122 429 läst · 717 svar
122k läst
717 svar
Fällt träd över servitutväg - vad göra?
Du kräver att andra ska följa alla regler du tycker är viktiga men slirar när du känner för det. Vad är ordet jag letar efter…Farstatjej90 skrev:
Nä vad bra - skönt att du lever som du lär och håller uppe nivån i alla fall! 👍D Daniel 109 skrev:
Medlem
· VästraGötaland
· 3 inlägg
Hur vet du att det är markägaren? Det kan väl vara vem som helst som blivit sur på din bom som lagt en björk över vägen?H Herr Okunnig skrev:För jag har enligt juridisk rätt satt upp en bom på min tomt så han och andra inte kan köra ner bilen till älven och parkera på min gräsmatta för att supa/fiska i min hemfridszon. Istället får de promenera cirka 80 meter från bommen, om de vill nå älven, och det var ju inte populärt.
Edit: Men vad spelar det för roll egentligen? Jag har servitut på vägen och oavsett anledning får han inte hindra mitt nyttjande av den.
Gubben är vida känd för sin dumdristighet och har redan tidigare varit hit och mordhotat mig, så man börjar ju tröttna.
Polisanmälan?H Herr Okunnig skrev:Hej. Tjänande fastighetsägare har fällt ett träd över vägen för att hindra min nyttjanderätt på den väg jag är servitutsinnehavare. Jag har samtalat med polis och jurist och det verkar högst oklart om jag själv får såga trädet. De rekommenderar istället att anlita företag som kan ta bort det, och sen kan jag eventuellt kräva tjänande fastighet på ersättning för den kostnaden genom rättsprocess. Andra alternativ är att kontakta kronofogden för en handräckning, vilket tar 4 månader. Sågar jag trädet själv misstänker jag att han kommer anmäla mig för det.
Då inget annat nämns i vårt officialservitut så antar jag att det är jag som har ansvar för underhållet på vägen.
Någon som har stenkoll på mina rättigheter här?
Gå upp till grannen/markägaren. Förklara att ett träd tyvärr har rasat på hans mark, och att det olyckligen ligger på din väg. Fråga om markägaren kan hjälpa dig ta bort det eftersom han äger motorsåg.
Ikväll tänkte du bjuda honom på öl och grillat nere vid sjön som tack för hjälpen
Ikväll tänkte du bjuda honom på öl och grillat nere vid sjön som tack för hjälpen
Du missar poängen.D Daniel 109 skrev:
Det var en göteborgare som skulle sätta bom över sin fastighet så de ovanför ej kunde nyttja vägen.
Han missade dock att jag äger marken han passerar för att nå sitt hus och jag gillade grannarna ovanför mer så det fick bli samma spel, hans.
Neka han dom, nekar jag han, bom för honom över min hastighet.
Han sålde fritidshuset och drog åter till staden efter något år.
Ibland är enklaste vägen att spela på idiotens plan istället för att försöka dra in honom på din egen.
Nja, inte riktigt så enkelt. Går att läsa på säker skog att det beror på vem och var var det nyttjas som avgör om man behöver körkort eller ej.D Daniel 109 skrev:
Säker skog har tagit fram en liten lista med exempel på deras tolkning av lagen:
https://sakerskog.se/2562-2/
Ex får du inte kapa utan körkort hos din granne. Jag hade däremot likställt det här scenariot med att kapa upp vindfälle på skoterled, då man inte fäller utan "städar" undan på en väg, vilket i sig inte kräver körkort. Nu är ju bajsmackan att det inte är vindfälle, så beror nog mest på hur markägaren reagerar...
Har lite svårt att hålla reda på vad som är vad... Kanske en karta över vägförhållandena.H Herr Okunnig skrev:
Vem betalar för underhåll/snöröjning för de olika vägsträckorna?
Vem är markägare?
Vad vill de olika aktörerna komma åt?
Hur ofta?
Någon som vet nåt eller kan hänvisa till ett inlägg där det blir tydligt?
/ATW
Vincha trädet i sidled så att det inte är på vägen.
Ingen skadegörelse inget förstört.
Problem löst!
Ingen stor kostnad.
Vem gjorde det? "Inge aning" Någon fiskare som ville dricka öl.
Lycka till!
Ingen skadegörelse inget förstört.
Problem löst!
Ingen stor kostnad.
Vem gjorde det? "Inge aning" Någon fiskare som ville dricka öl.
Lycka till!
Exakt!!R Rejäl skrev:Jag har aldrig varit med att det har varit på tal att man blir anmäld när man öppnar upp en väg ifrån träd som blockerar, och då har jag kapat upp furor som ek i mindre hanterliga bitar.. även om någon skulle anmäla så finns det ingen polis eller åklagare som är villig att driva ett sådant ärende vidare det faller inom sin orimlighet..
Folket på detta forum kan ibland gå in i absurdum om saker och verkar sakna verklighetsförankring i sina resonemang..
"Jag vill polisanmäla skadegörelse av mitt träd... Var? Jag fällde det över grannens väg."
Det blir ju ett samtal att spela upp på julfesten.....😅
Kolla med Lantmäteriet, de har ju underlaget för servitutet. De har säkert erfarenhet av liknande fall som detta.H Herr Okunnig skrev:Hej. Tjänande fastighetsägare har fällt ett träd över vägen för att hindra min nyttjanderätt på den väg jag är servitutsinnehavare. Jag har samtalat med polis och jurist och det verkar högst oklart om jag själv får såga trädet. De rekommenderar istället att anlita företag som kan ta bort det, och sen kan jag eventuellt kräva tjänande fastighet på ersättning för den kostnaden genom rättsprocess. Andra alternativ är att kontakta kronofogden för en handräckning, vilket tar 4 månader. Sågar jag trädet själv misstänker jag att han kommer anmäla mig för det.
Då inget annat nämns i vårt officialservitut så antar jag att det är jag som har ansvar för underhållet på vägen.
Lycka till.
Det generella strandskyddet är 100m och upphävs av bebyggelse eller detaljplan. Kring bebyggelsen finns hemfridzonen, med oklar storlek. Men praksis o rättsfall landar ofta i 5-50 m, från bebyggelsen. PBL börjar med att betona att allmänna intressen är viktigare än privata, så där har vi vår allemansrätt. Vi har alla rätt att gå till älven, men inte med bil o inte på TS tomt.RoTe skrev:
OK, han har blockerat ”sin väg” som en hämnd för bommen du satt upp. Gissar att grannen inte alls har koll på juridiken utan bara vill fortsätta köra ner till älven som som han alltid gjort och ser din bom som ett intrång. Strandskyddet gäller ju, så han har förmodligen rätt att fiska vid älven. Är han lite äldre så kan bilen vara nödvändig. Om han har bott på platsen längre än du så tycker han att han vet hur det ska vara. Det är värt att visa respekt för, även om han har fel. Och även om han inte visste det så är det bättre att prata än att bara agera. Jag utgår från att du själv pratade med grannen om problemet innan du satte upp bommen?H Herr Okunnig skrev:Hej. Tjänande fastighetsägare har fällt ett träd över vägen för att hindra min nyttjanderätt på den väg jag är servitutsinnehavare. Jag har samtalat med polis och jurist och det verkar högst oklart om jag själv får såga trädet. De rekommenderar istället att anlita företag som kan ta bort det, och sen kan jag eventuellt kräva tjänande fastighet på ersättning för den kostnaden genom rättsprocess. Andra alternativ är att kontakta kronofogden för en handräckning, vilket tar 4 månader. Sågar jag trädet själv misstänker jag att han kommer anmäla mig för det.
Jag skulle vända mig till kommunens planenhet och be dem ta fram äldre kartor över området. Gamla inritade stigar och vägar, även borttagna och igenväxta kan gälla av hävd. Om vägen ner till älven alltid varit körbar och har någon slags funktionsnedsättning, så kan han kanske hävda att hans lösning gäller. Men om du har riktig tur finns en annan, äldre väg ner till älven som du kan hävda att han ska ta istället. Det kan kommunen hjälpa till med, utan att ni blandar in jurister.
Men framför allt blir det trevligare för er båda att bo på platsen om ni håller sams. Mycket roligare för dig att gubben fiskar vid älven om du gillar honom. Gå ner och sätt dig med honom nästa gång han fiskar och fråga något om platsen som du inte vet. Låt honom berätta och lyssna på honom. Det kanske räcker. Nästa gång tar du med en öl…. Sedan slutar han ta bilen 😄