M MrDizzy skrev:
Om Bergvärme är en bra eller dålig ide beror på elementen TS har idag.
Är det högtemperatur element och man vill ha bergvärme så måste man byta dem med.
Och då kommer vi till nästa del.. vad är det för storlek på rören ? Behöver rören bytas med??
Ska man även värma tex en pool i framtiden via husets värmesystem och en poolvärmeväxlare är inte bergvärme heller en bra ide.
Eller om man planerat / har solvärme anläggning (inte solceller utan solvärme) då är bergvärme med inte bästa lösningen.
Eller om man (vilket iofs TS inte har idag men kanske vill ha i framtiden som backup??) nån typ av ved/pellets panna
Att bara sådär rekommendera Bergvärme är en dålig ide.
Det beror på förutsättningarna.

Dock finns det LuftVatten värmepumpar som klarar de mesta av ovanstående krav utan att man behöver tänka på det allt för mycket och som dessutom kar hyffsad COP under vintern. (Ja den är sämre än bergvärme under vintern, men ska man värma pool på sommaren är den 1.5-2ggr bättre än bergvärme)

Tro nu inte att jag förespråkar Luft/vatten före bergvärme rakt av heller.
Bor man i Norrland så är bergvärme (el jordvärme) att föredra i nästan alla fall mot Luft/vatten
Allt beror på förutsättningarna

Och kollar vi i TS fall.
elpanna & vattenburet = troligen ett högtemperatur system så då måste ev elementen bytas ut med.
en LuftVatten klarar högtemperatur element betydligt bättre och ger då väsentligt lägre investeringskostnader.
MEN oavsett vad man väljer så har vi även leveranstider att ta hänsyn till för denna vinter.
Så en luft/luft värmepump med kort leveranstid för att sänka denna vinters elräkningar är nästan givet.
Oavsett elpris kommer TS nästan att tjäna in en Luft/Luft bara på denna vinter.
Då har TS köpt sig tid till att tänka till på vad TS vill ha för ersättare av elpannan och hur mycket TS är villig att investera i värmesystemet.
Tack för bra resonemang.
Jag flikar bara in att bergvärme inte behöver vara dåligt ihop med gamla rör och radiatorer.
Vårt hus hade först koks, sedan olja/ved, sedan elpanna. Vi satte in bergvärmepump men behöll rör och radiatorer. Har halverat elbehovet och har bra inomhuskomfort. Värmepump från 2011 med COP 4 enligt spec. Kanske sämre i realiteten i vårt system men visst funkar det.
 
  • Gilla
MrDizzy
  • Laddar…
useless useless skrev:
Nej, det stämmer inte. Värmepumpens verkningsgrad och vilken temperatur den klarar beror till allra största delen på temperaturskillnaden mellan kalla och varma sidan. På vintern när man behöver hög framledningstemperatur är det oftast betydligt kallare i luften ute än i berget.
Min LVVP ska ha en COP på 2.5-3 med 50C framledning vid -10C , 2-2.5 vid -20C
och kollar man på Nibes nya så ska den vara kring 3 vid -20 (om jag kommer ihåg rätt)
MEN på sommaren då jag värmer poolen via en poolvärmeväxlare så ger den en COP på 7 till 8

En berg/jordvärme ger konstant ca 4 oavsett temperatur men om jag förstått det rätt vill inte berg/jordvärme levera framledning på 50C eller mer. Korrekt??

EDIT:
Bytte LVVP i mitten på sommaren så jag har inte siffror på hur den verkligen levererar då det är kallt, men COPen på 7 till 8 den levererar den mitt på sommaren iaf och det med en framledning på 50C och fast kondensering!
 
Cheesen
T tanker skrev:
Ungarna vill helst att datorn skall ligga uppe med något spel så att de tjänar "RobBucks" eller någon annan "spelvaluta" när de är i skolan. Dessutom är det en massa krimskrams runt som drar ström, Wifi brygga, USB prylar m.m

Enklare att mäta än att gissa, köp en kWh mätare från Classe så får du se själv!
(ett Nintendo WII drar exempelvis mer än ett kylskåp även när spelkonsolen är "avstängd")
Jag tycker du ska köpa en mätare och mäter. du kommer inte upp i 700KWh/ månad. om fallet vore så så borde du ge ungarna en tusing i månaden att handla spel för istället, det kommer att vara en bra affär,
 
  • Gilla
tanker
  • Laddar…
M MrDizzy skrev:
om jag förstått det rätt vill inte berg/jordvärme levera framledning på 50C eller mer. Korrekt??
Vet inte vad BV klarar men jag kan sätta framledningstemperatur på 80C rent inställningsmässigt
 
  • Gilla
MrDizzy
  • Laddar…
Tack för alla svar.

Här kommer bilder på interfacet på elpannan idag. Jag har som sagt ingen info om pannan eller manualer till den. Men på vredet står CTC så jag skulle tippa på att det är en av deras produkter från 70-talet. Enda texten som står där är "CTC Type a2x2 B-541349". Jag skulle gärna vilja veta hur interfacet funkar. Dvs om jag vrider på vredet - vad händer då? Styr jag frammatningen av vattnet eller temperaturen på vattnet? Om jag trycker igång en till effektknapp, vad händer då? Jag vet hur en elpanna funkar tekniskt, men jag vet inte hur denna panna beters sig beroende på vilka ändringar man gör i interfacet.. Finns någon annan där ute med samma panna? :D

Jag är väl medveten om att man bör energieffektivisera vårt radhus. Jag själv är inne på luft-vatten pump just för att nyttja befintliga vattenrör och element men är medveten om ledtiderna för detta och kostnaden. Frågade banken idag om man kunde utöka bolånet för att finansiera ett nytt energisystem och fick som svar nej, eftersom vår bostad gått ned i marknadsvärde sedan vi köpte den (köpte som sagt i februari, innan inflationen, energin och kriget fick snedspel). Jag räknar med ca 150K för investeringen. Kontanter för detta finns inte på plats så då återstår finansiering via blancolån. Med dagens räntelägen kommer blanco bli extremt dyrt på kanske 10 års avbetalningsplan.. Så jag är väldigt kluven på hur man ska gå vidare.

Om man skulle installera en luftvärmepump denna vinter, kan detta system användas för att bygga på luft-vatten pump senare? Eller är luft-luft bortkastat om man sen vill sätta in luft-vatten? Vad är ledtiderna för luftvärmepumpar idag? Vet att de i vintras/våras var runt 1 år...

Tack för all input.
 
  • Kontrollpanel med mätare för stigaretemperatur, ratt och vattenstandstryckmätare. Industriellt utseende.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Kontrollpanel med termostat och brytare märkta "PUMP", "EFFEKT 1", "EFFEKT 2", "EFFEKT 3".
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Mätinstrumentpanel med knappar och manometrar, troligen för värmesystem, i en vit miljö.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
granis70
  • Laddar…
S Sir Duke skrev:
Vet inte vad BV klarar men jag kan sätta framledningstemperatur på 80C rent inställningsmässigt
Åhfan!
 
  • Haha
gaia
  • Laddar…
useless useless skrev:
På vilket sätt skulle tidigare förbrukning vara integrationskränkande eller räknas som personuppgift?
Integritetskränkande är en bedömningsfråga men helt självklart är det en personuppgift!

Text på svenska förklarar vad personuppgifter är, inkluderar exemplet namn och personnummer.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
M MrDizzy skrev:
Åhfan!
Men skalan kan ju vara default för många typer av maskiner och system. Är ju inte optimalt att koka vatten med bergvärme.
 
useless useless skrev:
Nej, det stämmer inte. Värmepumpens verkningsgrad och vilken temperatur den klarar beror till allra största delen på temperaturskillnaden mellan kalla och varma sidan. På vintern när man behöver hög framledningstemperatur är det oftast betydligt kallare i luften ute än i berget.
Mycket beror på vart man bor. Södra kontra norra sverige.
Kan faktist löna sig med luft-vattenvp i söder men troligen inte norröver.
Jag värmer ner till nollan med 3.5 kW med min luftvatten och har 230 km2 att värma bor i växt zon 4. 30 mil norr om Malmö.
Sen är det godnatt utan andra värmekällor.
Den förbrukar på max 1840 W. Är 15 år nu så den behöver nog en bättre snart.
 
T tanker skrev:
Står inte i "Idle" -Ungarna vill helst att datorn skall ligga uppe med något spel så att de tjänar "RobBucks" eller någon annan "spelvaluta" när de är i skolan
Antog idle då du skrev att ""gamern" är för lat att stänga av den då den går till skolan". Är syftet att tjäna "spelvaluta" handlar det väl inte om lathet utan ett medvetet och rationellt handlande.

T tanker skrev:
Enklare att mäta än att gissa, köp en kWh mätare från Classe så får du se själv!
Varför skulle jag köpa en energimätare för att mäta på en speldator som jag inte har tillgång till? :thinking:Det är nog bättre om du gör det så inser du nog att dina ungars dator knappast drar en kW. ;)
 
  • Gilla
tanker
  • Laddar…
Jag har något vagt minne av att TS bodde i Borås. Där kan luft/vatten vara ett rimligt alternativ till bergvärme.
 
  • Gilla
MrDizzy
  • Laddar…
useless useless skrev:
I så fall är det lika olagligt att det t ex går att hämta uppgifter från diverse ställen om bilars mätarställning vid varje besiktning?
Varför skulle det vara olagligt? Men visst bör en bils mätarställning betraktas som en personuppgift då det ofta är "information som direkt eller indirekt kan knytas till en person som är i livet".
 
M MrDizzy skrev:
En berg/jordvärme ger konstant ca 4 oavsett temperatur men om jag förstått det rätt vill inte berg/jordvärme levera framledning på 50C eller mer. Korrekt??
Nej, det är inte korrekt. Bergvärmens verkningsgrad varierar precis på samma sätt som luftvattenvärmepumpens. Dock blir variationerna mindre eftersom temperaturen i berget bara ändras några grader över året istället för 30-40 grader som uteluftens temperatur kan variera.

Maximala temperaturen skiljer inte heller mellan berg- och luftvatten. Det som avgör är till största del vilket kylmedium man har valt.
 
  • Gilla
Sir Duke och 1 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Varför skulle det vara olagligt? Men visst bör en bils mätarställning betraktas som en personuppgift då det ofta är "information som direkt eller indirekt kan knytas till en person som är i livet".
Ok. Då får du få två uppgifter:

1) En kompis till mig hade en elförbrukning på 1738,6 kWh i april 2022. Vart bor min kompis?
2) Jag är spekulant på en bil vars senaste mätarställning var 12308 km. Vem äger bilen?
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Bosch har just lanserat en fristående Kyl/frys kombo som har en årsförbrukning på 105kWh. Det är helt sinnessjukt snålt.
Håller med… riktigt snålt -Tack för info.
Har läst på lite om dessa årsförbrukningar och hur dom får fram det. Förutsättningarna är egentligen full kyl o frys (som helst inte ska öppnas) eller väldigt få öppningar/dygn.
När jag testade med mätare så testade jag en vecka med normalt (för mig) fylld kyl o frys med några öppningar under dagen och ngn spontanöppning ”jag är sugen på ngt, men vad” ;-) och det är den förbrukningen som jag angav.
Sen testade jag en vecka med väldigt välfyllt och hamstrat massor av mat och försökte att ta ut allt jag behöver på en o samma gång och få öppningar. Detta resulterade i att förbrukningen minskade med ca 40%, men samtidigt så var det svårt att hålla organiserat och ha allt lättillgängligt. Detta resulterade till slut att jag stod där och fick ha öppet dörrarna längre tider för att få fram sånt som stod längre bak.
Bägge mätningarna har jag gjort om när jag varit hemifrån under en vecka och då sjönk båda scenarierna med för välfyllt ytterliga ca 25 % och för ”normalfullt” sjönk det med ca 20%
 
  • Gilla
Emil.P och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.