P
F fribygg skrev:
Nåjo, du har rätt men när Södermalm och Malmö/Lund haft ett par veckor utan ström i februari 2022 kanske processerna kan förenklas?
Det är nog för kort och eftersom det är övergående och glömt till våren så hjälper det antagligen föga. Om några, mot förmodan, kommer ihåg det så länge så satsar de nog på att installera solceller på sina tak.

P pmd skrev:
Mikroreaktorer borde vara nåt att satsa på. Jag skulle gärna ha en egen hemreaktor, men rimligare vore nog att byn jag bor i delar på en.
Jag tror att 4/5delar av befolkningen bor i städer och är av uppfattningen att det är i de 10 största som de flesta bor, jag behöver ingen egen reaktor men skulle hellre ha en sådan än en framtid utan el.
Uppsala tex behöver väl el NU och då vore väl omstart av kraftvärmen det mest realistiska?

P
En SMR skulle kanske inte kunna ge tillräckligt med el för Uppsalas behov, men kanske två?

Elproduktion och distribution lämpar sig sällsynt bra för storskalighet men det tycks ju vara kört att få till baskraft som räcker till för hela Sverige, så det kanske vore bättre med närproducerad el? Det låter väl åtminstone lite bättre i mångas öron.

• Gilla
fribygg
  • Laddar…
Småskaligt kräver i allmänhet mycket mer resurser i förhållande till vad de ger.

Fast så litet är ju inte Uppsala att vi behöver kalla det småskaligt. De kan väl få ha ett kärnkraftverk. Nån stans ute vid kusten kan väl vara bra. Forsmark kanske?

• Gilla
  • Haha
tobbbias och 2 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
En SMR skulle kanske inte kunna ge tillräckligt med el för Uppsalas behov, men kanske två?

Elproduktion och distribution lämpar sig sällsynt bra för storskalighet men det tycks ju vara kört att få till baskraft som räcker till för hela Sverige, så det kanske vore bättre med närproducerad el? Det låter väl åtminstone lite bättre i mångas öron.
Elproduktion och distribution borde lämpa sig sällsynt bra för storskaligt, men nu har kartan ritats om och vi har låtit bestämma att vi inte ska producera tillräckligt med kraft i våra befintliga kärnkraftverk utan avveckla i förtid.
El distribution då förbrukningen är känd och ligger på i princip samma platser i tiotals för att inte säga hundratals år då det gäller våra städer borde inte vara svårt det heller men transmissionsnätet är otillräckligt och flera regioner har missat industriproduktion de senaste 10 åren pga att det inte finns tillräckligt med el.

• Gilla
pmd
  • Laddar…
C Chris11 skrev:
Frekvensreglering måste ske nära förbrukningen, går inte att låta vårt vatten fungera på allt. Kärnkraften låg nära förbrukningen vilket hjälpte till men det är egentligen variationen i produktionen som ställer till det mest.

SVK betalar idag sjuka belopp för att få snabb frekvensreglering från elbilar som är inkopplade för laddning. De ges rätten att vid ett antal gånger per år använda batteriet för att snabbt frekvensreglera nära förbrukningen. Vansinnigt dyrt sätt att göra detta på
Frekvensreglering kan ske var som helst i nätet. Men stabiliserande egenskaper som svängmassa behövs spritt i nätet.

Det du skriver om elbilarna stämmer inte. Det finns en mycket marginell volym elbilar som är med i frekvensregleringen. >95% är vattenkraft.

• Gilla
SkaneErik
  • Laddar…
C Chris11 skrev:
Det är bara att läsa på om FCR hos SVK. Finns ett par elbolag som marknadsför sig mot de mot elbilar som tjänar massor med pengar på detta som egentligen borde gå till kunderna. Lätt att söka vilka elbolag som har rätten att sälja FCR
tibber marknadsförde sig tidigare med halva priset på el till elbilar med intäkten från FCR.

T toolman77 skrev:
Det finns två FCR-D varianter FCR-D upp och FCR-D ner. Ingen av tjänsterna kräver att el matas från bilens batteri till nätet.

Går frekvensen under 49,9Hz aktiveras FCR-D upp i 20 min intervaller. Elsäljaren som styr din elbilsladdning kan då stänga av laddningen i 20min och få pengar av SvK. Du kommer antagligen inte märka något

Går frekvensen över 50,1Hz aktiveras FCR-D ner i 20*min intervaller. Elsäljaren som styr din elbilsladdning kan då ladda din bil lite extra och få pengar av SvK. Du kommer antagligen inte märka något.

*Jag har inte hittat exakt information FCR-D ner intervallerna men antar att de är samma som upp.
Korrekt beskrivet men FCR-D ned finns ännu inte dom produkt. Kommer 2022.

När man läser artiklar som denna blir man glad att man bor i norra Sverige :D

• Gilla
noone70 och 1 till
  • Laddar…
A andrem skrev:
När man läser artiklar som denna blir man glad att man bor i norra Sverige :D
Ja dessutom slipper du alla Hipsters med sina lådcyklar…

• Gilla
  • Haha
lat och 3 till
  • Laddar…
Ingenjören Ingenjören skrev:
Det här med att spå in i framtiden är inte så enkelt - så sent som i februari i år så försvarade Vattenfall sitt beslut att lägga ner Ringhals 1 och 2 av ekonomiska skäl då elpriset bedömdes falla ytterligare under året...

Undrar om de varit lika snabba på att lägga ner sina kärnkraftsreaktorer med dagens elpriser i beräkningarna?

[länk]
I det här fallet är det ovanligt enkelt att spå i framtiden, priset kommer bara att fortsätta öka. Om nått år kanske det blir vanligt med längre strömavbrott lite här och var när de gamla oljepannorna som är enda man har att ta till inte längre räcker till. Nästan alla länder i hela Europa kör ner kärn och kolkraften och bygger ut vindkraften. Att den endast fungerar när det blåser och att man behöver reglerkraft begriper inte politiker. Man får komma ihåg att politiker blir dom som inget annat kan.

• Gilla
Bangan och 3 till
  • Laddar…
F Finndjävel skrev:
I det här fallet är det ovanligt enkelt att spå i framtiden, priset kommer bara att fortsätta öka. Om nått år kanske det blir vanligt med längre strömavbrott lite här och var när de gamla oljepannorna som är enda man har att ta till inte längre räcker till. Nästan alla länder i hela Europa kör ner kärn och kolkraften och bygger ut vindkraften. Att den endast fungerar när det blåser och att man behöver reglerkraft begriper inte politiker. Man får komma ihåg att politiker blir dom som inget annat kan.
Eller dom som tidigt fattar att hårt arbete inte lönar sig

• Gilla
JA”Snabbe”
  • Laddar…
F Finndjävel skrev:
Jag vet att du har fel. Du kan börja med att titta på terminspriserna. Det är nog den mest insatta gissningen man kan få.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.