Tack för alla svar, även om tråden spårat ut lite med andra teman.

Om jag i det korta perspektivet installerar en luftvärmepump för att värma hemmet, så kommer jag väl inte undan att elpannan går konstant ändå? Tappvattnet värms av elpannan, om jag stänger av effektläge 1 (som syns på bilderna) så kommer pannan inte värma vattnet och jag kommer endast ha kallt kran- och duschvatten. Notera att jag endast har ett effektläge igång, dvs minsta möjliga förbrukning, och ändå är panntemperaturen mellan 70-75 grader (skulle tippa på att den inte har en så hög verkningsgrad pga sin ålder längre). Så i teorin, om jag har en LLVP så kommer det dra ännu mer el, dels för att driva värmepumpen och dels för att hela tiden värma vattnet med effektläge 1? Eller har jag missförstått? Är alternativet att stänga av effektläget och sätta igång den några timmar innan man ska duscha för att på så vis värma vattnet? Pga vattenproblemet tror jag inte LLVP är rätt lösning, utan LVVP istället för att kunna nyttja elementen och elpannan.

Någon som känner till en värmepumpsleverantör som erbjuder räntefria avbetalningar på längre sikt än 3 år?

PS
Jag har hittat lite mer info kring pannan, se bifogade bilder. Är det någon som känner igen vad det är för produkt? Någon som har info om den eller manualer eller dylikt?

• Panel med mätare: temperatur, timer och vattentryck. Industri- eller pannrumsutrustning. Vintagestil.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Värmepannans kontrollpanel med termostat och strömbrytare för pump och effektnivåer.
    Skapa konto
  • Instrumentpanel med mätare, vred, strömuttag; troligen för teknisk utrustning eller testlaboratorium.
    Skapa konto
  • Typskylt på maskin med tekniska specifikationer, "CTC Göteborg", "Made in Sweden".
    Skapa konto
  • Vattenrör under handfat med ventil och avstängningskran, möjlig fuktskada synlig.
    Skapa konto
  • En hand öppnar luckan till en ugnspanel med temperaturmätare och reglage.
    Skapa konto
tommib
I korthet...

Du kommer definitivt tjäna på att installera en LLVP. Den kommer värma huset och elpannan får ta hand om varmvattnet. Exakt hur din elpanna fungerar vet jag inte och jag hinner inte leta upp en manual nu men principiellt måste den ha någon form av reglering eftersom den annars skulle koka om det inte finns värmebehov.

Verkningsgraden hos elpatronen var 100 % när den installerades och den är fortfarande 100 %. En elpatron försämras inte på det sättet. Möjligen kan det bli beläggning på den men då kommer den dra mindre effekt eftersom den kommer slå ifrån med ett överhettningsskydd. Elpatroner kan också få kortslutning, då drar de inget alls eftersom skydden löser ut.

Det snabbaste och billigaste sättet att minska din elförbrukning är och förblir en eller två LLVP.

• Gilla
Drömtroll och 1 till
  • Laddar…
En elpanna har (som du har) har alltid en COP på 1
dvs 1kWh in med el blir 1kWh värme.
Verkningsgraden kommer inte att försämras med åren oavsett hur gammal pannan är.

En Luft/Luft värmepump tar 1kWh el och ger mellan 2 och 5 kWh värme beroende på utetemperatur och ålder.
Så som sämst får du en 50% besparing på den värme LLvp kan leverera.

Men hur fungerar då en LLvp tllsammans med din elpanna och vattenelement?
Mjo LL värmer luften med bättre verkningsgrad och tar huvudlasten av värmebehovet i de rum den kan skicka luften till. I dessa rum kommer element inte att avge så mycket värme och det varma vattnet fortsätter vidare till de rum som LL inte når.
Elpannan måste fortfarande vara igång för att värma varmvattnet, men värmen som plockas ut från den (till huset) är inte alls lika mycket och därmed behöver den inte använda lika mycket el.
Totalt sett får du en bra besparing här.
(såvida du inte kör kyla med LLvp på sommaren , då drar det ju extra el mot vad det dras idag)

en Luft/Vatten värmepump är en ersättare av din elpanna.
Luft/vatten värmepumpar har idag en verkningsgrad på 2-8 (ja på sommaren ger min en COP på 8)
Plus att många LVvp kan värma varmvattnet med.
Totalt sett halverar du elräkningen som minst. Mest troligen borde elräkningen bli nånstans mellan 1/3 och 1/4 del mot idag

Hur fungerar det då om du nu först köper en LL med snabbast möjliga leverans och sen byter elpannan till en LVvp då en sån kan levereras?
Från början hamnar du i senario 1 ovan för att sen ha två värmepumpar som det inte spelar nån roll vilken som körs (mer eller mindre)
På sommaren körs LLvp med kyla då det behövs och fastän du nu kör med extra elanvändning mot idag (iom kylan på sommaren) så blir årsförbrukningen lägre.

• Gilla
Jonatan79 och 1 till
  • Laddar…
Magnus E K
En LLVP ger minst lika hög COP som en LVVP om pumparna är av liknande kvalitet.

För att få maximal nytta av en LLVP i kombination med elpanna (eller för den delen direktverkande elvärme) gör så här:
* Sätt termostaterna på radiatorerna på den absolut lägsta acceptabla temperaturen (lägre än du egentligen vill ha, t ex 18 grader).
* Kör LLVP:n på högsta fläktläge och börja med t ex 20 grader.
* Öka successivt temperaturen på LLVP:n tills alla radiatorer är kalla
* Om ovanstående ger alltför hög temperatur i det rum där LLVP:n sitter, minska dess temperaturinställning något (men detta kommer öka totala förbrukningen).

• Gilla
MrDizzy och 1 till
  • Laddar…
Cheesen Cheesen skrev:
Jag tycker du ska köpa en mätare och mäter. du kommer inte upp i 700KWh/ månad. om fallet vore så så borde du ge ungarna en tusing i månaden att handla spel för istället, det kommer att vara en bra affär,
Jag HAR mätt, och från och med nu får de betala elräkningen med sin veckopeng :)

M MrDizzy skrev:
Med senaste årets elpriser är det ju bättre att du stänger av och ger ungarna rena pengar att köpa i-spel-valuta för ;)
De är för snåla för att spendera veckopengen på spel.
Så nu blir det timer på eluttaget :)

Alfredo Alfredo skrev:
Antog idle då du skrev att ""gamern" är för lat att stänga av den då den går till skolan". Är syftet att tjäna "spelvaluta" handlar det väl inte om lathet utan ett medvetet och rationellt handlande.

Varför skulle jag köpa en energimätare för att mäta på en speldator som jag inte har tillgång till? :thinking:Det är nog bättre om du gör det så inser du nog att dina ungars dator knappast drar en kW. ;)
Jag HAR mätt, och de är både snåla och lata, så nu blir det timer på spelriggens eluttag :)

T tanker skrev:
Jag HAR mätt, och de är både snåla och lata, så nu blir det timer på spelriggens eluttag :)
Du bör inte bara rakt av bryta strömmen till datorn tyvärr. Elektroniken mår inte bra av det och löper stor risk att gå sönder om det sker ofta.
Sen kan OS:et trasas sönder med.
Jobbit med ominstallation etc etc.

Försök med andra sätt att få ungarna att stänga av. Förklara att om du "måste " rycka strömmen o datorn pajar pga det så är den trasig till dess de själva har råd att köpa reservdel eller nått.

• Gilla
MultiMan
  • Laddar…
Cheesen
T tanker skrev:
Du vet väl om att det finns möjlighet att ställa in operativsystemet att stänga av sig själv vid lämplig tidpunkt. Då slipper man krånglet med tajmer.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.