R
M -MH- skrev:
Visst kan du det, men kompisner kan åka på arbetsmiljöansvar.

Det är gjort så för att inte Nisse Takläggare kan ta in 15 kompisar som jobbar åt honom och därmed slippa arbetsmiljöansvar.
Nej, AFSarna gäller arbetsgivare inte privatpersoner..
Privatperson kan inte åka på arbetsgivaransvar i dessa fall bara om hen är byggherre och avser att ha delad entreprenad på sitt bygge kan en privatperson ses som ansvarig..
 
Redigerat:
  • Haha
Sernando
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Nej, AFSarna gäller arbetsgivare inte privatpersoner..
Om en kompis hjälper dig att göra något blir det "på uppdrag av någon" och då gäller AFS
 
  • Gilla
Sernando
  • Laddar…
R
D Dilato skrev:
Så är det.
Nej, så klart det inte är så du kan inte ställa dom kraven på en privatperson för det är inte bara att ha ett motorsågskort eller sätta upp en ställning man behöver göra riskbedömningar ha alla utbildningar samt erfarenhet av att göra en arbetsmiljöplan i så fall, det är helt orimligt att en privatperson ska göra det för att fälla ett träd eller måla om sin fasad med sin vän..
 
  • Haha
Sernando
  • Laddar…
Nissens
R Rejäl skrev:
Nej, AFSarna gäller arbetsgivare inte privatpersoner..
Läste du inte mess #166?
Det motsäger det du påstår… har du en källa som stöder det du påstår?
 
  • Gilla
Sernando
  • Laddar…
A Argastesnickaren skrev:
Det görs utredning på plats sen läggs det ner.
Här har polisen aldrig tagit in en bil som brunnit.
När brand har skett så forslas vraket bort för undersökning i mina trakter.
 
D Daniel 109 skrev:
Jag har definitivt rätt att tycks vad jag vill. Men att påstå att en åtgärd är rätt med förutsättningar du inte känner till blir galet. Det är tillåtet och kan vara rätt åtgärd. Men det är inget du kan avgöra.

Det stängs av en hel del av rent egoistiska skäl.
Ja du har absolut rätt att tycka vad du vill, det har jag inte sagt något om. Men du har fel i ditt tycke.

Att vägar stängs av är inte av egoistiska själ, det är pga idioter som inte sköter sig, skitar ner i skogar. Super och fiskar i hemfridszonen, respekterar inte markägare.

Så ja det är absolut av egoistiska själv, sen är det inte fel av det.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
R
Nissens Nissens skrev:
Läste du inte mess #166.
Det motsäger det du påstår… har du en källa som stöder det du påstår?
Jag säger att visa mig lagen som säger att en privatperson behöver följa Arbetsmiljöverkets regler vi kan börja där?
 
  • Haha
Sernando
  • Laddar…
R
M -MH- skrev:
Vad menar du med "privatperson"?

[länk]

"
Föreskrifterna gäller för allt arbete med
motorkedjesåg och röjsåg, alltså inte enbart för skogsbruket.
"

Finns inga undantag för "privatperson".
Men du ser fel på det inga arbetsmiljölagar regler gäller privatpersoner, då får du inte bygga ställning heller utan utbildning..
Vilket du får göra som privatperson men inte i arbetet utan utbildning du måste särskilja privat och arbetsgivaransvar som reglerna gäller och man blir inte arbetsgivare om man tar hjälp av en vän..
Då får man inte sanera/riva asbest heller som privatperson utan utbildning och arbetsmiljöplan, läkarundersökning mm..som gäller enligt Arbetsmiljöverket och dess lagar..
Du får gärna motbevisa detta så rättar jag mig efter det..
 
Redigerat:
  • Haha
Sernando
  • Laddar…
Om du jobbar åt någon annan ÄR det i arbetet. Särskilt om du betalar din granne för att göra något.

För att återgå till träd och motorsåg, här är en ganska bra utläggning, Tror du de har fel också?

"En skogsägare som anlitar någon annan än en familjemedlem eller nära släkting för arbete i skogen kan få arbetsmiljöansvar."

https://www.landlantbruk.se/kan-grannen-ta-hand-om-stormfalld-gran
 
  • Gilla
Sernando och 1 till
  • Laddar…
R
M -MH- skrev:
Om du jobbar åt någon annan ÄR det i arbetet. Särskilt om du betalar din granne för att göra något.

För att återgå till träd och motorsåg, här är en ganska bra utläggning, Tror du de har fel också?

"En skogsägare som anlitar någon annan än en familjemedlem eller nära släkting för arbete i skogen kan få arbetsmiljöansvar."

[länk]
Ja är du dum eller spelar du dum?
Anlitar= betalar då är det självklart, kan du inte se skillnade så kan jag inte hjälpa dig..
 
  • Haha
Sernando
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Då får man inte sanera/riva asbest heller som privatperson utan utbildning och arbetsmiljöplan, läkarundersökning mm..
Jo,om man jobbar åt sig själv. Men om du gör det på betalning hos grannen, så åker grannen dit.

Om jag anlitar dig för att snickra på mitt hus är du arbetstagare och jag arbetsgivare. Jag skall betala arbetsgivaravgifter - om du inte kan uppvisa F-skatt - och ta hand om dina arbetsmiljö.

Så ja, lagen gäller även privatpersoner.
 
  • Gilla
  • Haha
maxmsm och 1 till
  • Laddar…
R
M -MH- skrev:
Jo,om man jobbar åt sig själv. Men om du gör det på betalning hos grannen, så åker grannen dit.

Om jag anlitar dig för att snickra på mitt hus är du arbetstagare och jag arbetsgivare. Jag skall betala arbetsgivaravgifter - om du inte kan uppvisa F-skatt - och ta hand om dina arbetsmiljö.
Ja men vi pratar inte om att anlita utan att hjälpa en vän, granne eller vem du vill som privatperson utan betalning..
 
  • Gilla
  • Haha
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
"Frågan om du skulle räknas som arbetsgivare i situationen du beskriver går inte att komma runt genom att han betalar dig en fiktiv summa pengar. Det avgörande är om du i realiteten har någon nytta av hans arbete eller inte. Min bild är att det allmänt sett finns en övertro på olika typer av ”fiffiga” knep för att kringgå lagstiftning och att domstol, åklagare och andra myndigheter mycket enkelt ser igenom sådana konstruktioner."

https://www.landlantbruk.se/kan-grannen-ta-hand-om-stormfalld-gran

Du kanske skulle läsa länkarna jag ger dig?
 
  • Gilla
  • Haha
Sernando och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.