R
Nissens Nissens skrev:
Det är långt bättre än tolkandet och tyckandet från ett gäng amatörer här… 😂
Amatören är du, jag är utbildad inom Arbetsmiljö😉
 
  • Gilla
  • Haha
reez och 1 till
  • Laddar…
R
TRJBerg TRJBerg skrev:
Så du tycker tyckande och tolkande är bra om det är bättre än annat tyckande och tolkande?
Det enda som gäller är lag och domstolars tolkande av lagen, främst HD. (Precedensfall mm.)
Det behövs inte jobbar med dessa frågor dagligen, bara för några på BH tycker något så betyder det nada absolut ingett😀
 
  • Haha
Sernando
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Jag begriper det du skriver men du begriper inte att HJÄLPA någon inte är att ANLITA någon..
Arbetsmiljöverket bryr sig inte om vilka ord du använder, juridik funkar inte så.

Du tror det är någon skillnad på om en privaperson anlitar granne än om han ber om hjälp av grannen?
 
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
Sernando och 2 till
  • Laddar…
R
M -MH- skrev:
Arbetsmiljöverket bryr sig inte om vilka ord du använder, juridik funkar inte så.

Du tror det är någon skillnad på om en privaperson anlitar granne än om han ber om hjälp?
Jag tror inte jag vet, Arbetsmiljöverket får inte ens tillträda min tomt utan polis och brottsmisstanke eller om jag ger tillåtelse, så ligger det till.
Du är ute på så djupt vatten och tror dig kunna googla dig till informationen och oj vad fel det blir😉
 
  • Haha
  • Gilla
Sernando och 1 till
  • Laddar…
R
Anlitar gör man sällan när det gäller grannar eller vänner om dessa inte är näringsidkare..
Hjälp tar man av vänner och grannar som ingen ekonomisk vinning i det har..
 
  • Gilla
  • Haha
Newgolds och 2 till
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Jag tror inte jag vet, Arbetsmiljöverket får inte ens tillträda min tomt utan polis och brottsmisstanke eller om jag ger tillåtelse, så ligger det till.
Jaha, vad har det med saken att göra? Ramlar takläggaren du har anlitat ner så lär det finnas misstanke om arbetsmiiljöbrott, oavsett om han var din granne eller ej. Så är det.
 
  • Gilla
Sernando
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Anlitar gör man sällan när det gäller grannar eller vänner om dessa inte är näringsidkare..
Hjälp tar man av vänner och grannar som ingen ekonomisk vinning i det har..
Kalla det vad du vill, så länge DU har vinning av det så spelar det ignen roll. Du kommer iten undan genom att kalla dom kompisar...
 
  • Haha
  • Gilla
  • Älska
Sernando och 3 till
  • Laddar…
R
M -MH- skrev:
Jaha, vad har det med saken att göra? Ramlar takläggaren du har anlitat ner så lär det finnas misstanke om arbetsmiiljöbrott, oavsett om han var din granne eller ej. Så är det.
Du är fan dummare än ett spån, har aldrig motsagt att inte den man anlitar har ett arbetsmiljöansvar..
Om du som anlitar en näringsidkare så har han ansvar sedan kan du som byggherre ha ett ansvarig det beror på hur du upphandlar entreprenaden..
Men hjälper jag en vän så har varken han eller jag ett arbetsgivaransvar så är det..
 
  • Haha
Sernando
  • Laddar…
M maxmsm skrev:
När brand har skett så forslas vraket bort för undersökning i mina trakter.
Och inte i mina trakter
Iallafall inte dom sista 37 åren som jag jobbar inom räddningstjänsten.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Det var inte jag som drog till med "arbetsmiljöverket får inte ens komma in på min tomt, höhö". ;)

Visa mig i lagen var Arbetsmiljöverket undantar vänner från ditt arbetsgivaransvar, annars kan vi utgå från att du har fel.

Så är det.🙂
 
  • Gilla
Sernando och 1 till
  • Laddar…
R
M -MH- skrev:
Kalla det vad du vill, så länge DU har vinning av det så spelar det ignen roll. Du kommer iten undan genom att kalla dom kompisar...
Har inte med det att göra läs på ordentligt innan du gör bort dig ordentligt vilket du i och för sig redan gjort😀
 
  • Haha
Sernando
  • Laddar…
R
M -MH- skrev:
Det var inte jag som drog till med "arbetsmiljöverket får inte ens komma in på min tomt, höhö". ;)

Visa mig i lagen var Arbetsmiljöverket undantar vänner från ditt arbetsgivaransvar, annars kan vi utgå från att du har fel.

Så är det.🙂
Behöver inte bevisa det då Arbetsmiljölagarna gäller arbeten det säger sig självt eller tycker spånet annorlunda där med?
Och arbete får man ersättning för av sin arbetsgivare eller sin kund då har man ett avtal om ett arbete för en viss ersättning..
Men detta lyckas inte du ta in och det är ytterst olyckligt att kladda ned hela tråden för att du inte förstår svenska😎
 
  • Haha
Sernando
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Du är fan dummare än ett spån, har aldrig motsagt att inte den man anlitar har ett arbetsmiljöansvar..
Om du som anlitar en näringsidkare så har han ansvar sedan kan du som byggherre ha ett ansvarig det beror på hur du upphandlar entreprenaden..
Men hjälper jag en vän så har varken han eller jag ett arbetsgivaransvar så är det..
Rätt i det du säger.
Har nog varit på tapeten tidigare i delo med skatteverket för flera år sedan. Det var att grannar hjälper varandra och det är inte någon form av anlitande eller på annat sätt skattepliktigt förfarande. Det är arbetsbyte och är inte med i skattelagstiftningen. Och fullt godkänt enligt skatteverket.
Det blir då inte heller något som faller under något som heter Arbetsmiljölagstiftningen.
 
  • Gilla
  • Älska
SågspånPappspikEternit och 2 till
  • Laddar…
Arbetsmiljölagstiftning och Skattelagstiftning är olika, och gäller inte vid samma tilllfällen.
 
  • Haha
Rejäl
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Jag är rätt benägen att behandla andra som jag själv blir behandlad. När folk beter sig så här eller på andra sätt jävlas har jag inget i mig som vill vara ärlig tillbaka.
Men jag är inte oärlig i allmänhet. Folk i allmänhet är ju ok och mest som alla andra så att säga ☺️🙏
Du är inte oärlig i allmänhet? Men på detta forum är du är i var och varannan tråd och uppmanar till att ljuga 😂. Tror du är precis likadan i forumet som irl.
 
  • Gilla
  • Wow
frasen_36 och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.