Fairlane
N noone70 skrev:
Ok, det köper jag. Men är det fallet nu?
Om så vore fallet skulle nog det vara ett jävla liv (som det vart när Putin ströp leveranserna till Ukraina
Jag har iallafall läst ett antal artiklar om det nyligen.man gör det nog inte lika mycket som i kriget,men det görs.

N noone70 skrev:
Nu gör du det igen och försöker blanda bort korten… det är inte i ”normalfallet” det handlar om utan när frekvensen är påväg att gå utanför det intervall som är ok

det du snackar om solenergi och vindkraft är på sin höjd teoretiskt möjligt, men i praktiken omöjligt eftersom det i dag krävs roterande elproduktion som du i realtid kan ändra för att kunna frekvensreglera

Den här förklaringen hittade jag:
”Fått flera frågor om detta med svängmassa så jag tänkte försöka förklara detta på ett pedagogiskt sätt. Som jag ser det. Man är ju dock inte lärare utan en vanlig elingenjör.
Tänk dig elnätet som 10 st 100 ton tunga cylindrar som snurrar i exakt 50 varv/sek. Om 1 av dessa cylindrars framdriving (vatten, kärnklyvning eller vad det nu må vara) slutar att framdriva. Så snurrar denna 100 ton tunga cylinder saktare å saktare. De andra 9 cylindrarna känner av detta och systemet säger då till de 9 andra att öka varvtalet så summan av alla blir 50 varv/sek och stabiliteten upprätthålls. Det är tyngden i ett nät. Eller Svängmassa som vi kallar det inom Svk. Vindkraft eller sol har inte detta. Däri ligger problemen.”
Nej, jag blandar inte bort korten. Jag pratar om frekvensreglering, inte svängmassa. Ja, kärnkraft levererar svängmassa, men inte frekvensreglering i dagsläget. Det lilla undantag jag tänkte på när jag skrev ”i normalfall” var den nedreglering som sker vissa år i samband med vårfloden. För att man inte vill spilla vatten. Det handlar inte om frekvensreglering egentligen.

Du behöver definitivt inte roterande generatorer för att leverera frekvensreglering. Men du måste ha en anläggning som levererar mindre än den har kapacitet till. För kärnkraft, solkraft och vindkraft är det ren förlust att inte producera max, efter som marginalkostnaden är försumbar. Då är det bättre att producera max och någon annan stans bränna energin med möjlighet att minska förbrukningen vid underfrekvens.

D Daniel 109 skrev:
Nej, jag blandar inte bort korten. Jag pratar om frekvensreglering, inte svängmassa. Ja, kärnkraft levererar svängmassa, men inte frekvensreglering i dagsläget. Det lilla undantag jag tänkte på när jag skrev ”i normalfall” var den nedreglering som sker vissa år i samband med vårfloden. För att man inte vill spilla vatten. Det handlar inte om frekvensreglering egentligen.

Du behöver definitivt inte roterande generatorer för att leverera frekvensreglering. Men du måste ha en anläggning som levererar mindre än den har kapacitet till. För kärnkraft, solkraft och vindkraft är det ren förlust att inte producera max, efter som marginalkostnaden är försumbar. Då är det bättre att producera max och någon annan stans bränna energin med möjlighet att minska förbrukningen vid underfrekvens.
Ok, du har väl rätt då… Sydkraft och Vattenfall med all deras experter och kunskap i ämnet vet inte vad de håller på med

G
N noone70 skrev:
Hur skulle Putins leveranser av gas till Tyskland pressa upp priserna på el i sverige?
Effekten borde vara den omvända eftersom det ökar kapaciteten i Tyskland(om man bortser från att de lägger ner en massa kärnkraft i samma veva)
Jag vet inte exakt men det har ju sagts i nyheterna att gaspriset är högt på kontinenten. Tyskland lägger ner kärnkraft pga Fukushima, lägger ner kolkraften, importerar gas tex via Nordstream och den är väl inte nått som Putin ger bort?

Är det någon som inser att kärnfrågan i det här är varför det ska vara så stora skillnader i pris på var man bor
Här i Sverige har vi fyra zoner med olika taxa
I Tyskland och Finland existerar inte de differentierade elpriserna
Hur hade det varit om det i norra delarna av vårt land hade varit högre priser på livsmedel som inte produceras där?
Baslivsmedel och annat hade kostat dubbelt så mycket som i de södra delarna.

• Gilla
Ulltand och 2 till
  • Laddar…
P
Det beror väl (åtminstone delvis) på att det inte finns tillräcklig kapacitet i stamnätet?

• Gilla
ylven
  • Laddar…
U Uffe A skrev:
Är det någon som inser att kärnfrågan i det här är varför det ska vara så stora skillnader i pris på var man bor
Här i Sverige har vi fyra zoner med olika taxa
I Tyskland och Finland existerar inte de differentierade elpriserna
Hur hade det varit om det i norra delarna av vårt land hade varit högre priser på livsmedel som inte produceras där?
Baslivsmedel och annat hade kostat dubbelt så mycket som i de södra delarna.
Helt rimlig frågeställning, och jag hörde på radion precis att mister Ygeman bett SVK se över om det kanske kan ändras, tror inte det dock. Staten gillar våra kulor som rullar in.
Det finns dom som tror att det är EU som tvingat på oss elområdena men det är helt och hållet SVK som har bestämt detta.

B
Fairlane Fairlane skrev:
Jag har iallafall läst ett antal artiklar om det nyligen.man gör det nog inte lika mycket som i kriget,men det görs.
Du är inte fel ute. Sen kan man fundera på om det är Putins fel som levererar för lite, eller politikerna som gjort sig beroende av rysk gas för att klara energiförsörjningen.

Men det är bara att titta på gamla nyheter, Ryssland gör ju så här var och varannat år mer eller mindre. Media orkar knappt bry sig så länge gasen inte tar helt slut.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
JA”Snabbe” JA”Snabbe” skrev:
Helt rimlig frågeställning, och jag hörde på radion precis att mister Ygeman bett SVK se över om det kanske kan ändras, tror inte det dock. Staten gillar våra kulor som rullar in.
Det finns dom som tror att det är EU som tvingat på oss elområdena men det är helt och hållet SVK som har bestämt detta.
Vad skulle alternativet vara? Enligt EU regler måste vi sälja el till Danmark för samma pris som i Skåne och den exporten får inte begränsas. Så hur skulle man göra om man inte har elområden?

• Gilla
Lilllen och 1 till
  • Laddar…
harry73
Ja, utan elområden hade vi i Skåne inte haft norrlanspriser, men Norrland hade haft Skånes priser

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Hur ska marknaden för elproduktion fungera i norr? Du kommer att få ett överutbud i norr om du har Skånska (Tyska) priser.

• Gilla
ViktorHg och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Vad skulle alternativet vara? Enligt EU regler måste vi sälja el till Danmark för samma pris som i Skåne och den exporten får inte begränsas. Så hur skulle man göra om man inte har elområden?
Ha ett område, SVERIGE

• Gilla
jcalfred
  • Laddar…
T
Vi i Finland tackar och tar emot förmånlig el från norra Sverige. Utan den importen vore det kris i Finland under vinterhalvåret. Just nu kommer "endast" 2000MW från Sverige.. Men jag antar skåningarna gärna skulle ha tagit den kvoten... :rofl:

Precis i detta nu så importeras ca 25% av den totala förbrukningen i Finland, varav en stor del kommer från Sverige.

Karta över Finland och Sverige som visar aktuell elimport och export mellan länderna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
Skåne exporterar mer till Danmark och Polen än norra Sverige exporterar till Finnland. Skillnaden är att det inte är exportledningens kapacitet som är den begränsande faktorn. Så priset i Skåne hamnar på Dansk nivå.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.