G OMathson skrev:
Jag vet inte exakt men det har ju sagts i nyheterna att gaspriset är högt på kontinenten. Tyskland lägger ner kärnkraft pga Fukushima, lägger ner kolkraften, importerar gas tex via Nordstream och den är väl inte nått som Putin ger bort?
Men det är väl knappast Putins fel? Ska han ge bort gasen?

L lat skrev:
Nja, "marknadiseringen" där "vi" började handla el på en börs står väl fram som en väldigt stor orsak?

Men, "marknaden" är ju helig, så inte ska vi väl skylla på den.....
Orsaken till högt prisläge har inget med marknadsplatsen att göra, det beror på utbud och efterfrågan. Det enda elbörsen gör är att förenkla kontakterna mellan köpare och säljare.

Har du inte kommit till kapitlet om makten över produktionsmedlen än? Det trodde jag var där man började om man inte trodde på marknader.

• Gilla
ylven
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Skåne exporterar mer till Danmark och Polen än norra Sverige exporterar till Finnland. Skillnaden är att det inte är exportledningens kapacitet som är den begränsande faktorn. Så priset i Skåne hamnar på Dansk nivå.
Så varför ska vi betala samma som dansken? Man säger att det inte finns kapacitet att föra över el till oss, ändå kan vi exportera härifrån, väldigt märkligt. Västlänken gav oss bara högre priser när det skulle ge lägre. Vad fan har vi betalat mer för i 10 år? För att få ännu högre priser?

• Gilla
Uffe A och 4 till
  • Laddar…
G
N noone70 skrev:
Men det är väl knappast Putins fel? Ska han ge bort gasen?
Nej men skev inte du "seriöst" ang Putin? Sverige är numera inte självförsörjande för effektbehovet och är därmed inblandad i Rysslands strategi. Det är seriöst. Varför har inte media protesterat mot tex Nordstream? Är väl skit samma CO2 mässigt om vi importerar olja som vi eldar i Karlshamn eller köper el som skapas från Gazproms " naturgas" (kanske för ordet naturgas låter positivt, borde väl heta fossilgas?) Läste nånstans att Gazprom har gas så de kan leverera minst 100år till men det kan vara fel. Energi=makt.

Nytt rekord.

Karta som visar elpriser och elförbrukning med pilar och siffror i olika regioner.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

JA”Snabbe” JA”Snabbe” skrev:
Så varför ska vi betala samma som dansken? Man säger att det inte finns kapacitet att föra över el till oss, ändå kan vi exportera härifrån, väldigt märkligt. Västlänken gav oss bara högre priser när det skulle ge lägre. Vad fan har vi betalat mer för i 10 år? För att få ännu högre priser?
Eftersom det är en fri marknad inom EU får inte exporten begränsas. Varför skulle inte Danmark få köpa el?

D Daniel 109 skrev:
Eftersom det är en fri marknad inom EU får inte exporten begränsas. Varför skulle inte Danmark få köpa el?
Det kan dom väl, men varför ska VI i skåne betala samma? Isåfall skulle ju E3 betala samma som vi? Iaf med ditt resonemang.

• Gilla
jcalfred
  • Laddar…
Nej, det finns en begränsning i transmissionen som gör att priset för inte dras upp lika högt där.

• Gilla
fribygg
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Nej, det finns en begränsning i transmissionen som gör att priset för inte dras upp lika högt där.
Låter som BS i mina öron. Men det är ju coolt att betala skatt! Det gör vi så gladeligen här så ni andra kan värma era hus billigt! (y)

G
G OMathson skrev:
Nej men skev inte du "seriöst" ang Putin? Sverige är numera inte självförsörjande för effektbehovet och är därmed inblandad i Rysslands strategi. Det är seriöst. Varför har inte media protesterat mot tex Nordstream? Är väl skit samma CO2 mässigt om vi importerar olja som vi eldar i Karlshamn eller köper el som skapas från Gazproms " naturgas" (kanske för ordet naturgas låter positivt, borde väl heta fossilgas?) Läste nånstans att Gazprom har gas så de kan leverera minst 100år till men det kan vara fel. Energi=makt.

Kan någon annan förklara för Ja”snabbe” vad marknadsekonomi är? Jag tror inte att jag klarar det.

• Gilla
Rasputitsa och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Jag funderar på varför vi byggt transmission utomlands då vi har brister i den inhemska överföringskapaciteten. Vet du?

• Gilla
jcalfred och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Kan någon annan förklara för Ja”snabbe” vad marknadsekonomi är? Jag tror inte att jag klarar det.
Nä du kan ta ditt snack om ”marknadsekonomi” nån annanstans. Detta är SJUKT. Att du inte tycker det är din sak, hur kan man försvara detta hyckleri? Varför tycker du att vi i E4 ska straffas på detta sätt? Förklara det istället. Om Sverige var ett elområde, hade då hela Sverige fått betala 2,50kr/kWh nu?

G OMathson skrev:
Det här svarade jag på med ”seriöst” ”Verkar som han står bakom en väldigt stor del av det skenande el priset”.
Det är tillgång och efterfrågan som står bakom de skenande priserna, eller mest brist på tillgång, inte Putin.
Det är inte Putin som stängt tyska och svenska kärnkraftverk, det är våra och tyska politiker.

I övrigt håller jag med dig,

• Gilla
PierrePierre
  • Laddar…
T
JA”Snabbe” JA”Snabbe” skrev:
Nytt rekord.

[bild]
Vad är det vi ser här egentligen? I vilken enhet är priserna? € per MWh?

Förklara gärna för mig som inte alls är insatt i detta hur någon i Norrland betalar 57.86 för något som man i Skåne betalar 237.01 för? Stämmer det att det finns en kapacitetsbrist i överföringen från norra Sverige till södra Sverige, som vi i Finland drar nytta av? Hur ser marknadsområdet ut egentligen?

Jag förstår heller inte riktigt hur ni blandar in Danmark i detta? Det är väl bara typ Själland som lyder under Nord Pool's elbörs? Eller är det inte ens aktuellt i frågeställningen hur man i södra Sverige har ett extremt högre elpris än övriga landet.

Jag vill inte debattera utan endast förstå vad som gäller!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.