54 798 läst · 218 svar
55k läst
218 svar
Extrem ändring av energiförbrukning
Nä, men GDPR eller inte, det innebär ju inte att man tänker dela ut uppgifter om tidigare kunder ändå? Vår mätchef kunde inte ge mig ett rakt svar. Vi sparar uppgifterna enligt lag i 7 år, men eftersom det juridiskt handlar om ett avtal med en annan juridisk person., så är det inte självklart att lämna ut uppgifter. Jag återkommer om jag får ett bättre svar.M MrDizzy skrev:
Jag skulle säga tvärt om, är pumpen så gammal att den inte har pumpmotion, så är det lönsamt att byta den mot en som har det och därmed både blir tryckstyrd och kan stå still när den inte behövs.M mrmixter skrev:Att stänga av cirkulationspumpen kan bli en dyr historia om man inte har någon form av automatikkörning.
I detta fallet tvivlaf jag på att han har det.
En avstängd pump kan fastna och således gå sönder om den står still förlänge.
I dag kan det vara svårt att hitta en likadan då det är krav på tryckstyrda pumpar och dessa är dyra.
Jag har aldrig ens antytt att det finns lagkrav på Elbolag att lämna ut några uppgifter.Scouten skrev:
Det du ägnar dig åt är att göra en Halmgubbe när du skriver som du gör.
Jag påstår att Elbolagen har relevanta uppgifter om förbrukningen sparade i minst 10 år.
Då har du fel, för lagkravet är sju år, sedan rensas det stenhårt.lunnabo skrev:
Sen var ju frågeställningen om man kan få ut uppgifterna från elbolaget eller inte. Om de inte lämnar ut dem på grund av GDPR, att det är ett avtal med annan juridisk person eller något annat, spelar ju ingen som helst roll, om det är så att man inte kan få ut uppgifterna.
Det är en helt annan fråga om man kan lämna ut data som tidigare kund genererat.Scouten skrev:Nä, men GDPR eller inte, det innebär ju inte att man tänker dela ut uppgifter om tidigare kunder ändå? Vår mätchef kunde inte ge mig ett rakt svar. Vi sparar uppgifterna enligt lag i 7 år, men eftersom det juridiskt handlar om ett avtal med en annan juridisk person., så är det inte självklart att lämna ut uppgifter. Jag återkommer om jag får ett bättre svar.
Det beror nog på avtal och typ av uppgifter osv.
Min poäng var mer bara att det inte går vifta med GDPR stickan.
Vilket många företag gör endå , för att det är praktiskt, har satt rutinerna efter GDPR och stor mängd av uppgifterna hanteras därefter (även om det inte behövs ) och företagen ev inte kan GDPR tillräckligt bra. Har för mig att vi tom tog in jurist-konsulter då vi hanterar extrema mängder riktig GDPR data. Sveriges samlade elförbrukningsdata kommer inte ens i närheten till mängden vi hanterar. Vårt problem var lite av "pga volym kan vi inte bara slaska kryptering på allt" Skulle sänka prestandan med 95-97% ... vi var därvid tvungna att hård dra vilka uppgifter som faktiskt klassas som personuppgifter osv.
Sen är det också så att man måste skilja på uppgifter mellan privatpersoner och företag samt om privatpersonerna lever eller inte. Juridiken innom detta område gör att man skulle fan blitt avtalsjurist och dragit in stora pengar
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 826 inlägg
Med vattenburen värme har du större tröghet i systemet och får ändå övertemperaturpåslag vid solinstrålning och varma dagar. En lite halvmodern elradiator slipper du denna och det är enkelt att tillfälligt dra ner mindre använda rum samt att det inte blir extra värmeläckage vid genomföringar etc.Demmpa skrev:Nja.
Vattenburen elvärme och direktverkande elvärme drar teoretiskt lika mycket el för att värma samma hus.
Med vattenburen elvärme så blir det jämnare rumstemperatur än vad direktverkande elvärme kan ge.
Med direktverkande elvärme så kommer rumstemperaturen att pendla lite, hur mycket beror på typ av termostat. Pga att temperaturen pendlar så har många ofta lite högre temperatur så att ”lägsta temperaturen” blir den temperatur man vill ha, då blir medeltemperaturen högre, därav drar direktverkande elvärme mer än vattenburen elvärme.
Men om man håller samma medeltemperatur med både direktverkande elvärme och med vattenburen elvärme så drar de lika mycket.
Fast egentligen tror jag det är marginell skillnad. Det vattenburna drar ju åt en Värmepump till tanken medans direktverkande el, ja då är det lätt att bara sätta in en luft-luft värmepump
Jag har inte orkat läsa alla inlägg så det här har kanske sagts tidigare.
Du har tur som har vattenburen värme så varför inte satsa på en bergvärmepump istället.
Den ser ut och låter som ett kylskåp. Ingen utedel som stör grannar.
Du får en effektiv värmekälla även kalla vinterdagar vilket är mer tveksamt med en luft-vatten VP.
Du har tur som har vattenburen värme så varför inte satsa på en bergvärmepump istället.
Du får en effektiv värmekälla även kalla vinterdagar vilket är mer tveksamt med en luft-vatten VP.
Om Bergvärme är en bra eller dålig ide beror på elementen TS har idag.B BSA In skrev:Jag har inte orkat läsa alla inlägg så det här har kanske sagts tidigare.
Är det högtemperatur element och man vill ha bergvärme så måste man byta dem med.
Och då kommer vi till nästa del.. vad är det för storlek på rören ? Behöver rören bytas med??
Ska man även värma tex en pool i framtiden via husets värmesystem och en poolvärmeväxlare är inte bergvärme heller en bra ide.
Eller om man planerat / har solvärme anläggning (inte solceller utan solvärme) då är bergvärme med inte bästa lösningen.
Eller om man (vilket iofs TS inte har idag men kanske vill ha i framtiden som backup??) nån typ av ved/pellets panna
Att bara sådär rekommendera Bergvärme är en dålig ide.
Det beror på förutsättningarna.
Dock finns det LuftVatten värmepumpar som klarar de mesta av ovanstående krav utan att man behöver tänka på det allt för mycket och som dessutom kar hyffsad COP under vintern. (Ja den är sämre än bergvärme under vintern, men ska man värma pool på sommaren är den 1.5-2ggr bättre än bergvärme)
Tro nu inte att jag förespråkar Luft/vatten före bergvärme rakt av heller.
Bor man i Norrland så är bergvärme (el jordvärme) att föredra i nästan alla fall mot Luft/vatten
Allt beror på förutsättningarna
Och kollar vi i TS fall.
elpanna & vattenburet = troligen ett högtemperatur system så då måste ev elementen bytas ut med.
en LuftVatten klarar högtemperatur element betydligt bättre och ger då väsentligt lägre investeringskostnader.
MEN oavsett vad man väljer så har vi även leveranstider att ta hänsyn till för denna vinter.
Så en luft/luft värmepump med kort leveranstid för att sänka denna vinters elräkningar är nästan givet.
Oavsett elpris kommer TS nästan att tjäna in en Luft/Luft bara på denna vinter.
Då har TS köpt sig tid till att tänka till på vad TS vill ha för ersättare av elpannan och hur mycket TS är villig att investera i värmesystemet.
Jag vet ju inte vad det är för panna, har inga manualer på den och det står inget på själva pannan. Jag bifogar bilder här på hur interfacet ser ut på pannan. På vredet står CTC, så jag skulle tippa på att det är en gammal produkt de levererade på 70-talet. Enda texten jag hittar på pannan är: "CTC Type a2x2 B-541349"O Opus skrev:
Nej, det stämmer inte. Värmepumpens verkningsgrad och vilken temperatur den klarar beror till allra största delen på temperaturskillnaden mellan kalla och varma sidan. På vintern när man behöver hög framledningstemperatur är det oftast betydligt kallare i luften ute än i berget.M MrDizzy skrev:
Håller med, men trådstartaren borde nog titta på helheten innan annars kan det komma en otrevlig översskning, som inte annars behövs. Kostar mellan 3.500 och uppåt det dubbla.Scouten skrev:
Tar rätt lång tid att tjäna in.