytare är nog den mest tilltalande översättning jag sett hittils.
Tyvärr stämmer ditt inlägg endast delvis Teamboy.

Tråden har endast 2 kardeler kvar. Hur mäter du upp detta och var kan jag läsa om det?

Rörnuffen har öppnat sig. Hur möter du detta?

Man kan dra från en dosa och titta i en annan skriver du. Läs på www.byggahus.se. Vad händer om man kommer 2 till ett simpelt installationsjobb tror du? Då startas en ny tråd på just detta forum.
Man kan förvisso binda ett snöre o trådarna eller något annat fyndigt ibland.

Det du skriver om anläggningsinnehavare är som du givetvis förstår felaktigt. Har elfirman gjort fel är det deras ansvar. Det spelar egentligen ingen roll ifall felet var där från början.

Att anläggningsinnehavare däremot blir drabbad är en annan sak.

Jag känner till att det är ovanligt med ljusbåg brytare typ AFDD, det var min poäng, vi har inga bra skydd för att upptäcka denna typ av fel.

Nu förstår jag att du troligen mest är ute för att provocera med din text, men allt är inte svart & vitt och man måste inte inta en extreminställning åt ett eller annat håll bara för att poängtera sin åsikt, tycker jag.

S Stefan1972 skrev:
Egentligen är det ju ganska konstigt att privatpersoner inte har mer krav på sina elanläggningar annat än att de är ansvariga om nåt händer. Försäkringsbolagen borde ju även där begära obligatoriska elbesiktningar åtminstone vid ägarbyten. Eller var 10 år eller nåt sånt via myndighet. Då tror jag en hel del hempul skulle klinga av ganska naturligt också.....
inte ovanligt att det brinner i elcentral, men hur vanligt är det och hur vanligt är det med bränder där det konstateras att el är orsaken,

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.