121 892 läst · 717 svar
122k läst
717 svar
Fällt träd över servitutväg - vad göra?
problemet är att han gör det på någon annans mark, en markägare som kan bli ansvarig för dennes skada om det händer något.D Daniel 109 skrev:
Det är inte arbetsgivareproblemet direkt (säger så därför att jag är medlem i en förening som delvis för viss mark är arrendator, arrendatorn meddelade att denne inte ville vara med om att personer utan kort använde motorsåg på dennes mark.)
Jag har själv gjort denna missen i en annan tråd som handlade om ägarskap av skog där jag litade på vad en mäklare hade sagt till mig samt vad ett skogkonsultsbolag skrev på nätet fråga @fribygg om detta så kan han intyga att vi hade en bitter kamp som jag till slut insåg att jag hade fel..Nissens skrev:
Har du kanske möjlighet att praktiskt hjälpa TS om han finns nära dej, det går nog att kapa björken med yxa om du är lika envisen fortfarande.R Rejäl skrev:
Nej aldrig med yxa, men jag sågar gärna den i några bitar som två man orkar rulla åt sidan..F fribygg skrev:
Tar han bränslekostnaderna så kan jag ikväll med, bor några mil nordost om Göteborg..
Vet inte vad du menar. Vad är fel i säker skogs tolkning i mess #166 menar du, och gärna med referens.R Rejäl skrev:
Finns det nån i tråden som kan ge TS ett handtag? Man behöver ju knappast motorsågskort för att kapa en björk med enkla handverktyg innan högmässan i morgon och nån har väl bra batterier till tigersågen och vill visa hur bra den funkar i färsk björk.
Redigerat:
Jag kan utan körkort kapa den med motorsåg, om han finns inom rimligt avstånd..F fribygg skrev:
Precis, gör man det på uppdrag av någon annan så behövs körkort (om övriga villkor är tillämpliga). Så om din styrelse i din förening säger att alla skall hjälpa till, så är det kommenderat och på uppdrag av annan.13th Marine skrev:
Om du en dag när du går förbi ett lutande träd längs den samfällda vägen och tänker "det där skall jag ta ner", så behövs inte något körkort. Och alltså inte heller i TS fall, då han rensar vägen för egen skull och på eget initiativ
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 111 inlägg
Så du menar att om jag ber en vän hjälpa mig med något kickar arbetsmiljölagen automatiskt in?M -MH- skrev:Precis, gör man det på uppdrag av någon annan så behövs körkort (om övriga villkor är tillämpliga). Så om din styrelse i din förening säger att alla skall hjälpa till, så är det kommenderat och på uppdrag av annan.
Om du en dag när du går förbi ett lutande träd längs den samfällda vägen och tänker "det där skall jag ta ner", så behövs inte något körkort. Och alltså inte heller i TS fall, då han rensar vägen för egen skull och på eget initiativ
Det är du som inte svarar på mina. Jag frågar (igen) vad är fel i säker skogs tolkning i mess #166? Ge gärna en referens som styrker det du påstår.R Rejäl skrev:
Jag är själv ingen expert, utan förlitar mig på expertisen. Så bevisa att de har fel!
Däremot är jag skogsägare och använder både motorsåg och röjsåg en hel del.