R
A AndersS skrev:
Fundering, finns det prövat rättsligt?
Har hitintills inte sett det i något skogsforum utan bara noterat att det finns olika tolkningar.
Men det går inte att prova rättsligt Arbetsmiljöverkets författningar gäller inte på konsumenter..
Skulle dom göra det så är det slutet för det mesta hemmapulande i sina hus..då tänker jag på tex. Asbest som privatperson så får du riva och sanera utan utbildning men som företag så behöver man tillstånd samt utbildad personal samt arbetsmiljöplan med riskbedömningar mm..
Eller ställning får du bygga hur mycket och stort som du behagar som privatperson men inte som företagare eller att andra arbetstagare ska beträda den så gäller utbildning arbetsmiljöplan mm.
Namnet i sig Arbetsmiljöverket förtäljer ju sitt syfte, hade dom gält privatpersoner så hade det varit tvunget att bli en lag för att det ska gälla konsumenter..
 
  • Gilla
  • Haha
Sernando och 2 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Har Säker skog sånna jurister anställda menar du?
Det tror jag inte, men de anlitar säkert kunnigt folk. Deras ägare LRF, Södra, Melanskog och Norra har ju gott om jurister anställda i alla fall.
 
R
Jag är också jurist😉
 
  • Haha
  • Älska
Sernando och 3 till
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Men det går inte att prova rättsligt Arbetsmiljöverkets författningar gäller inte på konsumenter..
Skulle dom göra det så är det slutet för det mesta hemmapulande i sina hus..då tänker jag på tex. Asbest som privatperson så får du riva och sanera utan utbildning
Du har fortfarande inte fattat skillnaden mellan att göra i egen regi och att ta hjälp.
 
  • Gilla
  • Älska
vcx och 3 till
  • Laddar…
R
M -MH- skrev:
Du har fortfarande inte fattat skillnaden mellan att göra i egen regi och att ta hjälp.
Du är fan ta mej dummare än ett spån till o med😀
 
Nissens
R Rejäl skrev:
Du är fan ta mej dummare än ett spån till o med😀
Och du är jättetrevlig. ❤️
 
  • Älska
Rejäl
  • Laddar…
Jurist eller full, döm själva.
 
  • Wow
  • Gilla
Sernando och 1 till
  • Laddar…
R
Vi bor inte så långt ifrån varandra så vi kan ses inom en halvtimme ifall du vill din dumme fan😎
 
  • Haha
  • Wow
  • Ledsen
frasen_36 och 2 till
  • Laddar…
R
Du verkar ju tro att ordet jurist betyder att man är kunnig, vem som helst kan titulera sig jurist..
 
  • Gilla
tveksamt
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Du får tycka precis vad du vill.
OK!👍
Jag tycker ni kan ta denna diskussion i en annan tråd.
För här tycker jag den faktiskt inte hör hemma.
 
  • Gilla
vcx och 3 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Och vad tycker du? Det är mycket tyckande i tråden, nästan ingen länkar till något som styrker tyckandet. Säker skog är den bästa referensen i frågan hittills vad gäller lagtolkning.
Jag tycker att @Rejäls tolkning är rimlig.

Själv har jag en kort men skriftligt dokumenterad och betygsatt gymnasieutbildning på motorsåg så jag anser nog att jag kan visa att jag har nödvändig kännedom för de motorsågsarbeten jag gör på fastigheter jag äger/är delägare i utan att gå SäkerSkogs kurs.

Om man är lösningsorienterad finns ju möjlighet att kapa av björken över TS väg med bågsåg eller yxa.
 
  • Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Själv har jag en kort men skriftligt dokumenterad och betygsatt gymnasieutbildning på motorsåg så jag anser nog att jag kan visa att jag har nödvändig kännedom för de motorsågsarbeten jag gör på fastigheter jag äger/är delägare i utan att gå SäkerSkogs kurs.
Om du anser att det stämmer överens med Arbetsmiljöverkets krav, och har papprena som visar detta, så kör hårt!

"Den 1 januari 2015 börjar kravet gälla på att den som
använder motorsåg i arbetet ska ha godkänts i ett
teoretiskt och ett praktiskt prov. Det ska också fin
nas dokumentation som styrker detta. Detta krav
innebär att arbetstagaren ska ha dokumentation
som visar att han eller hon har avlagt teoretiska
och praktiska prov med godkänt resultat som
visar att arbetstagaren har grundläggande kun
skaper och färdigheter för att kunna använda en
motorkedjesåg på ett säkert sätt."
 
  • Haha
  • Gilla
Sernando och 1 till
  • Laddar…
Hur långt från din stuga ligger Björken över vägen. Om det inte är allt för långt att gå så låt den ligga kvar, du slipper ju bilar som parkerar på din tomt. Många som brukar gå ner till stranden börjar klaga. Tillslut tröttnar kanske han som fällde Björken och tar bort den.
 
  • Gilla
saintster_p18
  • Laddar…
R
M -MH- skrev:
Om du anser att det stämmer överens med Arbetsmiljöverkets krav, och har papprena som visar detta, så kör hårt!

"Den 1 januari 2015 börjar kravet gälla på att den som
använder motorsåg i arbetet ska ha godkänts i ett
teoretiskt och ett praktiskt prov. Det ska också fin
nas dokumentation som styrker detta. Detta krav
innebär att arbetstagaren ska ha dokumentation
som visar att han eller hon har avlagt teoretiska
och praktiska prov med godkänt resultat som
visar att arbetstagaren har grundläggande kun
skaper och färdigheter för att kunna använda en
motorkedjesåg på ett säkert sätt."
Citerar din ovanstående text ”motorsåg i arbetet” om det inte räcker så finns det ingett som kan övertyga spånet om att hen har fel🤓
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Jag hittade denna artikel som kan vara intressant i frågan om motorsågskörkort:
https://svenskjakt.se/nyhet/krav-pa-motorsagskorkort-vad-galler-for-jagaren/
Inget uppdrag
Det finns vissa undantag från kravet på kunskap. Skogsägare, och dennes familjemedlemmar, får arbeta i egen skog utan motorsågskörkort. Det finns heller inget krav på körkort då verksamheten är att betrakta som rent ideell och frivillig, och inte kommenderad av till exempel en styrelse.
– Det betyder att jägare som röjer pass på egen mark inte behöver ha motorsågskörkort. När det kommer till arrenderad mark är det inte lika solklart, men eftersom röjningen inte sker på uppdrag av markägaren eller för företagets ekonomiska vinning, är min bedömning att det inte behövs något körkort, säger Tomas Gullberg.
Tyvärr skulle det krävas en allvarlig olycka med efterföljande rättsprocesser för att helt slå fast vad som gäller.
Får intrycket av att denne Tomas borde kunna en del i frågan:
https://www.skogen.se/nyheter/tomas-gor-skogsjobbet-sakrare-och-roligare/
 
  • Gilla
vcx
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.