H Herr Okunnig skrev:
Hej. Tjänande fastighetsägare har fällt ett träd över vägen för att hindra min nyttjanderätt på den väg jag är servitutsinnehavare. Jag har samtalat med polis och jurist och det verkar högst oklart om jag själv får såga trädet. De rekommenderar istället att anlita företag som kan ta bort det, och sen kan jag eventuellt kräva tjänande fastighet på ersättning för den kostnaden genom rättsprocess. Andra alternativ är att kontakta kronofogden för en handräckning, vilket tar 4 månader. Sågar jag trädet själv misstänker jag att han kommer anmäla mig för det.
Då inget annat nämns i vårt officialservitut så antar jag att det är jag som har ansvar för underhållet på vägen.

Någon som har stenkoll på mina rättigheter här?
Kolla servitutet med Lantmäteriet om vad som gäller. Då får du stenkoll!
Jag hade röjt undan bara det som hindrar trafiken, lagt det till sidan för t.ex. räddningsfordons framkomlighet. Inte behållit det det kan anses som hans egendom.
Det får anses som en rimlig åtgärd för att nyttja vägen.
Men först hade jag kontaktat fastighets ägaren.

• Gilla
Bengt Numelin
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Jag undrade bara om vägen verkligen låg på hans tomt.
H Herr Okunnig skrev:
jag har enligt juridisk rätt satt upp en bom på min tomt så han och andra inte kan köra ner bilen till älven och parkera på min gräsmatta
Man kan ju anta att bommen sitter på infarten till tomten om huset ligger en bit från älven.

B Bagtjesen skrev:
Hagar och hemfridszoner kan höra samman det beror på var hans byggnader ligger. T ex tvättstuga nere vid stranden med hagar runt omkring, och brygga för tvätt och bad och bastu. En av mina förra grannar fick genom överklagan av länstyrelsens beslut sådan rätt. Det var hävd sedan minst 200-år. minimi är alltid minst 50-70 meter enligt HD utlag men kan vara betydligt mycket större.
Nej, en hage är inte en hemfridszon.
Vilken rätt fick din granne? Rätten att ha byggnader betyder inte att det finns en hemfridszon.

• Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Man får hindra motorfordonstrafik på sin fastighet. Det finns ingen skyldighet att hålla sin väg farbar.
Yes… det var därför jag frågade om det var på hans tomt eller fastighet som bommen satt. Eller på markägarens (han som fällde trädets) mark där OP har servitut?! Det är lite oklart än, men jag kanske missade nått??

Min poäng var att man ju inte får bomma nån annans tillgång till nån annans mark, oavsett om man har servitut till vägen? Servitutet betyder väl inte att OP har ensamrätt på vägen bara att han får lov att anlägga, sköta och nyttja den över trädfällarens mark??

Om så är fallet så förstår jag att trädfällaren blir lite sur. Han tackade väl ja till servitutet för att få en gratis väg till sin fiskeplats, föreställer jag mig iallafall.

• Gilla
Sernando
  • Laddar…
? Rkarlsson skrev:
Det sitter bommar överallt i skogarna nu för tiden, det hindrar ju bilar från att komma ut och plocka svamp.

Så det är ju fullkomligt rätt att hindra folk om det bara är för att åka ner och fiska =) Nedskräpning är en stor anledning till att bommarna sätts upp.

funkar inte de 2 benen så finns rullstolar.
Helt ok med bom på egen mark. Det jag frågade var alltså om OP satt bommen på sin mark eller längre upp längs med servitutsvägen. Som jag förstår får han väl inte bomma vägen på trädfällarens mark? Även om han har servitut för att anlägga och sköta en väg. Trädfällaren äger väl isf marken OPs tomt och vill kunna nyttja vägen?

Förstår helt att bomma sin tomt så att de inte kan parkera bilar på gräsmattan.

• Gilla
Sernando
  • Laddar…
Niclas Gustafsson Niclas Gustafsson skrev:
Helt ok med bom på egen mark. Det jag frågade var alltså om OP satt bommen på sin mark eller längre upp längs med servitutsvägen. Som jag förstår får han väl inte bomma vägen på trädfällarens mark? Även om han har servitut för att anlägga och sköta en väg. Trädfällaren äger väl isf marken OPs tomt och vill kunna nyttja vägen?

Förstår helt att bomma sin tomt så att de inte kan parkera bilar på gräsmattan.
"För jag har enligt juridisk rätt satt upp en bom på min tomt så han och andra inte kan köra ner bilen till älven och parkera på min gräsmatta för att supa/fiska i min hemfridszon. Istället får de promenera cirka 80 meter från bommen, om de vill nå älven"

Står helt tydligt i andra inlägget til TS. Min tomt är för alla praktiska förmål samma som at bommen også är hans mark/fastighet.
Sakke

• Gilla
  • Haha
Bästerortarn och 3 till
  • Laddar…
maxmsm skrev:
Inga problem att få bort en skrotbil, man sätter eld på den och då tas den i beslag av polisen för att de ska kunna göra en brottsutredning, så gjorde en kompis som fick en av sina infarter till ett skogsskifte blockerat av en dumpad skrotbil.
Det görs utredning på plats sen läggs det ner.
Här har polisen aldrig tagit in en bil som brunnit.

• Gilla
Sernando och 1 till
  • Laddar…
Finns det någon alternativ väg?

• Haha
Sernando
  • Laddar…
D drsakke skrev:
"För jag har enligt juridisk rätt satt upp en bom på min tomt så han och andra inte kan köra ner bilen till älven och parkera på min gräsmatta för att supa/fiska i min hemfridszon. Istället får de promenera cirka 80 meter från bommen, om de vill nå älven"

Står helt tydligt i andra inlägget til TS. Min tomt är för alla praktiska förmål samma som at bommen også är hans mark/fastighet.
Sakke
Tycker det inte är helt klart...

Är det parkerandet på gräsmatta (tomt/hemfridszon?)

Eller supandet/fiskandet i hemfridszonen?

Tydligen så blir allt ok om de går 80m?

Var är älven i förhållande till hemfridszonen?

Är det bara TS tomt som finns bortom bommen? dvs en bom vid tomtinfarten?

Vilka är inblandade i vägskötseln på de olika sträckorna?

/ATW

• Gilla
MichelleW och 1 till
  • Laddar…
Har du inte fått vetskap om trädfällningen eller varför tjänande gjort på detta viset ?
Jag hade gjort en polisanmälan för framkallande av fara Sedan kapat trädet så att du kan nyttja vägen enligt ditt servitut

• Gilla
  • Haha
Sernando och 2 till
  • Laddar…
Vilken fara utgör trädet? Det är besvärande men polisen lär inte göra något. Ta bort det bara.

• Gilla
Sernando
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Bara yrkesmässig körning med motorsåg kräver utbildning, det är ett arbetsmiljöansvar..
Använder du den privat så behövs det inte..
Jag har precis tagit motorsågskörkort. Jag fick lära mig att det är tillåtet att såga på egen mark utan körkort. Utanför egen mark måste man ha körkort oavsett om det är yrkesmässigt eller ej. Jag kan inte hjälpa grannen utan att ha motorsågskörkort tex.

• Gilla
  • Haha
Sernando och 1 till
  • Laddar…
R
G Gorel skrev:
Jag har precis tagit motorsågskörkort. Jag fick lära mig att det är tillåtet att såga på egen mark utan körkort. Utanför egen mark måste man ha körkort oavsett om det är yrkesmässigt eller ej. Jag kan inte hjälpa grannen utan att ha motorsågskörkort tex.
Ok, kan du visa mig den lagen som bestämmer det?

• Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
MultiMan
Jag har sågat på annans mark och har inget körkort. Jag har inte blivit anhållen eller häktad hittills. Jag tror nog det är rätt lugnt ute i skogen vid en enskild väg.

Min kompis fick gratis avverka en del på en kommunägd tomt. Där krävde de körkort, så han fick fixa det, men det är ju annat läge.

• Gilla
  • Haha
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
H Herr Okunnig skrev:
Jag har ett fritidshus 10 meter från var folk tycker om att fiska och dricka öl. Eftersom att det gäller vattendrag så krävs en juridisk utredning av det hela så det är ju upp till diskussion. Dock helt irrelevant eftersom att jag inte söker att hindra folk att ta sig dit, men jag har all laglig rätt att hindra motorfordon från att köra på min väg och att parkera på min tomt.
Då låter du dom köra ner, dricka sin öl och fiska förstås. Det kan ju knappast bli sånt slitage på det.

• Arg
  • Wow
  • Gilla
kashieda och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.