Det spelar ingen rol om man utför det som privatperson eller företagare - det är ju faktiskt ingen skillnad - det är om man gör det åt någon annan som spelar roll. Denne annan blir då arbetsgivare.

Och ja, det gäller även om du hjälper grannen i villaområdet att ta ner ett träd som han/hon vill att du skall göra. Dvs du arbetar på annans uppdrag.
 
  • Gilla
Sernando och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Någon urminnes hävd att köra bil på TS tomt ned till älven kan inte vara aktuellt eftersom detta då måste ha pågått sedan senast 1880. Som bekant blev bilen tillgänglig långt senare. Det är väldigt sällan urminnes hävd alls är aktuellt i situationer som dessa. TS beslutar över vägar på sin tomt och fastighet. Allemansrätten ger grannen tillgång till att röra sig över mark som inte är tomt om det inte stör eller annars orsakar skada för TS. Där slutar det, eller ja grannen kan ju cykla också.

Funktionsnedsättning ger ingen rätt att köra bil i terrängen, det är ett brott.
Du kan absolut ha rätt, men det framgår inte här att ingen väg finns och att det är terräng som du skriver, eller om tomten är inhägnad, för i så fall gäller inte allemansrätten. Strandskydd gäller dock –om det inte är upphävt på den här platsen. Det skadar alltså inte att kolla med kommunen och höra med grannen vad det är frågan om, innan man drar in det tunga artelleriet.
 
H Herr Okunnig skrev:
Hej. Tjänande fastighetsägare har fällt ett träd över vägen för att hindra min nyttjanderätt på den väg jag är servitutsinnehavare. Jag har samtalat med polis och jurist och det verkar högst oklart om jag själv får såga trädet. De rekommenderar istället att anlita företag som kan ta bort det, och sen kan jag eventuellt kräva tjänande fastighet på ersättning för den kostnaden genom rättsprocess. Andra alternativ är att kontakta kronofogden för en handräckning, vilket tar 4 månader. Sågar jag trädet själv misstänker jag att han kommer anmäla mig för det.
Då inget annat nämns i vårt officialservitut så antar jag att det är jag som har ansvar för underhållet på vägen.

Någon som har stenkoll på mina rättigheter här?
Nu har jag läst allt i tråden. Bilderna visar tydligt att trädet är sågat och fällt raskt över vägen. Det är bevis nog av vad som hänt för mig.

🤔 MEN inget jag sett i denna tråd bevisar VEM som fällt trädet.

Hur vet @Herr Okunnig det? Förklara för oss.
Annars är det första man bör göra att kontakta markägaren och reda ut den saken. Sedan blir det nog enklare att lösa resten.
 
  • Gilla
Nissens
  • Laddar…
R
M -MH- skrev:
Det spelar ingen rol om man utför det som privatperson eller företagare - det är ju faktiskt ingen skillnad - det är om man gör det åt någon annan som spelar roll. Denne annan blir då arbetsgivare.

Och ja, det gäller även om du hjälper grannen i villaområdet att ta ner ett träd som han/hon vill att du skall göra. Dvs du arbetar på annans uppdrag.
Det kan inte stämma för stämmer det så kan man aldrig hjälpa varandra utan att det blir ett arbetsgivaransvar och då gäller det ju tex. om du hjälper mig att måla om min fasad så måste vi följa arbete på höjd med ställningar mm..
Det blir orimligt att ställa dessa krav på privatpersoner som bara hempular oavsett om det är med motorsågen eller penseln eller hammaren så gäller inte arbetsmiljöverkets krav privatpersoner som jobbar och även kan hjälpa andra gratis..
 
  • Gilla
  • Haha
Sernando och 1 till
  • Laddar…
Nissens
R Rejäl skrev:
Det kan inte stämma för stämmer det så kan man aldrig hjälpa varandra utan att det blir ett arbetsgivaransvar och då gäller det ju tex. om du hjälper mig att måla om min fasad så måste vi följa arbete på höjd med ställningar mm..
Det blir orimligt att ställa dessa krav på privatpersoner som bara hempular oavsett om det är med motorsågen eller penseln eller hammaren så gäller inte arbetsmiljöverkets krav privatpersoner som jobbar och även kan hjälpa andra gratis..
Läs mess #166
 
  • Gilla
Sernando
  • Laddar…
R
Nissens Nissens skrev:
Läs mess #166
Det är väldigt mycket och o men i den..
Så länge man inte tar betalt så gäller inte motorsågskörkort även om du sågar hos en kompis som privatperson..
Påstår du annat så fram med lagtexten som styrker det?
 
  • Gilla
  • Haha
Sernando och 1 till
  • Laddar…
Nissens
R Rejäl skrev:
Det är väldigt mycket och o men i den..
Så länge man inte tar betalt så gäller inte motorsågskörkort även om du sågar hos en kompis som privatperson..
Påstår du annat så fram med lagtexten som styrker det?
Som sagt, detta är sannolikt den bästa tolkningen av lagen man kan hitta. Hjälper du en kompis på hens mark som privatperson så har kompisen arbetsmiljöansvar. Verkar bara vara familj och personer i samma hushåll som är undantagna.

Du har ju både texten och länken, det är bara att läsa innantill.
 
Redigerat:
  • Gilla
SnyggPer och 1 till
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Det kan inte stämma för stämmer det så kan man aldrig hjälpa varandra utan att det blir ett arbetsgivaransvar och då gäller det ju tex. om du hjälper mig att måla om min fasad så måste vi följa arbete på höjd med ställningar mm..
Det är helt riktigt, om du tar in hjälpa av någon mot betalning kan det bli fråga om arbetsmiljöansvar om din granne ramlar ner från din byggnadsställning.

Privatpersoner som hempular på egen hand har givetvis inte de kraven, det är när man jobbar åt någon annan!
 
  • Haha
Sernando
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Hjälper du en kompis på hens mark som privatperson så har kompisen arbetsgivaransvar.
Typiskt svenskt, inget är tillåtet längre 😢
 
  • Gilla
pmd
  • Laddar…
R
Nissens Nissens skrev:
Som sagt, detta är sannolikt den bästa tolkningen av lagen man kan hitta. Hjälper du en kompis på hens mark som privatperson så har kompisen arbetsgivaransvar. Verkar bara vara familj och personer i samma hushåll som är undantagna.

Du har ju både texten och länken, det är bara att läsa innantill.
Men då kan du inte hjälpa kompisen med att måla om dennes fasad heller utan att följa arbetsmiljöverkets krav om ställning mm..
 
  • Gilla
  • Haha
Sernando och 2 till
  • Laddar…
R
M -MH- skrev:
Det är helt riktigt, om du tar in hjälpa av någon mot betalning kan det bli fråga om arbetsmiljöansvar om din granne ramlar ner från din byggnadsställning.

Privatpersoner som hempular på egen hand har givetvis inte de kraven, det är när man jobbar åt någon annan!
Ja jobbar åt någon annan då tar man betalt men hjälper du en kompis så behövs det inte..
 
  • Haha
Sernando
  • Laddar…
Nissens
M -MH- skrev:
Det är helt riktigt, om du tar in hjälpa av någon mot betalning kan det bli fråga om arbetsmiljöansvar om din granne ramlar ner från din byggnadsställning.

Privatpersoner som hempular på egen hand har givetvis inte de kraven, det är när man jobbar åt någon annan!
Det har inget med betalning att göra. Läs mess #166…
 
  • Gilla
SnyggPer och 2 till
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Men då kan du inte hjälpa kompisen med att måla om dennes fasad heller utan att följa arbetsmiljöverkets krav om ställning mm..
Visst kan du det, men kompisen kan åka på arbetsmiljöansvar.

Det är gjort så för att inte Nisse Takläggare kan ta in 15 kompisar som jobbar åt honom och därmed slippa arbetsmiljöansvar.
 
  • Gilla
Sernando
  • Laddar…
Nissens
D Dilato skrev:
Typiskt svenskt, inget är tillåtet längre 😢
Jo, det står ju undantag också…
 
R Rejäl skrev:
Men då kan du inte hjälpa kompisen med att måla om dennes fasad heller utan att följa arbetsmiljöverkets krav om ställning mm..
Så är det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.