41 029 läst · 505 svar
41k läst
505 svar
Extrema elpriser i södra Sverige
Lagar kan ändras, men energilagstiftningen mår bäst av att inte ändras vid varje regeringsskifte. Förmodligen skulle det gå att samla en ganska stor majoritet för att återstarta stängda kärnkraftverk, men på bekostnad av möjligheterna att bilda en stabil regering.zarkov skrev:
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 19 562 inlägg
Den ledningen är inte del av snitt 4 som är gränsen mot elområde 3. Därför ingen påverkan på ditt elpris.harry73 skrev:
Varför påverkar det inte mitt elpris?
Just nu borde den begränsa hur mycket el vi kan få norrifrån, och det påverkar priset.
Sedan ger den ökade kapaciteten bara en kortvarig effekt, eftersom de även kommer att utöka överföringskapaciteten till Tyskland, så det betyder framförallt att mer exporteras till kontinenten och att vi behåller den Tyska prisnivån
Hansa Powerbridge kommer påverka både import- och exportkapaciteten och i perioder med mycket vind ge tryck neråt på priserna. Sen ökar den säkert priserna i perioder. Men framförallt ökas leveranssäkerheten.
Tyska priser kan som vi ser nu importeras även vid lägre kapaciteter.
Nej, en generator snurrar alltid synkront med nätet. Oavsett om den levererar mycket eller lite effekt. Man släpper på mer eller mindre vatten genom turbinen, men rotationshastigheten ändras inte.
Här sagt det förr. Andra varor är dyrare i norr pga transportkostnader. Byggvaror, livsmedel, diesel etc. Lönerna är även lägre i norr. Om jag flyttar till Skåne och tar samma tjänst som jag arbetar på idag skulle min lön vara ca 10 000 kr högre per månad. Men du har snöat in på att ni i Skåne har lite högre elpris. Hur stor förbrukning har du? Hur många dagar per år med minusgrader??JA”Snabbe” skrev:
Nä du kan ta ditt snack om ”marknadsekonomi” nån annanstans. Detta är SJUKT. Att du inte tycker det är din sak, hur kan man försvara detta hyckleri? Varför tycker du att vi i E4 ska straffas på detta sätt? Förklara det istället. Om Sverige var ett elområde, hade då hela Sverige fått betala 2,50kr/kWh nu?
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 19 562 inlägg
Att elpriserna stiger i södra Sverige (om de nu gör det över tid; mer volatila blir de dock) och att det inte går att etablera ny energikrävande industri i Skåne är dock politiskt drivet och skapar med rätta politisk ilska.M Myckling skrev:Här sagt det förr. Andra varor är dyrare i norr pga transportkostnader. Byggvaror, livsmedel, diesel etc. Lönerna är även lägre i norr. Om jag flyttar till Skåne och tar samma tjänst som jag arbetar på idag skulle min lön vara ca 10 000 kr högre per månad. Men du har snöat in på att ni i Skåne har lite högre elpris. Hur stor förbrukning har du? Hur många dagar per år med minusgrader??
Visst, en del av problemet är skapat av tyskar och danskar, eller en bieffekt av ett frihandelssystem som nog får sägas gynna de flesta trots det här, men det som gjorts politiskt på svensk botten har huvudsakligen spätt på problemet.
Att det finns andra problem i andra delar av landet är en annan sak, men med dagens låga arbetslöshet i norr och förestående nyindustialisering kan nog exempelvis lönerna tänkas jämnas ut en del.
Det finns ingen anledning att frekvensreglera med kärnkraft när man har det uppenbart bästa i vattenkraft utan energiförluster och snabb reglering. Så snabbt kan man inte reglera kärnkraft öht.N noone70 skrev:Då går det alltså att reglera men man vill alltså inte enligt dig föe man vill tjäna så mycket pengar som möjligt och kör därför oljekraftverken på max… det låter som en lyckad klimatpolitik? Det är ju inte det samma som att det inte går (till skillnad från vindkraften)
Vindkraft funkar inte som frekvensreglering iom att det inte är tillräckligt tillförlitligt.
Du jämför äpple och päron…ditt sätt att argumentera påminner starkt om Bolund, Tovatt(eller va karln nu heter) eller annan valfri energiexpert hos miljöpartiet
Absolut är det så. Hade tänkt hålla mig borta från den här diskussionen men ibland tröttnar man på vissa, släpper garden och försöker få stopp på vad jag uppfattar som barnsligt argument.Nötegårdsgubben skrev:
Att elpriserna stiger i södra Sverige (om de nu gör det över tid; mer volatila blir de dock) och att det inte går att etablera ny energikrävande industri i Skåne är dock politiskt drivet och skapar med rätta politisk ilska.
Visst, en del av problemet är skapat av tyskar och danskar, eller en bieffekt av ett frihandelssystem som nog får sägas gynna de flesta trots det här, men det som gjorts politiskt på svensk botten har huvudsakligen spätt på problemet.
Att det finns andra problem i andra delar av landet är en annan sak, men med dagens låga arbetslöshet i norr och förestående nyindustialisering kan nog exempelvis lönerna tänkas jämnas ut en del.
Om du då menar stängningen av Barsebäck, då har du å ena sidan rätt att det är politisk driven (danskarna ville med rätta inte ha ett svensk kärnkraftverk längs sundet. Det är ju nästan samma sak som att ha ett kärnkraftverk på Lidingö.Nötegårdsgubben skrev:
Sedan skulle Sydvästlänken komma som ersättning. Att den försenades så mycket som den gjorde var inte riktigt politik, men skapade mycket problem.
Nu är slutligen sydvästlänken i drift, men redan nu planeras en bättre uppkoppling mot Tyskland. Har vi det, kommer såklart elpriserna hos oss mer likna de högre priser i Tyskland. Först i Skåne, men varje ökning av överföringskapacitet upp i landet, kommer ju att göra att mer el kan exporteras söderut.
Miljömässigt är det ju bra att Tyskland kan använda Svensk reglerkraft och därmed kanske kan stänga några kolkraftverk, men det kommer att leda till högre konsumentpriser.
Om ökad överföringskapacitet till Tyskland är ett politiskt debatt och vilka partier i sånt fall är för eller emot vet jag inte, men jag blir lite trött på folk som fortfarande klagar på nedläggningen av kärnkraft
Mja, jo, det är väl iofs sant men frågan är om vi vill ha den sortens regering?N noone70 skrev:
Den danska regeringen var på 60-talet pådrivande i att bygga kärnkraft i Barsebäck för att få tillgång till billig el utan att behöva bygga något eget kkv, den ursprungliga planen var att bygga reaktorerna utanför Sölvesborg. Sedan var de lika pådrivande i att lägga ner dem eftersom de över en natt 1986 blev livsfarliga.harry73 skrev:
Nej, det påstår jag inte heller. Problemet är att lagstiftning tar tid att ändra om man gör det enligt boken, att hålla på och pressa igenom speciallagar i en specifik parts intresse är knappast något att eftersträva. Och som redan påpekats är stabilitet att föredra, vi kan inte hålla på och ändra förutsättningarna stup i kvarten.N noone70 skrev: