122 326 läst · 717 svar
122k läst
717 svar
Fällt träd över servitutväg - vad göra?
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 5 598 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 5 598 inlägg
Bättre att du bjuder in dem till dig eftersom du inte tycker det är ett problem.R Rooten48 skrev:
Jag hade personligen satt stopp för det direkt om det var så nära huset. Det har jag gjort också med andra saker.
Det som kan hända är att den du sågar åt kan åka dit för att denne inte skött arbetsmiljöarbetet.MultiMan skrev:
MOTORSÅGSKÖRKORT
Enligt Arbetsmiljöverkets bestämmelser (AFS 2012:01) är nu är lag på att ha körkort vid yrkesmässigt arbete med motorsåg. Syftet med lagen är att minimera och förebygga de tusentals olyckor som varje år sker i sammanband med den motormanuella avverkningen.
Sedan finns det utbildare som hävdar att man som privatperson inte får använda motorsåg på andras mark bara inom familjen..
Men jag har hittills inte sett något sådant lagkrav och därav så stämmer inte det som sägs..
Som privatperson gäller inte krav om körkort på motorsåg..
Enligt Arbetsmiljöverkets bestämmelser (AFS 2012:01) är nu är lag på att ha körkort vid yrkesmässigt arbete med motorsåg. Syftet med lagen är att minimera och förebygga de tusentals olyckor som varje år sker i sammanband med den motormanuella avverkningen.
Sedan finns det utbildare som hävdar att man som privatperson inte får använda motorsåg på andras mark bara inom familjen..
Men jag har hittills inte sett något sådant lagkrav och därav så stämmer inte det som sägs..
Som privatperson gäller inte krav om körkort på motorsåg..
Vad är det som är oklart? Han skrev det helt tydlig- och det är ingen större tolkningsrum i betydningen av teksten?A ArneTW skrev:Tycker det inte är helt klart...
Är det parkerandet på gräsmatta (tomt/hemfridszon?)
Eller supandet/fiskandet i hemfridszonen?
Tydligen så blir allt ok om de går 80m?
Var är älven i förhållande till hemfridszonen?
Är det bara TS tomt som finns bortom bommen? dvs en bom vid tomtinfarten?
Vilka är inblandade i vägskötseln på de olika sträckorna?
/ATW
Han skrev at bommen var på hans egen tomt i sydte med att forhindra färdsel med bil ned til hans tomt och då också parkering på hans gräsmatta.
Platsen vid älven är 10meter från hans stuga, och han har inte hindrat användningen av strandzonen för fiske och öldrickande
Allemansrätten innefattar inte färdsel med motorvogn, och om de parkerar på hans gräsmatta så är det uppenbart att vägen slutar där?
Mvh
Sakke
Du blandar ihop allmän väg (70väg) med privat mark. Allmän väg är polisen snabbt på plats, privat mark är det inte polissak med undantag miljöbrott, hemfridson och liknande.K K. L skrev:
Vad motsäger kombinationen 70väg och privat mark?
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 12 878 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 12 878 inlägg
Att såga utan visad kunskap (finns olika metoder, Motorsågskort är ett) är ett arbetsmiljöbrott. Det måste ligga något slags arbetstagarförhållande i botten, dvs du måste göra detta på uppdrag av någon annan . Om grannen ger dig 100:- för att såga ner ett träd, tex.
Om du på eget bevåg röjer en stam som fallit över en väg, så gör du det inte på uppdrag av annan.
Sen rekommenderar jag alla att gå en sådan kurs ändå, man lär sig mycket nyttigt. Även om man jobbat decennier i skogen.
Om du på eget bevåg röjer en stam som fallit över en väg, så gör du det inte på uppdrag av annan.
Sen rekommenderar jag alla att gå en sådan kurs ändå, man lär sig mycket nyttigt. Även om man jobbat decennier i skogen.