122 447 läst · 717 svar
122k läst
717 svar
Fällt träd över servitutväg - vad göra?
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 25 152 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 25 152 inlägg
Ser ut så enligt Lawline:K K. L skrev:
https://lawline.se/answers/ar-det-olagligt-att-blockera-en-utfart-pa-privat-mark
Kapa inte utan finns det möjlighet att dra undan från vägen så gör det, kan vara lite tungt men brukar gå.. Se vilken sida som är enklast, topp eller rotsida.H Herr Okunnig skrev:
EDIT Rak och grov björk och kan hävdas för att såga till virke, därav fällning, men fällaren blev sjuk/dålig och gick hem 🙁🙁😇
Har du tittat på storleken samt hur den ligger i skogen på båda sidor om vägen, lär knappast vara något man bara flyttar så där enkelt..J jonaserik skrev:
Här kommer vi till den praktiska juridiken där jag har två regler.H Herr Okunnig skrev:Hej. Tjänande fastighetsägare har fällt ett träd över vägen för att hindra min nyttjanderätt på den väg jag är servitutsinnehavare. Jag har samtalat med polis och jurist och det verkar högst oklart om jag själv får såga trädet. De rekommenderar istället att anlita företag som kan ta bort det, och sen kan jag eventuellt kräva tjänande fastighet på ersättning för den kostnaden genom rättsprocess. Andra alternativ är att kontakta kronofogden för en handräckning, vilket tar 4 månader. Sågar jag trädet själv misstänker jag att han kommer anmäla mig för det.
Då inget annat nämns i vårt officialservitut så antar jag att det är jag som har ansvar för underhållet på vägen.
Någon som har stenkoll på mina rättigheter här?
Ingen vill vara den som drar något till rättegång. Väldigt många kommer undvika att ta de där sista stegen.
Om motparten drar det till rättegång vill du inte se ut som en skurk för det kan få konsekvenser i rätten.
Därav,
Om du sågar stammen i lämpliga bitar och flyttar dessa från vägen så blir det den tjänande fastigheten som får stämma dig. Polis och åklagare kommer inte vilja ta i din "skadegörelse" med tång om du bara röjt din väg och inte varit skurk på andra sätt.
Såga upp det själv om du har kunskap och verktyg(varför det juridiskt skulle göra en skillnad att ta in och betala ngn för det förstår jag inte)H Herr Okunnig skrev:Hej. Tjänande fastighetsägare har fällt ett träd över vägen för att hindra min nyttjanderätt på den väg jag är servitutsinnehavare. Jag har samtalat med polis och jurist och det verkar högst oklart om jag själv får såga trädet. De rekommenderar istället att anlita företag som kan ta bort det, och sen kan jag eventuellt kräva tjänande fastighet på ersättning för den kostnaden genom rättsprocess. Andra alternativ är att kontakta kronofogden för en handräckning, vilket tar 4 månader. Sågar jag trädet själv misstänker jag att han kommer anmäla mig för det.
Då inget annat nämns i vårt officialservitut så antar jag att det är jag som har ansvar för underhållet på vägen.
Någon som har stenkoll på mina rättigheter här?
Det är vad som kommer sen som blir intressant. Uppenbarligen har du och grannen ngn slags fejd (med tanke på fiskande/supande på din tomt/bom mm) och detta verkar ju vara en hämnd.
Så antingen nöjer sig grannen med detta och det besvär du fick av det, eller så eskalerar denne, eller så kanske det i framtiden då och då kommer blossa upp liknande siutationer.
Om grannen inte är rättshaverist så kommer du troligen inte dras inför tinget för att ha sågat upp björken.
Som några påpekat: Du har ju dessutom ett servitut, och dessutom är det ju den som anklagar som skall visa att det var du som röjde bort trädet (du har inte någon skyldighet att svara på det utan kan köra med "ingen kommentar" på sådana anklagelser
I Sverige låter man inte en påtalad svära på en bibel att tala sanning, så det är inte ett brott (även om det förstås kan gagna en att säga sanningen för att bli mer trovärdig osv), men grannen kommer nog också då behöva förklara varför denne fällde trädet i 1a läget och varför det skulle få ligga kvar över en väg sådär (vilket ju lär sänka dennes trovärdighet en del)?
Låter högst osannolikt som sagt att det tar den vägen, utan kanske snarare på fler "småhämnder" :/
Redigerat:
Du har inte träffat @jonaserik märker jag. Han är både stark och envis kan jag intyga.R Rejäl skrev:
Beroende på hur benägen denna person (som du misstänker kan ha gjort detta) verkar vara att lyssna på dig så tycker jag det absolut kan vara idé att fråga denne om det är han som har gjort detta. Och också oavsett om han erkänner eller ej att det är en sak att vilja jävlas eller ge igen men en helt annan sak att blockera någons enda väg till och från sitt boende. Eller för den delen om ambulans, brandbil eller polis behöver ta sig fram i händelse av en nödsituation.
Själva fällningen i sig känns inte säker alls. Sikten från stubben är inte den bästa för att uttrycka sig försiktigt. Vad talar emot att en eller flera människor som färdas på något sätt inte hade kunnat få björken över sig?
Själva fällningen i sig känns inte säker alls. Sikten från stubben är inte den bästa för att uttrycka sig försiktigt. Vad talar emot att en eller flera människor som färdas på något sätt inte hade kunnat få björken över sig?