H Herr Okunnig skrev:
Hej. Tjänande fastighetsägare har fällt ett träd över vägen för att hindra min nyttjanderätt på den väg jag är servitutsinnehavare. Jag har samtalat med polis och jurist och det verkar högst oklart om jag själv får såga trädet. De rekommenderar istället att anlita företag som kan ta bort det, och sen kan jag eventuellt kräva tjänande fastighet på ersättning för den kostnaden genom rättsprocess. Andra alternativ är att kontakta kronofogden för en handräckning, vilket tar 4 månader. Sågar jag trädet själv misstänker jag att han kommer anmäla mig för det.
Då inget annat nämns i vårt officialservitut så antar jag att det är jag som har ansvar för underhållet på vägen.

Någon som har stenkoll på mina rättigheter här?
Förstår inte alla svar som säger att man inte har rätt att kapa det…. va fasen!!! Det ligger ett träd som hindrar mig från att komma fram på vägen jag har rätt att köra på?? Hur det sen har kommit dit, blåst eller sågats ner spelar ju ingen roll… Bort ska det!!! Kapa det så du kommer fram!

• Gilla
Ben39 och 16 till
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Jag delar inte din respekt för idioter....
Instämmer. Idioter skall behandlas som just det, idioter.
L Lars Homer skrev:
Oj! Det är sånt här som gör att man drar sig för att flytta ut på landet…
Sånt här sker inte på riktiga landet. Om så så är det stadsfolk inblandat.

• Gilla
MONTREAL och 16 till
  • Laddar…
S Sallader skrev:
Förstår inte alla svar som säger att man inte har rätt att kapa det…. va fasen!!! Det ligger ett träd som hindrar mig från att komma fram på vägen jag har rätt att köra på?? Hur det sen har kommit dit, blåst eller sågats ner spelar ju ingen roll… Bort ska det!!! Kapa det så du kommer fram!
Helt rätt, så länge som man har rätt till att nyttja vägen, risken för juridiska problem är försumbart.
Men, som jag antytt tidigare, en skrotbil med en målvakt som ägare, det är något att bita i och det tar sannolikt många månader och blir kostsamt i slutändan för den som vill ha bort bilen.

• Haha
Sernando
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Jag har svårt att förstå hur jurist kan mena att du inte har rätt att flytta trädet från vägbanan. Du har ju servitutsrätt med underhållsansvar för vägen. Hur tänker sig juristen att skada kan uppstå för trädets ägare så att du blir skadeståndsskyldig?

Men naturligtvis ska detta fungera genom kommunikation med markägaren.
Trams Dela på trädet och gör vägen framkomlig och skicka räkningen till markägaren för jobbet som inte rensat upp. I underhållsansvaret ingår att hålla vägen framkomlig- Stäm honom om han djävlas mer.

• Gilla
  • Haha
Duckface21 och 3 till
  • Laddar…
B Ben39 skrev:
Trams Dela på trädet och gör vägen framkomlig och skicka räkningen till markägaren för jobbet som inte rensat upp. I underhållsansvaret ingår att hålla vägen framkomlig- Stäm honom om han djävlas mer.
Sakägaren har skrivit att denne har underhållsansvaret, som hen här har befäst i skift. Om markägaren har underhållsansvaret har denne också rätt att ta ut ersättning för det underhåll som denne har fördelat på nyttjanderättshavarna. Är problemägaren den enda som nyttjar vägen kommer snabbt en faktura i retur till denne och kanske också andra kostnader som markägaren anse sig ha för underhållet av vägen.
Med andra ord, sluta trät. Bjud in grannen på fika och diskutera fram en kompromiss. Träta mellan grannar på landet fortsätter ofta i flera generationer.

• Gilla
MONTREAL och 2 till
  • Laddar…
Herregud. Såga ner skiten i molekyler och släng delarna i hans skog. Om han blir lite sur så säg åt honom att ni syns i rätten. Eller så går du över och pratar med honom

• Haha
Sernando
  • Laddar…
Du är nog t.o.m. skyldig att ta bort trädet.. det är enligt lag väghållarens ansvar. Om blåljus behöver fram, ditt hus brinner eller någon hos dig skadat sig så kommer det fördröja insats.

Här är det dock ingen vindfälla, utan uppsåtligen fälld. Anledningen att den ligger kvar skall du inte spekulera i, men informera markägaren och be honom ta bort den, då har då gjort rätt. Du kan hänvisa till din lagliga skyldighet hålla vägen fri, men då han äger trädet vill han kanske aptera själv. Ta annars kap vid varje 4.2m.

Gällande din tomt;

Det kan vara en samfälld väg sedan länge, som fortsätter på din tomt men utreddes inte vid avstyckning. Då kan t.o.m. flera än bara denne markägare ha rätt köra på din tomt. Här får du bedöma risken med en utredning själv, oavsett kostar det skjortan..

• Gilla
Bondläpp
  • Laddar…
B Bondläpp skrev:
Men, som jag antytt tidigare, en skrotbil med en målvakt som ägare, det är något att bita i och det tar sannolikt många månader och blir kostsamt i slutändan för den som vill ha bort bilen.
Den kan tas bort i princip omedelbart om den anses skapa hinder för utryckningsfordon att ta sig fram till fastighet och det är ts enda väg till fastigheten,. Sedan kan jag inte detaljer i processen för att få det verkställt. Men visst finns det sådana virrhjärnor som ställer till det, kanske med en bal ensilage, vilket hänt här i trakten men då ganska enkelt att hitta den skyldige och polishandräckning.

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
A
Läs svaret från Lawline, det är korrekt. Juristen rekommenderar att du anlitar någon annan för att senare kunna påvisa skada. Du har rätt att ta bort trädet själv, men inte att ”förstöra” det. Ta bort hela trädet (fattar att det är svårt och tungt), lägg det på sidan av vägen.

K
B Bondläpp skrev:
Helt rätt, så länge som man har rätt till att nyttja vägen, risken för juridiska problem är försumbart.
Då är det väl bara att flytta bilen från vägen så man kommer fram.

H Herr Okunnig skrev:
För jag har enligt juridisk rätt satt upp en bom på min tomt så han och andra inte kan köra ner bilen till älven och parkera på min gräsmatta för att supa/fiska i min hemfridszon. Istället får de promenera cirka 80 meter från bommen, om de vill nå älven, och det var ju inte populärt.

Edit: Men vad spelar det för roll egentligen? Jag har servitut på vägen och oavsett anledning får han inte hindra mitt nyttjande av den.
Gubben är vida känd för sin dumdristighet och har redan tidigare varit hit och mordhotat mig, så man börjar ju tröttna.
Där har vi problemet. Ta bort bommen så tar han nog bort trädet

• Arg
  • Wow
  • Gilla
Rooten48 och 3 till
  • Laddar…
H hemix skrev:
Du är nog t.o.m. skyldig att ta bort trädet.. det är enligt lag väghållarens ansvar. Om blåljus behöver fram, ditt hus brinner eller någon hos dig skadat sig så kommer det fördröja insats.

Här är det dock ingen vindfälla, utan uppsåtligen fälld. Anledningen att den ligger kvar skall du inte spekulera i, men informera markägaren och be honom ta bort den, då har då gjort rätt. Du kan hänvisa till din lagliga skyldighet hålla vägen fri, men då han äger trädet vill han kanske aptera själv. Ta annars kap vid varje 4.2m.

Gällande din tomt;

Det kan vara en samfälld väg sedan länge, som fortsätter på din tomt men utreddes inte vid avstyckning. Då kan t.o.m. flera än bara denne markägare ha rätt köra på din tomt. Här får du bedöma risken med en utredning själv, oavsett kostar det skjortan..
Var hittar du den skyldigheten?

• Gilla
-MH-
  • Laddar…
K Kling 1 skrev:
Om markägaren är kinkig så tänk på att om du sågar själv med motorsåg så behöver du ha utbildning/kort för att göra det på annans mark.
Och så måste han ha hjälm och övriga skyddskläder samt informera skogsvårdsstyrelsen skriftligt och sätta upp varningsskyltar för allmänheten...

• Haha
  • Gilla
Sernando och 3 till
  • Laddar…
Inget av det stämmer. Jag inser att det var ironi, men det är nog inte tydligt för alla.

• Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
B
🔺Finns det risk att detta startar ett ”träd-fällar-krig”?
🔺Vad är det som säger att motparten nöjer sig med att fälla ett träd?

• Haha
Sernando
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.