D Daniel 109 skrev:
Vad motsäger kombinationen 70väg och privat mark?
Du har rätt, jag menade allmän väg o privat mark.

Som kurriosa. Jag drabbades av "skrotbil" på min mark som tillhörde en mångkriminell.
Ringer polisen, de sa, du får göra anmälan till kronofogden.
Ringer kronofogden, du måste kan visa att du under en månad försökt kontakta ägaren, sedan kan du be om att vi flyttar bort bilen, dock måste jag vid anmälan ange bilägarens personnummer(numera borttaget) och betala 300kr.
Kontakt med en polisbekant, ta fram traktorn och släpa ut den vid allmän väg, då fixar vi snabbt problemet.
Jag blev kriminell, men det löste problemet snabbt.

Redigerat:
  • Gilla
PaddyO och 13 till
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Ok, kan du visa mig den lagen som bestämmer det?
AFS 2012:01

R
G Gorel skrev:
AFS 2012:01
Har läst den och den gäller arbetsgivare..

• Gilla
hemix och 6 till
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Kapa inte utan finns det möjlighet att dra undan från vägen så gör det, kan vara lite tungt men brukar gå.. Se vilken sida som är enklast, topp eller rotsida.

EDIT Rak och grov björk och kan hävdas för att såga till virke, därav fällning, men fällaren blev sjuk/dålig och gick hem 🙁🙁😇
Ganska otroligt. Isåfall kanske man meddelar den som nyttjar vägen. Dessutom om du tittar på bilden en gång till så att dra undan den Hur tänkte du då? Bara fram med motorsågen och kapa den på båda sido vägen. Rulla den kapade biten åt sidan. Jag vet inte hur länge den kegat där, men bra att vänta nån vecka om det inte är akut. Då har ägaren haft alla chanser att ta bort den. Hade han varit dålig så kunde han anlita någon i hans ställe att göra det. Är det på djävelskap får han väl anmäla dig, men då har du lawlinelänken tidigare att hänga upp det på. Han kommer aldrig få igenom egenmäktift förfarande genom rätten. Det som händer rättsligt är att han drar dig inför rätten, får bekosta sina och dina rättgångskostnader, sen klämmer du han på lite skadestånd för din nedlagda tid på ärendet.

• Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Har läst den och den gäller arbetsgivare..
Du har nog tolkat det lite annorlunda. Jag litar mer på min lärare som utbildar i motorsågskörkort. Det var dessutom en av frågorna i det skriftliga provet. Vem och var får man såga. 😉

• Haha
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
?
D Daniel 109 skrev:
Rätt och tillåtet är inte samma sak.
Det är exakt samma sak. Det är rätt att hindra biltrafik om det stör i hemfridszon garanterat och tillåtet.

Bara för du tycker att det är fel för att du inte kan köra hela vägen fram till ditt mål ger inte dig rätt att tycka så för att du är lat.

Jag tycker det är fel av bönderna och skogsägarna att stänga av hela skogar, men det är rätt för att där finns lata idioter som dumpar i skogen. Och det accepterar jag för deras skull =)

• Gilla
Anonymiserad 170696 och 1 till
  • Laddar…
G Gorel skrev:
Du har nog tolkat det lite annorlunda. Jag litar mer på min lärare som utbildar i motorsågskörkort. Det var dessutom en av frågorna i det skriftliga provet. Vem och var får man såga. 😉
Så för att de har samma svar i sitt prov som de påstår så är det automatiskt rätt?
Så är det inte.

• Gilla
Roger Fundin och 5 till
  • Laddar…
R
G Gorel skrev:
Kan du ta fram texten som talar om att jag som privatperson inte får såga utan körkort?

• Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
? Rkarlsson skrev:
Det är exakt samma sak. Det är rätt att hindra biltrafik om det stör i hemfridszon garanterat och tillåtet.

Bara för du tycker att det är fel för att du inte kan köra hela vägen fram till ditt mål ger inte dig rätt att tycka så för att du är lat.

Jag tycker det är fel av bönderna och skogsägarna att stänga av hela skogar, men det är rätt för att där finns lata idioter som dumpar i skogen. Och det accepterar jag för deras skull =)
Jag har definitivt rätt att tycks vad jag vill. Men att påstå att en åtgärd är rätt med förutsättningar du inte känner till blir galet. Det är tillåtet och kan vara rätt åtgärd. Men det är inget du kan avgöra.

Det stängs av en hel del av rent egoistiska skäl.

"Egna företagare och familjeföretagare: Familjeföreta
gare och arbetsgivare som utför arbete för egen
räkning
är undantagna från:
• paragraferna om undersökning och riskbedöm
ning, åtgärder och uppföljning,
• vissa punkter om ensamarbete, instruktioner
och kommunikation mellan arbetstagare i 10 §,
bilaga B,
• krav på motorsågsrum, och
• krav på kunskaper och utbildning."

https://www.av.se/globalassets/file...umenterade-kunskaper-om-motorsagar-adi689.pdf

• Gilla
Bengt Wahrolen och 2 till
  • Laddar…
B Bondläpp skrev:
Du har rätt, jag menade allmän väg o privat mark.

Som kurriosa. Jag drabbades av "skrotbil" på min mark som tillhörde en mångkriminell.
Ringer polisen, de sa, du får göra anmälan till kronofogden.
Ringer kronofogden, du måste kan visa att du under en månad försökt kontakta ägaren, sedan kan du be om att vi flyttar bort bilen, dock måste jag vid anmälan ange bilägarens personnummer(numera borttaget) och betala 300kr.
Kontakt med en polisbekant, ta fram traktorn och släpa ut den vid allmän väg, då fixar vi snabbt problemet.
Jag blev kriminell, men det löste problemet snabbt.
M mattias1343 skrev:
Instämmer. Idioter skall behandlas som just det, idioter.

Sånt här sker inte på riktiga landet. Om så så är det stadsfolk inblandat.
H hemix skrev:
Du är nog t.o.m. skyldig att ta bort trädet.. det är enligt lag väghållarens ansvar. Om blåljus behöver fram, ditt hus brinner eller någon hos dig skadat sig så kommer det fördröja insats.

Här är det dock ingen vindfälla, utan uppsåtligen fälld. Anledningen att den ligger kvar skall du inte spekulera i, men informera markägaren och be honom ta bort den, då har då gjort rätt. Du kan hänvisa till din lagliga skyldighet hålla vägen fri, men då han äger trädet vill han kanske aptera själv. Ta annars kap vid varje 4.2m.

Gällande din tomt;

Det kan vara en samfälld väg sedan länge, som fortsätter på din tomt men utreddes inte vid avstyckning. Då kan t.o.m. flera än bara denne markägare ha rätt köra på din tomt. Här får du bedöma risken med en utredning själv, oavsett kostar det skjortan..
Nja Rättigheter och skyldigheter brukar vara inskrivna hos lantmäteriet. Däremot om det är sedvänja blir det svårare, men då är det ju den trilskande grannen som skall visa att det är sedvänjerätt

Baraomdetbehövs skrev:
Läs svaret från Lawline, det är korrekt. Juristen rekommenderar att du anlitar någon annan för att senare kunna påvisa skada. Du har rätt att ta bort trädet själv, men inte att ”förstöra” det. Ta bort hela trädet (fattar att det är svårt och tungt), lägg det på sidan av vägen.
Skitsnack. Jurister är teoretiska. Såga av trädet på båda sidor om vägen rulla mittenbiten åt sidan. Björk ruttnar snabbt i okluvet skick och hade trädet varit "värdefullt" så hade han tagit hand om det med en gång. Helt uppenbart djävulskap. Sen tycker jag att han skall gå och prata med grannen och fråga om vad orsaken är till att han gör så här. Det kanske går att hitta en lösning på situationen så den inte eskalerar

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Kan även vara så, gissar, att den som fällt björken inte funderat på konsekvens av handling t.ex. utgått från att det var rättighet för markägare. Många har inte läst in sig på vad det gällande servitutet innebär och vem som är härskande respektive tjänande.

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
M -MH- skrev:
"Egna företagare och familjeföretagare:
Ingen av dessa utför arbetet som privatperson utan just som företagare.

När dom inte jobbar i företaget är det privat och då är dom inte heller företagare.

Nissens
Skogsaktuellt har publicerat hur säker skog tolkar regelverket här:
https://www.skogsaktuellt.se/artikel/51127/fortfarande-forbryllande.html

Jag tror inte man kommer närmare en populärbeskrivning av vad som gäller bättre än det, jag klistrar in texten nedan:

Vem behöver motorsågskörkort?

Vad som gäller för vem är lite snårigt. Säker skog har tolkat regelverket på följande sätt:

Körkort krävs för:
  • person som arbetar i annans skog och utför för skogsägaren nyttigt arbete, exempelvis röjning (undantag för skogsägarens direkta familj, alltså barn, barnbarn, föräldrar och farföräldrar)
  • vedhuggare som med eller utan betalning i pengar arbetar i annans skog och till exempel fäller träd eller tar reda på vindfällen
  • släkt (utöver barn, barnbarn, föräldrar och farföräldrar) till privatskogsägare som arbetar på dennes mark – undantag om man bor i samma hushåll (se nedan)
  • två privatpersoner som arbetar tillsammans på den enes fastighet. Gäller även entreprenör (egenföretagare) som arbetar tillsammans med andra åt uppdragsgivare
  • skogsägare som själv arbetar i egen skog som drivs som ett aktiebolag (styrelsen räknas då ha arbetsgivaransvar)

Troligen krävs körkort även för:
  • privatperson som med eller utan ersättning fäller träd på grannens tomt på uppdrag av grannen (anlitas speciell trädfällningsfirma har de normalt arbetsmiljöansvaret och försäkringar)
  • planerad röjning av skjutgator för jakt (styrelsen i jaktvårdsområdet kan få ett ansvar för beslutade/planerade åtgärder om det finns ekonomiska intressen, till exempel uthyrningsjakt, men troligen krävs inget körkort för personer i ett rent markägarjaktlag)
  • medlemmar i samfällighetsförening (vägförening) som jobbar med trädfällning efter styrelsebeslut (styrelsen får troligen ett arbetsmiljöansvar då verksamheten ofta har betydande ekonomisk omfattning och styrs av en styrelse till skillnad från rent ideell förening utan ekonomiska motiv och helt frivilligt, se nedan)
  • entreprenör (egenföretagare) som arbetar ensam åt uppdragsgivare har ett undantag enligt Arbetsmiljölagen, men i och med att man ofta har kollektivavtal eller en certifiering krävs ändå körkort i och med detta

Körkort krävs inte för:
  • egenföretagare som arbetar för egen räkning, till exempel privat skogsägare som arbetar i egen skog
  • barn, barnbarn, föräldrar, farföräldrar, make/maka eller sambo till - eller annan person som delar hushåll med - privat skogsägare och som arbetar i dennes skog
  • vedeldare som köpt en trave med okapad ved och kapar veden på skogsägarens mark
  • vedhuggare som för egen räkning tar reda på redan fällda röjstammar i annans skog (där arbetet inte anses nödvändigt eller nyttigt för markägaren)
  • privatperson som arbetar med trädfällning eller vedkapning på egen tomt – däremot är denne ansvarig för eventuella skador som kan uppstå på grannarnas tomter

Troligtvis krävs heller inget körkort för:
  • ortsinnevånare som jobbar ideellt och helt frivilligt på allmänning, bygdegård eller liknande (vissa typer av helt frivilligt och ideellt arbete omfattas inte av arbetsmiljölagstiftningen, däremot har föreningsledning ett etiskt ansvar när det gäller farlig verksamhet)
  • person med certifikat för motorsåg från annat land eftersom denna eventuellt kan uppfylla kravet om det utländska beviset innefattar teoretiska och praktiska prov och minst motsvarar Säker Skogs innehåll och prov. Bör dock minst kompletteras rörande specifika svenska regler, metoder med mera

• Gilla
Sernando
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.