D Daniel 109 skrev:
Nej, så är det inte. Du behöver utbildning om du arbetar åt någon annan. Det handlar om dennes arbetsgivaransvar. Här arbetar inte TS åt någon annan utan röjer sin väg.
problemet är att han gör det på någon annans mark, en markägare som kan bli ansvarig för dennes skada om det händer något.

Det är inte arbetsgivareproblemet direkt (säger så därför att jag är medlem i en förening som delvis för viss mark är arrendator, arrendatorn meddelade att denne inte ville vara med om att personer utan kort använde motorsåg på dennes mark.)

• Gilla
Sernando
  • Laddar…
Helena S Helena S skrev:
Med undantag för ett fåtal inlägg, så har de senaste 200 inlägg varit trätomål om man får använda motorsåg eller inte. Tröttsamt.
Har du möjlighet att hjälpa TS om han fortfarande har svårt att komma fram pga trädet?

• Gilla
mikethebik
  • Laddar…
R
Nissens Nissens skrev:
Och vad är fel i säker skogs tolkning i mess #166 menar du? De är inga amatörer direkt…
Jag har själv gjort denna missen i en annan tråd som handlade om ägarskap av skog där jag litade på vad en mäklare hade sagt till mig samt vad ett skogkonsultsbolag skrev på nätet fråga @fribygg om detta så kan han intyga att vi hade en bitter kamp som jag till slut insåg att jag hade fel..

• Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Jag har själv gjort denna missen i en annan tråd som handlade om ägarskap av skog där jag litade på vad en mäklare hade sagt till mig samt vad ett skogkonsultsbolag skrev på nätet fråga @fribygg om detta så kan han intyga att vi hade en bitter kamp som jag till slut insåg att jag hade fel..
Har du kanske möjlighet att praktiskt hjälpa TS om han finns nära dej, det går nog att kapa björken med yxa om du är lika envisen fortfarande.

• Gilla
Rejäl
  • Laddar…
R
F fribygg skrev:
Har du kanske möjlighet att praktiskt hjälpa TS om han finns nära dej, det går nog att kapa björken med yxa om du är lika envisen fortfarande.
Nej aldrig med yxa, men jag sågar gärna den i några bitar som två man orkar rulla åt sidan..
Tar han bränslekostnaderna så kan jag ikväll med, bor några mil nordost om Göteborg..

• Gilla
mikethebik och 3 till
  • Laddar…
Nissens
R Rejäl skrev:
Vet inte vad du menar. Vad är fel i säker skogs tolkning i mess #166 menar du, och gärna med referens.

Finns det nån i tråden som kan ge TS ett handtag? Man behöver ju knappast motorsågskort för att kapa en björk med enkla handverktyg innan högmässan i morgon och nån har väl bra batterier till tigersågen och vill visa hur bra den funkar i färsk björk.

Redigerat:
  • Gilla
mikethebik och 3 till
  • Laddar…
R
Nissens Nissens skrev:
Vet inte vad du menar. Vad är fel i säker skogs tolkning i mess #166 menar du, och gärna med referens.
Att det är ett partiskt bolag som gör sina tolkningar.
Du missar och svara på mina fråger?

• Haha
Sernando
  • Laddar…
R
F fribygg skrev:
Finns det nån i tråden som kan ge TS ett handtag? Man behöver ju knappast motorsågskort för att kapa en björk med enkla handverktuyg innan högmässan i morgon och nån har väl bra batterier till tigersågen och vill visa hur bra den funkar i färsk björk.
Jag kan utan körkort kapa den med motorsåg, om han finns inom rimligt avstånd..

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Precis det jag tyckte mitt citat menade på, kanske främst denna mening:
"Det finns heller inget krav på körkort då verksamheten är att betrakta som rent ideell och frivillig, och inte kommenderad av till exempel en styrelse."
Precis, gör man det på uppdrag av någon annan så behövs körkort (om övriga villkor är tillämpliga). Så om din styrelse i din förening säger att alla skall hjälpa till, så är det kommenderat och på uppdrag av annan.

Om du en dag när du går förbi ett lutande träd längs den samfällda vägen och tänker "det där skall jag ta ner", så behövs inte något körkort. Och alltså inte heller i TS fall, då han rensar vägen för egen skull och på eget initiativ

• Gilla
vcx och 3 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Jag behöver knappast nån dokumentation på mina kunskaper då jag äger fastigheterna där jag avverkar.
Ja, om du jobbar ensam så är det förstås inte något krav eftersom du jobbar för egen vinning. Oavsett hur lite eller mycket kunskaper du har.

• Gilla
Sernando och 1 till
  • Laddar…
M -MH- skrev:
Ja, om du jobbar ensam så är det förstås inte något krav eftersom du jobbar för egen vinning. Oavsett hur lite eller mycket kunskaper du har.
Iaf om jag inte har ett Aktiebolag utan jobbar i enskild firma.

• Gilla
-MH-
  • Laddar…
Ja, förlåt det utgick jag ifrån.

M -MH- skrev:
Precis, gör man det på uppdrag av någon annan så behövs körkort (om övriga villkor är tillämpliga). Så om din styrelse i din förening säger att alla skall hjälpa till, så är det kommenderat och på uppdrag av annan.

Om du en dag när du går förbi ett lutande träd längs den samfällda vägen och tänker "det där skall jag ta ner", så behövs inte något körkort. Och alltså inte heller i TS fall, då han rensar vägen för egen skull och på eget initiativ
Så du menar att om jag ber en vän hjälpa mig med något kickar arbetsmiljölagen automatiskt in?

• Gilla
  • Haha
Bengt Larsson och 3 till
  • Laddar…
Nissens
R Rejäl skrev:
Att det är ett partiskt bolag som gör sina tolkningar.
Du missar och svara på mina fråger?
Det är du som inte svarar på mina. Jag frågar (igen) vad är fel i säker skogs tolkning i mess #166? Ge gärna en referens som styrker det du påstår.

Jag är själv ingen expert, utan förlitar mig på expertisen. Så bevisa att de har fel!

Däremot är jag skogsägare och använder både motorsåg och röjsåg en hel del.

• Gilla
Sernando
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.