40 229 läst · 505 svar
40k läst
505 svar
Extrema elpriser i södra Sverige
Visa på det då. Jag hävdar att så inte är fallet då det i EXTREMT begränsad omfattning öht finns bilar som stödjer det, ännu orimligare att en bil som stödjer det inte skulle ge konsumenten själv rätten att välja. Fundera själv på om Polestar skulle tycka det var kul att få arga kunder på sig efter att ha köpt en för dyr bli som till på köpet inte laddas när man kopplar in det utan istället till viss del laddas ut. Jag tycker att det är tragiskt naivt att tro att en biltillverkare skulle vara beredd att ge den rätten till en konsument som köper bilen för en knapp miljon, ännu mindre till ett elhandelsbolag.C Chris11 skrev:
Det måste väl finnas en växelriktare mellan batteriet och elnätet, antar jag. Kan man öka eller minska frekvensen där? Behövs det eller tillför man alltid effekt med samma frekvens när man ska kompensera för att andra delar av nätet inte håller rätt frekvens?Wigert skrev:
Frekvensreglering finns som affär till SvK. Är du tillräckligt stor producent eller konsument av el kan du ändra din förbrukning en stund och få betalt för detta av SvKD Daniel 109 skrev:Nej, jag blandar inte bort korten. Jag pratar om frekvensreglering, inte svängmassa. Ja, kärnkraft levererar svängmassa, men inte frekvensreglering i dagsläget. Det lilla undantag jag tänkte på när jag skrev ”i normalfall” var den nedreglering som sker vissa år i samband med vårfloden. För att man inte vill spilla vatten. Det handlar inte om frekvensreglering egentligen.
Du behöver definitivt inte roterande generatorer för att leverera frekvensreglering. Men du måste ha en anläggning som levererar mindre än den har kapacitet till. För kärnkraft, solkraft och vindkraft är det ren förlust att inte producera max, efter som marginalkostnaden är försumbar. Då är det bättre att producera max och någon annan stans bränna energin med möjlighet att minska förbrukningen vid underfrekvens.
https://www.svk.se/aktorsportalen/systemdrift-elmarknad/information-om-stodtjanster/
Svängmassa är bra för att hålla frekvensen, just trögheten är det man är efter. Precis tvärt om mot frekvensreglering. T.ex så funderar National Grid i GB på att köpa en generator från ringhals för att ha som svängmassa i sitt nät.
https://www.nyteknik.se/premium/slutsnurrat-for-ringhals-generatorer-atminstone-i-sverige-7011198
https://www.svk.se/aktorsportalen/systemdrift-elmarknad/information-om-stodtjanster/
Det finns två FCR-D varianter FCR-D upp och FCR-D ner. Ingen av tjänsterna kräver att el matas från bilens batteri till nätet.F fsn skrev:Visa på det då. Jag hävdar att så inte är fallet då det i EXTREMT begränsad omfattning öht finns bilar som stödjer det, ännu orimligare att en bil som stödjer det inte skulle ge konsumenten själv rätten att välja. Fundera själv på om Polestar skulle tycka det var kul att få arga kunder på sig efter att ha köpt en för dyr bli som till på köpet inte laddas när man kopplar in det utan istället till viss del laddas ut. Jag tycker att det är tragiskt naivt att tro att en biltillverkare skulle vara beredd att ge den rätten till en konsument som köper bilen för en knapp miljon, ännu mindre till ett elhandelsbolag.
Går frekvensen under 49,9Hz aktiveras FCR-D upp i 20 min intervaller. Elsäljaren som styr din elbilsladdning kan då stänga av laddningen i 20min och få pengar av SvK. Du kommer antagligen inte märka något
Går frekvensen över 50,1Hz aktiveras FCR-D ner i 20*min intervaller. Elsäljaren som styr din elbilsladdning kan då ladda din bil lite extra och få pengar av SvK. Du kommer antagligen inte märka något.
*Jag har inte hittat exakt information FCR-D ner intervallerna men antar att de är samma som upp.
Energipolitiken bör helst vara långsiktigare än till nästa val. Hinner man f.ö. återstarta något av de nyligen nedlagda kärnkraftverken inom fyra år (inklusive politiskt tjafsande och planerande)?N noone70 skrev:
Vad händer efter fyra år om det återigen blir regeringsskifte?
Det skulle säkert gå att få ihop en rätt stor majoritet i riksdagen för att bygga (eller åtminstone återstarta) kärnkraftverk utan att ett sånt beslutet rivs upp efter nästa val, men vissa parter vill inte ens prata med vissa andra partier vilket gör att idén faller.
Teslor stänger tydligen av laddning om nätfrekvensen sjunker för mycket.F fsn skrev:
https://cornucopia.cornubot.se/2020/12/kritiskt-lag-frekvens-i-elnatet.html
Ja, det stämmer bra med vad jag har läst och hört och det stämmer rätt bra med vad jag skrev i inlägg #125 med men @Chris11 som inte kunde verifiera nåt han hittade på utan man fick helt enkelt lita på hans påhittade ord hävdare att i princip allt jag skrev var fel.T toolman77 skrev:Det finns två FCR-D varianter FCR-D upp och FCR-D ner. Ingen av tjänsterna kräver att el matas från bilens batteri till nätet.
Går frekvensen under 49,9Hz aktiveras FCR-D upp i 20 min intervaller. Elsäljaren som styr din elbilsladdning kan då stänga av laddningen i 20min och få pengar av SvK. Du kommer antagligen inte märka något
Går frekvensen över 50,1Hz aktiveras FCR-D ner i 20*min intervaller. Elsäljaren som styr din elbilsladdning kan då ladda din bil lite extra och få pengar av SvK. Du kommer antagligen inte märka något.
*Jag har inte hittat exakt information FCR-D ner intervallerna men antar att de är samma som upp.
Ja, det hade ju varit en våt dröm med nån återstartad reaktor och ett nybygge av en ny modern. Den skulle väl stå klar inom 12-16år eller nåt om dom bara får upp farten.P pmd skrev:Energipolitiken bör helst vara långsiktigare än till nästa val. Hinner man f.ö. återstarta något av de nyligen nedlagda kärnkraftverken inom fyra år (inklusive politiskt tjafsande och planerande)?
Vad händer efter fyra år om det återigen blir regeringsskifte?
Det skulle säkert gå att få ihop en rätt stor majoritet i riksdagen för att bygga (eller åtminstone återstarta) kärnkraftverk utan att ett sånt beslutet rivs upp efter nästa val, men vissa parter vill inte ens prata med vissa andra partier vilket gör att idén faller.
Det är många inlägg som är fel i tråden.
Frekvensreglering behöver inte vara nära konsumenten. Hela elnätet har exakt samma frekvens. Det innebär Sverige, Finnland, Norge och Gylland. Du kan tillförs frekvensreglering var som helst i nätet så länge det finns överföringskapacitet.
Elbilar används inte för att mata ut effekt till elnätet. Det är något som det är mycket snack om, men jag tror inte att det kommer att implementeras. Men något som existerar i liten skala är att laddare tillför effekt genom lastreducering. Dvs man drar ner eller stänger av laddning när frekvensen blir för låg. Det är något som förekommer och som sannolikt kommer att växa. Man skulle kunna använda värme och andra laster på samma sätt. Men billaddning är en lätt applikation.
Frekvensreglering behöver inte vara nära konsumenten. Hela elnätet har exakt samma frekvens. Det innebär Sverige, Finnland, Norge och Gylland. Du kan tillförs frekvensreglering var som helst i nätet så länge det finns överföringskapacitet.
Elbilar används inte för att mata ut effekt till elnätet. Det är något som det är mycket snack om, men jag tror inte att det kommer att implementeras. Men något som existerar i liten skala är att laddare tillför effekt genom lastreducering. Dvs man drar ner eller stänger av laddning när frekvensen blir för låg. Det är något som förekommer och som sannolikt kommer att växa. Man skulle kunna använda värme och andra laster på samma sätt. Men billaddning är en lätt applikation.
Tack, då var det alltså inte jag som hade ”alla fel” då @Chris11 eller hur var det nu? Ser väl mer och mer ut som att set var du som ”var ordentligt insyltad” och att man fick lita på ditt ord. Eller hur var det nu igen? Jag rycker fö att du blev påfallande tyst efter din inledande höga svansföring.D Daniel 109 skrev:Det är många inlägg som är fel i tråden.
Frekvensreglering behöver inte vara nära konsumenten. Hela elnätet har exakt samma frekvens. Det innebär Sverige, Finnland, Norge och Gylland. Du kan tillförs frekvensreglering var som helst i nätet så länge det finns överföringskapacitet.
Elbilar används inte för att mata ut effekt till elnätet. Det är något som det är mycket snack om, men jag tror inte att det kommer att implementeras. Men något som existerar i liten skala är att laddare tillför effekt genom lastreducering. Dvs man drar ner eller stänger av laddning när frekvensen blir för låg. Det är något som förekommer och som sannolikt kommer att växa. Man skulle kunna använda värme och andra laster på samma sätt. Men billaddning är en lätt applikation.
Troligtvis hinner man inte återstarta något kärnkraftverk, det kanske skulle vara möjligt att återstarta eller bygga några kraftvärmeverk innan nästa mandatperiod tar slut om vi kunde enas om lämpligheten i att ha planerbar kraftproduktion i landet.P pmd skrev:
Jo det vore en dröm att vi kunde välja politiker som tillåter planerbar baskraft, om det skulle gå att bygga 1 reaktor innom 16 år tillåter jag mig att tvivla på, men även om 20 eller 25 år kommer vi behöva elkraft.F fsn skrev:
Det skulle nog behövas minst ett ordentligt kraftverk i eller i anslutning till alla Sveriges 10 största städer dvs jag tror att det är större behov i sthlm(Ågesta) än i Oskarshamn. Om vi byggde kraftverk i staden minskade sannolikt behovet av utbyggt transmissionsnät då det lär vara klokt att producera där konsumtionen sker om man inte vill ha stora förluster i överföringen.