R
Nissens Nissens skrev:
Det är du som inte svarar på mina. Jag frågar (igen) vad är fel i säker skogs tolkning i mess #166? Ge gärna en referens som styrker det du påstår.

Jag är själv ingen expert, utan förlitar mig på expertisen. Så bevisa att de har fel!

Däremot är jag skogsägare och använder både motorsåg och röjsåg en hel del.
Du är ju lika trög som den andre, jag har länkat AMVs länk om vilka deras författningar gäller. Som du duckar hela tiden?
Påstår du annat så får du bevisa det, en tidning som du länkade till som dessutom är partisk är knappast något bevis om något..
Hade AMV gällt oss privatpersoner så hade det varit i form av lagar som hade gällt unisont över alla oavsett..

Nissens
R Rejäl skrev:
Du är ju lika trög som den andre, jag har länkat AMVs länk om vilka deras författningar gäller. Som du duckar hela tiden?
Påstår du annat så får du bevisa det, en tidning som du länkade till som dessutom är partisk är knappast något bevis om något..
Hade AMV gällt oss privatpersoner så hade det varit i form av lagar som hade gällt unisont över alla oavsett..
Åter igen, jag frågar dig vad som är fel i säker skogs tolkning av lagen i mess #166. Tänker du svara någon gång, eller har du inget svar?

1, Förmedla ditt svar.
2, ge en referens som stöder ditt svar.

• Gilla
Sernando
  • Laddar…
R
Nissens Nissens skrev:
Åter igen, jag frågar dig vad som är fel i säker skogs tolkning av lagen i mess #166. Tänker du svara någon gång, eller har du inget svar?

1, Förmedla ditt svar.
Felet är att du tror att säker skog är någon lag..
Börja med att läsa AMV och vilka dessa författningar gäller så kanske du kommer lite till sans..

• Gilla
pmd
  • Laddar…
Nissens
R Rejäl skrev:
Felet är att du tror att säker skog är någon lag..
Börja med att läsa AMV och vilka dessa författningar gäller så kanske du kommer lite till sans..
Jag tror ingenting.

1, Förmedla ditt svar.

• Gilla
Sernando
  • Laddar…
S skaraborgsfakir skrev:
problemet är att han gör det på någon annans mark, en markägare som kan bli ansvarig för dennes skada om det händer något.

Det är inte arbetsgivareproblemet direkt (säger så därför att jag är medlem i en förening som delvis för viss mark är arrendator, arrendatorn meddelade att denne inte ville vara med om att personer utan kort använde motorsåg på dennes mark.)
Nej, det är inte problemet. Det kvittar vad någon sagt till dig. Det som är av intresse är vem jobbet utförs åt. Att röja din väg är ett jobb du gör åt dig själv.

Om jag kapade upp trädet så skulle TS i teorin kunna åka dit på det om jag kapar mig benet. (Jag skulle kunna gjort det om jag bott i närheten)

• Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
R
Nissens Nissens skrev:
Jag tror ingenting.

1, Förmedla ditt svar.
Nisse nissens ska du böja och vara omöjlig du med😉
Om du läser mitt förra inlägg så har du svaret där, referensen har du fått två gången utan att bemöta den? det är helt oväsentligt vad som skrivs i din länk..

• Haha
Sernando
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Så du menar att om jag ber en vän hjälpa mig med något kickar arbetsmiljölagen automatiskt in?
"Huvudregeln är att allt arbete hos en arbetsgivare omfattas (2 §). Det spelar ingen roll
om arbetsgivaren är privat eller offentlig, en privatperson eller ett företag/bolag. Det är
också oväsentligt om det är fabriksarbete, kontorsarbete eller annan typ av arbete."

https://www.gu.se/sites/default/files/2020-09/Arbetsmiljölagen.pdf

• Gilla
Sernando och 1 till
  • Laddar…
Nissens
R Rejäl skrev:
Nisse nissens ska du böja och vara omöjlig du med😉
Om du läser mitt förra inlägg så har du svaret där, referensen har du fått två gången utan att bemöta den? det är helt oväsentligt vad som skrivs i din länk..

1, Förmedla ditt svar.

Du har aldrig svarat på detta trots många upprepningar.

• Gilla
Sernando
  • Laddar…
R
M -MH- skrev:
"Huvudregeln är att allt arbete hos en arbetsgivare omfattas (2 §). Det spelar ingen roll
om arbetsgivaren är privat eller offentlig, en privatperson eller ett företag/bolag. Det är
också oväsentligt om det är fabriksarbete, kontorsarbete eller annan typ av arbete."
Hjälpa en vän är ingett arbete i den bemärkelsen det är många som har poängterat det till dig men ändå så fortsätter du och Nisse Nissens med erat trams🥲

• Haha
Sernando
  • Laddar…
Har TS kapat trädet än?
Annars är det väl bara åka ut med lämpligt verktyg och låtsas som om inget har hänt.

• Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Nissens
R Rejäl skrev:
Jo det har jag du verkar inte läsa vad jag skriver? Är du dum på riktigt?

1, Förmedla ditt svar.

Jag upprepar frågan hela tiden,
Upprepa gärna ditt tydliga svar, de flesta har nog missat det.

• Gilla
  • Arg
MONTREAL och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
(jag skulle kunna gjort det om jag bott i närheten)
Nå, tar du med dej sågen om TS bor nära och bjuder dej på fika i morgon Daniel?

Vi behöver hjälpas åt likt "baxarsekten" och inte träta om byråkratiska detaljer.

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
ingenjören101 ingenjören101 skrev:
Har TS kapat trädet än?
Annars är det väl bara åka ut med lämpligt verktyg och låtsas som om inget har hänt.
Hjälper du till om TS bor nära dig? Som ingenjör kan du väl räkna på om det krävs mer kraft och tid att flytta trädet än att kapa det..

R Rejäl skrev:
Arbetsmiljöverkets författningar gäller inte privatpersoner och konsumenter har jag svarat snart ett tiotal gånger och du har inte motbevisat det jag har tagit upp andra exempel som asbest, ställning mm..
Men du får gärna motbevisa det?
Okej, här är det motbevisat:

"Vem omfattas av arbetsmiljölagen?
Huvudregeln är att allt arbete hos en arbetsgivare omfattas (2 §). Det spelar ingen roll

https://www.gu.se/sites/default/files/2020-09/Arbetsmiljölagen.pdf

• Gilla
Sernando och 1 till
  • Laddar…
Fortfarande inget svar på min fundering, "har det prövats rättsligt".
Jag har inte hittat det.🙂
Innan dess godtyckliga tolkningar.
Aja, dä ä en da imorron åså!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.