P p950nlu skrev:
Ja, de är inte helt oskyldiga.
Nu är vi helt OT, men va?!
Är Ukraina skyldiga till att de blivit invaderade av Ryssland?

• Gilla
  • Haha
kashieda och 11 till
  • Laddar…
Dra/vinscha stammen bort från vägen? Då borde inget av värde gå förlorat för någon eller...?

• Haha
Sernando
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
Så det är ju fullkomligt rätt att hindra folk om det bara är för att åka ner och fiska =)
Rätt och tillåtet är inte samma sak.

• Gilla
Sernando
  • Laddar…
S
RoTe RoTe skrev:
TS säger att hen satte upp en vägbom, sedan fälldes trädet.
Är det en vägbom + hänglås? Kan upplevas som en fientlig handling...

Det är för övrigt absolut typiskt beteende, och vanligt förekommande, att turister köper fastigheter för rekreation och sedan vill spärra av allmänhetens (lokalbefolkningens) tillträde.

Dom fiskar i älven och dricker några öl (i hemfridszonen) :)

• Gilla
Sernando
  • Laddar…
S styren skrev:
Är det en vägbom + hänglås? Kan upplevas som en fientlig handling...

Det är för övrigt absolut typiskt beteende, och vanligt förekommande, att turister köper fastigheter för rekreation och sedan vill spärra av allmänhetens (lokalbefolkningens) tillträde.

Dom fiskar i älven och dricker några öl (i hemfridszonen) :)
Det står tydligt att tilträdet är inte spärrat, ej heller har ngn nekat fest och fiskande.
Det som är spärrat av är körning med motorfordon ned til TS fastighet och vidare parkering av dessa fordon på hans gräsmatta....
Sakke

• Gilla
  • Haha
kashieda och 7 till
  • Laddar…
Om andra än Din familj vistas vid stranden och dom festar ( kan bli fulla och ramla i vattnet, då kanske det behövs ambulans dykare polis, hur skulle dom komma fram !

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
B Bondläpp skrev:
Helt rätt, så länge som man har rätt till att nyttja vägen, risken för juridiska problem är försumbart.
Men, som jag antytt tidigare, en skrotbil med en målvakt som ägare, det är något att bita i och det tar sannolikt många månader och blir kostsamt i slutändan för den som vill ha bort bilen.
Inga problem att få bort en skrotbil, man sätter eld på den och då tas den i beslag av polisen för att de ska kunna göra en brottsutredning, så gjorde en kompis som fick en av sina infarter till ett skogsskifte blockerat av en dumpad skrotbil.

• Gilla
  • Haha
PaddyO och 4 till
  • Laddar…
A ArneTW skrev:
Har lite svårt att hålla reda på vad som är vad... Kanske en karta över vägförhållandena.

Vem betalar för underhåll/snöröjning för de olika vägsträckorna?

Vem är markägare?

Vad vill de olika aktörerna komma åt?

Hur ofta?

Någon som vet nåt eller kan hänvisa till ett inlägg där det blir tydligt?

/ATW
Så lång e inte tråden. Tog mig 10min å skumma igenom den å få svar på det du frågar. (Läs i vartfall alla TS inlägg)
Borde va ett minimikrav… Ser tyvärr flera andra idag som känner sig kallade att skriva utan att ha koll på grundläggande fakta vilket gör tråden onödigt lång med massa nonsensinlägg

• Gilla
kashieda och 7 till
  • Laddar…
M maxmsm skrev:
Inga problem att få bort en skrotbil, man sätter eld på den och då tas den i beslag av polisen för att de ska kunna göra en brottsutredning, så gjorde en kompis som fick en av sina infarter till ett skogsskifte blockerat av en dumpad skrotbil.
Det räcker med att den står och läcker olja för att det skall hända saker vad gäller bortforsling. Så hjälp till med en ofarlig olja. Något som en del kommuner använder som taktik för att få bort uppenbara skrotbilar. Har själv varit med om detta på egna servitutvägen. Polisen ”hjälper till” med ev. beslut.
Helt onödigt att skapa ett reellt problem och verkligt brott med brinnande bil.

• Gilla
JRS75 och 4 till
  • Laddar…
M Maria Lidzell skrev:
Strandskyddet gäller ju, så han har förmodligen rätt att fiska vid älven.
Det är inte alls säkert, fiskerätten i älven är troligen enskild och har inget med strandskydd att göra.

• Gilla
  • Haha
Sernando och 2 till
  • Laddar…
Hur påverkar det fällda trädet ev utryckning av brand fordon? Alla sådana vägar borde hållas öppna. Vem ansvarar för sånt? Bara en tanke

Nelson 2 Nelson 2 skrev:
Hur påverkar det fällda trädet ev utryckning av brand fordon? Alla sådana vägar borde hållas öppna. Vem ansvarar för sånt? Bara en tanke
Min tanke är att om du läser tråden så finner du att det du frågar har avhandlats…

• Gilla
Bengt Numelin och 3 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Har du hemfridszon vid älven?
Beroende på när hans fastighet skapades och bebyggdes så kan han ha det. Det är därför som t ex djurägare kan stängsla ända ner i vattnet t ex för kor som betar ung vass.

• Haha
Sernando
  • Laddar…
Nej, nu blandar du ihop saker. Hagar och hemfridszon är två helt olika saker.

Jag undrade bara om vägen verkligen låg på hans tomt.

• Gilla
Sernando
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Nej, nu blandar du ihop saker. Hagar och hemfridszon är två helt olika saker.

Jag undrade bara om vägen verkligen låg på hans tomt.
Hagar och hemfridszoner kan höra samman det beror på var hans byggnader ligger. T ex tvättstuga nere vid stranden med hagar runt omkring, och brygga för tvätt och bad och bastu. En av mina förra grannar fick genom överklagan av länstyrelsens beslut sådan rätt. Det var hävd sedan minst 200-år. minimi är alltid minst 50-70 meter enligt HD utlag men kan vara betydligt mycket större.

• Haha
Sernando
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.