124 147 läst · 717 svar
124k läst
717 svar
Fällt träd över servitutväg - vad göra?
Såga av!H Herr Okunnig skrev:Hej. Tjänande fastighetsägare har fällt ett träd över vägen för att hindra min nyttjanderätt på den väg jag är servitutsinnehavare. Jag har samtalat med polis och jurist och det verkar högst oklart om jag själv får såga trädet. De rekommenderar istället att anlita företag som kan ta bort det, och sen kan jag eventuellt kräva tjänande fastighet på ersättning för den kostnaden genom rättsprocess. Andra alternativ är att kontakta kronofogden för en handräckning, vilket tar 4 månader. Sågar jag trädet själv misstänker jag att han kommer anmäla mig för det.
Då inget annat nämns i vårt officialservitut så antar jag att det är jag som har ansvar för underhållet på vägen.
Någon som har stenkoll på mina rättigheter här?
Räddningstjänsten skall komma fram överallt. Hör med dom vad de tycker.
Jo, det är så enkelt.Bearseye skrev:Nja, inte riktigt så enkelt. Går att läsa på säker skog att det beror på vem och var var det nyttjas som avgör om man behöver körkort eller ej.
Säker skog har tagit fram en liten lista med exempel på deras tolkning av lagen:
[länk]
Ex får du inte kapa utan körkort hos din granne. Jag hade däremot likställt det här scenariot med att kapa upp vindfälle på skoterled, då man inte fäller utan "städar" undan på en väg, vilket i sig inte kräver körkort. Nu är ju bajsmackan att det inte är vindfälle, så beror nog mest på hur markägaren reagerar...
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 25 769 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 25 769 inlägg
Någon urminnes hävd att köra bil på TS tomt ned till älven kan inte vara aktuellt eftersom detta då måste ha pågått sedan senast 1880. Som bekant blev bilen tillgänglig långt senare. Det är väldigt sällan urminnes hävd alls är aktuellt i situationer som dessa. TS beslutar över vägar på sin tomt och fastighet. Allemansrätten ger grannen tillgång till att röra sig över mark som inte är tomt om det inte stör eller annars orsakar skada för TS. Där slutar det, eller ja grannen kan ju cykla också.M Maria Lidzell skrev:Jag skulle vända mig till kommunens planenhet och be dem ta fram äldre kartor över området. Gamla inritade stigar och vägar, även borttagna och igenväxta kan gälla av hävd. Om vägen ner till älven alltid varit körbar och har någon slags funktionsnedsättning, så kan han kanske hävda att hans lösning gäller. Men om du har riktig tur finns en annan, äldre väg ner till älven som du kan hävda att han ska ta istället. Det kan kommunen hjälpa till med, utan att ni blandar in jurister.
Funktionsnedsättning ger ingen rätt att köra bil i terrängen, det är ett brott.
Redigerat:
Ok, så du har saboterar lite mot honom och nu har han svarat. Såga isär träder, men han kommer nog fälla ett tillH Herr Okunnig skrev:För jag har enligt juridisk rätt satt upp en bom på min tomt så han och andra inte kan köra ner bilen till älven och parkera på min gräsmatta för att supa/fiska i min hemfridszon. Istället får de promenera cirka 80 meter från bommen, om de vill nå älven, och det var ju inte populärt.
Edit: Men vad spelar det för roll egentligen? Jag har servitut på vägen och oavsett anledning får han inte hindra mitt nyttjande av den.
Gubben är vida känd för sin dumdristighet och har redan tidigare varit hit och mordhotat mig, så man börjar ju tröttna.
Du har servitut på vägen vilket innebär att du får nyttja vägen på annans mark. Markägaren äger fortfarande marken och vägen. Går vägen ner till vattnet och markägaren äger marken där har han all rätt att använda denna.
Den delen av vägen var ju på TS fastighet. Varför är det då svårt att läsa innan msn slänger ur sig påståenden.
Men.. känns lite otydligt. Har du satt en bom på din tomt/fastighet eller längre upp längs vägen? Du skrev nånstans att de måste gå 80 meter ner till älven?
Som jag förstår det får man inte bomma av vägar på det viset? Det stänger väl markägarens access till sin mark också? Och allmänhetens tillgång till fiskeplats/älv?
Men kapa trädet du. Det är ju din skyldighet att se till att vägen är farbar. Juristerna är väl bara försiktiga i att rekommendera att du gör det själv, eftersom det kan bita dom i röven om du inte kan hantera en motorsåg och stämmer dom senare.
Som jag förstår det får man inte bomma av vägar på det viset? Det stänger väl markägarens access till sin mark också? Och allmänhetens tillgång till fiskeplats/älv?
Men kapa trädet du. Det är ju din skyldighet att se till att vägen är farbar. Juristerna är väl bara försiktiga i att rekommendera att du gör det själv, eftersom det kan bita dom i röven om du inte kan hantera en motorsåg och stämmer dom senare.
Ja, de är inte helt oskyldiga.tveksamt skrev:
Om du har ett skriftligt vägservitut i original eller som är inskrivet hos Lantmäteriet eller på annat sätt kan bevisa att du har ett vägservitut, innebär det att du har rätt att ta bort nedfallna träd som hindrar dig från att nyttja din vägrättighet. I detta fall skriver du att du har ett officialservitut. Officialservitut skrivs in av Lantmäteriet i deras register efter slutförande av en förrättning.H Herr Okunnig skrev:Hej. Tjänande fastighetsägare har fällt ett träd över vägen för att hindra min nyttjanderätt på den väg jag är servitutsinnehavare. Jag har samtalat med polis och jurist och det verkar högst oklart om jag själv får såga trädet. De rekommenderar istället att anlita företag som kan ta bort det, och sen kan jag eventuellt kräva tjänande fastighet på ersättning för den kostnaden genom rättsprocess. Andra alternativ är att kontakta kronofogden för en handräckning, vilket tar 4 månader. Sågar jag trädet själv misstänker jag att han kommer anmäla mig för det.
Då inget annat nämns i vårt officialservitut så antar jag att det är jag som har ansvar för underhållet på vägen.
Någon som har stenkoll på mina rättigheter här?
Dock behöver du skriftligt meddela markägaren att du avser att lägga stockarna (som du _inte_ får lov att ta utan medgivande från markägaren) vid sidan om vägmarken om inte markägaren skriftligt anvisar en annan placering med rimlig arbetsinsats från din sida. Du kan givetvis erbjuda dig i det skriftliga meddelandet att även ta hand om stockarna/veden om inte markägaren vill ha den. Obs, viktigt att ha dialogen dokumenterad i sms/mail.
Om inte markägaren meddelar var han vill att stockarna läggs, sågar du upp trädet i hanterbara delar och lägger dem tills vidare utanför vägbanan/vägmarken.
Redigerat:
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 5 816 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 5 816 inlägg
Har du inte läst tråden innan du svarar? Det kvittar om någon annan äger en väg. Man får fortfarande inte starta fester inne på någon annans fastighet i närheten av huset, eller nyttja andras gräsmattor som parkeringsplats. Hemfriden gäller. Det är detta saken handlar om. Trådskaparen har redan sagt att det finns plats 80 m längre bort längs vattnet, men det vill tydligen inte vägägaren lyssna på.Bollibompa68 skrev:
Det bästa är givetvis om det går att prata och komma överens, men ibland är det omöjligt.
Man får hindra motorfordonstrafik på sin fastighet. Det finns ingen skyldighet att hålla sin väg farbar.Niclas Gustafsson skrev:Men.. känns lite otydligt. Har du satt en bom på din tomt/fastighet eller längre upp längs vägen? Du skrev nånstans att de måste gå 80 meter ner till älven?
https://www.familjensjurist.se/frag...-inte-forsvara-for-nyttjande-av-ett-servitut/
Inte exakt samma situation, men det förklarar vad som gäller för trädet. Hoppas allt ordnar sig.
Inte exakt samma situation, men det förklarar vad som gäller för trädet. Hoppas allt ordnar sig.
En bom stänger inte allmänhetens tillgång till stranden, bara att köra bil till den, vilket inte är någon rättighet om vägen går över TS tomt/genom terrängen.Niclas Gustafsson skrev:Men.. känns lite otydligt. Har du satt en bom på din tomt/fastighet eller längre upp längs vägen? Du skrev nånstans att de måste gå 80 meter ner till älven?
Det är rätt vanligt på riktiga landet. Vi har en del här faktiskt.M mattias1343 skrev:
TS lösning, såga bort trädet för stunden, sälj skiten till någon riktig problemfamilj, hitta ett nytt fritidshus och njut av bättre folk.
Bonden/markägaren är en försupen idiot om han menar att han ska supa på din hemfridszon.
Markägare är så noga med sånt annars, om de inte är alkisar.
Men du måste ju kunna köra till ditt hus.
Det sitter bommar överallt i skogarna nu för tiden, det hindrar ju bilar från att komma ut och plocka svamp.Niclas Gustafsson skrev:Men.. känns lite otydligt. Har du satt en bom på din tomt/fastighet eller längre upp längs vägen? Du skrev nånstans att de måste gå 80 meter ner till älven?
Så det är ju fullkomligt rätt att hindra folk om det bara är för att åka ner och fiska =) Nedskräpning är en stor anledning till att bommarna sätts upp.
funkar inte de 2 benen så finns rullstolar.