OM vi här tar det från början. Om ett träd faller över vägen i hård blåst. Vad skulle det juridiska då säga. Har TS då med full rätt att kapa det för att få fri väg till sin stuga, samt för att få fri tillgång för utryckningsfordon då. Normalt så med ett blockerande träd över vägen, så ska det bort, sen vem som äger det är egalt. Många i delar av vårt långa land, åker med en motorsåg i bakluckan för att frigöra en väg från omkullblåsta träd.
Ser ut att vara i skogen och kanske lite för långt bort för mig att ge en hjälpande hand.
Sen vet vi inte vad TS har för redskap att använda, eftersom frågan kom upp i forumet. Kanske för att få en hint om det legala i händelsen.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
RoTe RoTe skrev:
Strandskyddet står väl över exakt allt annat i det här landet? Men som jag försökt säga så spelar det ingen roll om man har rätt eller fel, ett krig kan starta oavsett om man gör rätt eller fel.
Fast hans bom hindrar inte åtkomst till stranden, utan bara de som tänkt ta ett fordon öven hans tomt/mark/fastighet/gräsmatta (ok så Daniel?) för att komma till stranden.
 
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
Anna_H och 25 till
  • Laddar…
R
Jag har aldrig varit med att det har varit på tal att man blir anmäld när man öppnar upp en väg ifrån träd som blockerar, och då har jag kapat upp furor som ek i mindre hanterliga bitar.. även om någon skulle anmäla så finns det ingen polis eller åklagare som är villig att driva ett sådant ärende vidare det faller inom sin orimlighet..
Folket på detta forum kan ibland gå in i absurdum om saker och verkar sakna verklighetsförankring i sina resonemang..
 
  • Gilla
  • Älska
Anna_H och 37 till
  • Laddar…
Står det andra träd omkring rotänden eller går det enkelt sätta en lina om den och dragkroken på någon lämplig bil och dra runt trädet tills det ligger längs med vägen? Även om det är tungt borde det inte vara allt för svårt att flytta på det, så länge det inte står annat i vägen.
 
  • Gilla
  • Haha
Wynja och 4 till
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Jag har aldrig varit med att det har varit på tal att man blir anmäld när man öppnar upp en väg ifrån träd som blockerar, och då har jag kapat upp furor som ek i mindre hanterliga bitar.. även om någon skulle anmäla så finns det ingen polis eller åklagare som är villig att driva ett sådant ärende vidare det faller inom sin orimlighet..
Folket på detta forum kan ibland gå in i absurdum om saker och verkar sakna verklighetsförankring i sina resonemang..
Håller med! Kapa upp trädet och flytta på bitarna!
 
  • Gilla
Anna_H och 10 till
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Jag har aldrig varit med att det har varit på tal att man blir anmäld när man öppnar upp en väg ifrån träd som blockerar, och då har jag kapat upp furor som ek i mindre hanterliga bitar.. även om någon skulle anmäla så finns det ingen polis eller åklagare som är villig att driva ett sådant ärende vidare det faller inom sin orimlighet..
Folket på detta forum kan ibland gå in i absurdum om saker och verkar sakna verklighetsförankring i sina resonemang..
Jovisst och letar man efter ett lagrum så är det väl nödrätten. ( i det här fallet att ha en körbar väg om något händer)
https://sv.wikipedia.org/wiki/Nödrätt
 
  • Gilla
Åsa Å och 5 till
  • Laddar…
Nissens
Nu är det alldeles för mycket övertänkare i tråden. Självklart får man kapa ett träd när det blockerar vägen. Låt trädstammen ligga kvar i terrängen så riskerar du inte att få krav på att veden försvunnit.

Som någon skrev, värdet är ringa när det väl är fällt.
 
  • Gilla
Anna_H och 15 till
  • Laddar…
Det är väl bara kapa. Hur dum är ni egentligen?

Om det behövs blåljus som ska fram till brinnande hus, skogsbrand, hjärtstopp mm?
 
  • Gilla
Festlund och 10 till
  • Laddar…
P Pligg85 skrev:
Det är väl bara kapa. Hur dum är ni egentligen?
Vem är ni? Hur som helst är det inte alla som har tillgång till motorsåg och bekväma med att hantera den för denna uppgift. Har inget med att vara dum att göra.
 
  • Gilla
dicliff och 2 till
  • Laddar…
Men nu var det juridiken vi diskuterade inte själva sågandet.
 
  • Gilla
Festlund och 2 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Vem är ni? Hur som helst är det inte alla som har tillgång till motorsåg och bekväma med att hantera den för denna uppgift. Har inget med att vara dum att göra.
Har man ingen själv så kanske man har manuell såg eller lånar in såg/hjälp om man inte är ovän med alla i bygden...
 
  • Gilla
  • Haha
Wynja och 3 till
  • Laddar…
R
P Pligg85 skrev:
Har man ingen själv så kanske man har manuell såg eller lånar in såg/hjälp om man inte är ovän med alla i bygden...
Syftade du på Daniel🤔
 
RoTe RoTe skrev:
Strandskyddet står väl över exakt allt annat i det här landet? Men som jag försökt säga så spelar det ingen roll om man har rätt eller fel, ett krig kan starta oavsett om man gör rätt eller fel.
Må så vara hänt att strandskyddet står över allt annat, även om jag ser det som tveksamt.
Dock, är det en helt annan jäkla fråga ön att TS granne fällt en björk på servitutsvägen. TS har genom servitut rätt att köra på den vägen. Grannen har inte rätt att köra på TS väg. Så ge dig nu med allt skitprat om att starta krig, och spekulationer om hemfrid vid vattnet.
 
  • Gilla
  • Haha
Anna_H och 4 till
  • Laddar…
H Herr Okunnig skrev:
Jag har ett fritidshus 10 meter från var folk tycker om att fiska och dricka öl. Eftersom att det gäller vattendrag så krävs en juridisk utredning av det hela så det är ju upp till diskussion. Dock helt irrelevant eftersom att jag inte söker att hindra folk att ta sig dit, men jag har all laglig rätt att hindra motorfordon från att köra på min väg och att parkera på mi
H Herr Okunnig skrev:
Hej. Tjänande fastighetsägare har fällt ett träd över vägen för att hindra min nyttjanderätt på den väg jag är servitutsinnehavare. Jag har samtalat med polis och jurist och det verkar högst oklart om jag själv får såga trädet. De rekommenderar istället att anlita företag som kan ta bort det, och sen kan jag eventuellt kräva tjänande fastighet på ersättning för den kostnaden genom rättsprocess. Andra alternativ är att kontakta kronofogden för en handräckning, vilket tar 4 månader. Sågar jag trädet själv misstänker jag att han kommer anmäla mig för det.
Då inget annat nämns i vårt officialservitut så antar jag att det är jag som har ansvar för underhållet på vägen.

Någon som har stenkoll på mina rättigheter här?
På landet ska man inte starta krig, där finns inte bara juridik utan också sedvänjor att ta hänsyn till. När trädet är borta kan det komma ett gammal uttjänt jordbruksredskap/bil som ingen vet vem som äger. Ditt problem är då ännu svårare att lösa. Förslag, be om ursäkt och öppna upp grinden, fortsätt och leva med grannarnas utnyttjande av din mark och försök med resonemang hålla problemet på en rimlig nivå.
 
  • Haha
  • Arg
  • Wow
Sernando och 4 till
  • Laddar…
Oj! Det är sånt här som gör att man drar sig för att flytta ut på landet…
 
  • Gilla
Chokladmonster och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.