15 647 läst · 66 svar
16k läst
66 svar
Fackmässigt utfört jobb?
Du får ursäkta mitt ovårdade språkbruk. -Det är ett kvalificerat skitsnack. En normalskicklig hantverkare skulle naturligtvis inte gjort det så illa som det är nu. Men, vilken broilerrörläggare som bara har en presskopplingstång i bilen och inte ens vet hur en svets ser ut, skulle mycket väl gjort det där.S Stefan1972 skrev:
Medlem
· Västernorrland
· 11 265 inlägg
Det finns säkert yrkesmän som kan få till det där också men då är det ju till att man har kvitto och bevis på att så är fallet också då om nåt går på tok...........annars kommer inte fb tro på dig.
Försäkringsbolagen bryr sig inte om det är hempulat eller inte, ej heller om det visuellt är "snyggt" eller inte, de bryr sig om kopplingarna mm är fackmannamässigt utfört.
Hur ofta får köparen av fastighet/bostadsrätt kvitton på utförda arbeten som säljaren har köpt in?
Hur ofta får köparen av fastighet/bostadsrätt kvitton på utförda arbeten som säljaren har köpt in?
Medlem
· Västernorrland
· 11 265 inlägg
nja allt är väl en bedömningsfråga från fall till fall men min poäng är iallafall att ts installation ser så skum ut att fb garanterat skulle ifrågasätta det hela vid skada. En besiktning skulle ju ge det resultatet att ts skulle få bevisa att det är fackmannamässigt. Hade det sett bättre ut vid en besiktning så kanske det inte ifrågasätts alls. Ett ifrågasättande handlar ju isåfall om hela installationen i det aktuella rummet. Är det där ej korrekt så är nog resten inte det heller och de flesta fb gör allt för att hitta kryphål och strypa ersättningar. Oavsett vem som gjort det men skulle ts vid skada kunna visa på kvitton eller andra bevis att det ÄR fackmannamässigt gjort så kan de ju inte neka ersättning. Finns det inga bevis, ja då kan de neka ersättning.
Oavsett vem som gjort det alltså.........
Det du skriver stämmer helt enkelt inte.S Stefan1972 skrev:nja allt är väl en bedömningsfråga från fall till fall men min poäng är iallafall att ts installation ser så skum ut att fb garanterat skulle ifrågasätta det hela vid skada. En besiktning skulle ju ge det resultatet att ts skulle få bevisa att det är fackmannamässigt. Hade det sett bättre ut vid en besiktning så kanske det inte ifrågasätts alls. Ett ifrågasättande handlar ju isåfall om hela installationen i det aktuella rummet. Är det där ej korrekt så är nog resten inte det heller och de flesta fb gör allt för att hitta kryphål och strypa ersättningar. Oavsett vem som gjort det men skulle ts vid skada kunna visa på kvitton eller andra bevis att det ÄR fackmannamässigt gjort så kan de ju inte neka ersättning. Finns det inga bevis, ja då kan de neka ersättning.
Först är det en bedömning. Raden efter är det garanterat. I verkligheten har du ingen som helst kunskap om hur varje tjänsteman skulle se på just TS eventuella skada. Det faller på sin egen orimlighet.
Så länge det är korrekt utfört, är det ok. Antalet kopplingar är helt irrelevant. Så länge de inte är till exempel sönderdragna.
Det roliga har är att försäkringsbolaget skickade en besiktningsman för 4-5 år sedan (när vi skaffade försäkring) för att kolla om det fanns fel i huset och komma med rekommendationer om eventuella åtgärder (han kollade framförallt på VA). Han nämnde inget om dessa kopplingar, däremot hade han åsikter om andra mindre relevanta grejer.
Den befintliga installationen är kanske 10-15 år gammal så för mig är egentligen inte jättekonstigt att det läcker nu. Jag vet att förra ägaren gjorde en del saker själv, vissa bra andra mindre bra, det var därför jag var intresserad om det såg fackmässigt rätt utförd.
Den befintliga installationen är kanske 10-15 år gammal så för mig är egentligen inte jättekonstigt att det läcker nu. Jag vet att förra ägaren gjorde en del saker själv, vissa bra andra mindre bra, det var därför jag var intresserad om det såg fackmässigt rätt utförd.
Jag hade plockat bort rör och kopplingar sång långt bak som jag vill ha inkopplingen på nya blandaren. Sen hade jag sökt efter två kopplingar med klämring i en ända och rätt gänga i andra och kopplat in blandaren.
Borde inte vara svårare än så.
Borde inte vara svårare än så.
Visar du bilder på detta och på kopplingarna på din nya blandare för personalen på exempelvis Hornbach så hjälper de dig att berätta och plocka ihop vad du behöver. Så har jag gjort flertalet gånger och de är väldigt hjälpsamma.
Det högra röret är kopplat med en 12-10 klämringsskarv så åtminstone där passar slangen från nya blandaren.
Sitter det samma koppling på det vänstra röret är det bara köra.
Sitter det samma koppling på det vänstra röret är det bara köra.
Nix, det passar inte rakt av eftersom nya blandaren har löpande mutter med planpackning, befintliga kopplingen är klämringskoppling.S Gustavsundqvist11 skrev:
Man ska aldrig ha en planpackning direkt mot klämringskoppling. Däremot fungerar det om man inte klämringskopplingen först sätter en planadapter och därefter koppling med planpackning.
Är kopplingen en 12-10 klämringsskarv så är ytan plan på 10mm sidan. Är det en rak 12mm skarv krävs planadapter -ja .Demmpa skrev:
Nix, det passar inte rakt av eftersom nya blandaren har löpande mutter med planpackning, befintliga kopplingen är klämringskoppling.
Man ska aldrig ha en planpackning direkt mot klämringskoppling. Däremot fungerar det om man inte klämringskopplingen först sätter en planadapter och därefter koppling med planpackning.
En klämringskoppling har ingen plan yta att tala om, ja det är en pytteliten plan yta men den är alldeles för liten för att få användas mot planpackning.S Gustavsundqvist11 skrev: