Cheesen
T tanker skrev:
Ps. En bättre gamindator med lite tillbehör förbrukar lätt 700kWh på en månad om "gamern" är för lat att stänga av den då den går till skolan!
Det är svårt att få även en bättre gamingdator med tillbehör att dra 1000W under full load. Det krävs nog plasmaskärm och en rejäl ljudanläggning för det.

Ett RTX3080 drar i snitt 320W när du spelar, processorn om man nu har en 12700K kan dra 190W, moderkort 75W, SSD 10W några fläktar 15W. = runt 600W när man spelar..
när datorn idlar så ligger den nog på på sin höjd 50-60W. Skärmen är ungefär lika törstig om det är en modern skärm. (Vill minnas att min 27" ligger på runt 40W)

• Gilla
Appendix och 5 till
  • Laddar…
Vi hade elpanna i förra huset när vi flyttade in där. Det var en gammal oljepanna som hade konverterats till el med en elpatron. När den havererade bytte vi till LVVP. Årsförbrukningen gick ner från ca 25000 kWh till ca 15000, så på de ytterligare 13 år vi bodde där hann värmepumpen betala av sig själv :) Men det gäller att inte behöva ta dyra lån. Så är det tyvärr att bo i hus, det räcker inte med en ”tvättmaskinen pajar”-buffert. Helst ska man ha en ”värmepannan pajar”-buffert också.

• Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
Med tanke på att ni har en mycket gammal panna med elpatron så låter det fullständigt normalt. Det är bara direktverkande el som (oftast) är dyrare.
Se er om asap efter en annan och modern uppvärmning för vattenburna systemet.
Till exempel luft/vatten, en bra värmepump på utsidan och innedel som ger både varma element och varmvatten. Vi gick från 14000 kwh/år till drygt 8000 (50-talshus på drygt 160 m2) när vi bytte gamla elkonverterade pannan till en ny Nibe. Trots ytterligare fyra vattenradiatorer. Rekommenderas varmt.
Och sänk temperaturen till 18-19 inne tills vidare. De där graderna gör väldigt mycket, speciellt som det system ni har inte kan känna av eller automatiskt anpassa sig till utetemperaturen.

N Neni91 skrev:
Hej!

Jag är nyinflyttad i ett radhus sedan maj i somras (perfekt timing med uppgående boräntor och elpriser). Radhuset är från 1973 och värms upp med vattenburen elpanna. Vilken typ av elpanna det är vet jag ej och info/ manualer till den har jag inte men skulle tro att den varit där sedan radhuset byggdes.

Från maj-september har vi haft en stadig förbrukning månadsvis på ca 750 kWh. Då låg vredet på pannan på ca 0,3 (vredet går från 0-10). Då hade vi en inomhustemp på ca 20 grader (och upp mot 25 grader de varmaste dagarna i somras). I oktober började det bli kallt så vi höjde vredet för att få upp värmen lite till ca 1 av 10. Nu är tempen inomhus ca 22,5 grader.

Denna höjning har inneburit en ökning av månadsförbrukningen från 7-800 kWh/mån till 1700 kWh/mån. Övriga elkonsumtionsvanor har varit desamma, exempelvis användning av hushållsel, tvätt- och diskmaskin, duschtid etc.

För mig låter detta som en extrem höjning av elförbrukningen (över 100%) med tanke på att enda skillnaden är ett par graders varmare hem då övriga vanor är likadana. Jag har aldrig tidigare bott i hus, endast lägenhet, så jag vet inte om detta är normalt. Är det detta jag bör förvänta mig mellan sommar- och vinterhalvåret? Hur påverkar utomhustempen förbrukningen på pannan? Om jag sänker värmen med 2 grader, vad kan jag förvänta mig för resultat på förbrukningen?

Tacksam för lite input!

B
N Neni91 skrev:
Hej!

Jag är nyinflyttad i ett radhus sedan maj i somras (perfekt timing med uppgående boräntor och elpriser). Radhuset är från 1973 och värms upp med vattenburen elpanna. Vilken typ av elpanna det är vet jag ej och info/ manualer till den har jag inte men skulle tro att den varit där sedan radhuset byggdes.

Från maj-september har vi haft en stadig förbrukning månadsvis på ca 750 kWh. Då låg vredet på pannan på ca 0,3 (vredet går från 0-10). Då hade vi en inomhustemp på ca 20 grader (och upp mot 25 grader de varmaste dagarna i somras). I oktober började det bli kallt så vi höjde vredet för att få upp värmen lite till ca 1 av 10. Nu är tempen inomhus ca 22,5 grader.

Denna höjning har inneburit en ökning av månadsförbrukningen från 7-800 kWh/mån till 1700 kWh/mån. Övriga elkonsumtionsvanor har varit desamma, exempelvis användning av hushållsel, tvätt- och diskmaskin, duschtid etc.

För mig låter detta som en extrem höjning av elförbrukningen (över 100%) med tanke på att enda skillnaden är ett par graders varmare hem då övriga vanor är likadana. Jag har aldrig tidigare bott i hus, endast lägenhet, så jag vet inte om detta är normalt. Är det detta jag bör förvänta mig mellan sommar- och vinterhalvåret? Hur påverkar utomhustempen förbrukningen på pannan? Om jag sänker värmen med 2 grader, vad kan jag förvänta mig för resultat på förbrukningen?

Tacksam för lite input!
Hej och grattis till att bli husägare!
▪️Jag ensamstående i en villa fördelat på fyra våningsplan, 8 rok, tre badrum. Många kvm, men behöver ingen värme i de flesta rum under sommaren. Varför hade ni värmen igång?
▪️När jag läste om din förbrukning under angivna månader lät det högt. Vet inte hur stort radhuset är och hur stor din familj är, men det är viktigt att tänka ”nytt” när man flyttar till hus. Att inte bara dra på elementen istället för att ta på en kofta och tofflor. Om ni inte är rika, behöver ni fundera över hur kronorna ska användas. Vintern har ju inte ens börjat.
▪️Jag har vattenburen värme i de flesta rum; blandat element på vägg och golvvärme.
▪️Jag bytte ut min gamla elpanna för två år sedan, pga att den började brinna en morgon. Lyckades upptäcka elden och släcka den i tid. Elpannan var ca 20 år och varmvattenberedaren var från 1967.
▪️Tidigare var elförbrukning ca 35 000 kWh per år. Den nya pannan kostade mig 120 000 kr. Med den nya värmeanläggningen har min förbrukning gått ner till 18 000 kWh per år! Jag har halverat min elförbrukning. ”Fett nöjd” som ungdomarna skulle säga :cool:
▪️Det kanske kan löna sig för er att också titta på en modernare värmeanläggning. Med de elpriser som är just nu och säkert en bra tid framåt, så kanske det lönar sig för er.
▪️Manualen till den värmeanläggning du har nu, finns troligen på nätet att ladda ner eller skriv namnet på anläggningen och fråga här i forumet om någon som har och känner till er anläggning.
▪️Till sist; tappa inte modet. Det ska vara kul att äga sitt första hus. Se över var ni kan spara utan att det för den skull blir jobbigt. Gör små förändringar som lampor till led, fulla tvättar, ingen/lite värme igång på sommaren vid fint väder, lite kortare duschar osv. Forumet är fullt av tips och snälla hjälpsamma medlemmar.

:heart::heart::heart::heart:

• Gilla
Riga och 8 till
  • Laddar…
Snailman
N Neni91 skrev:
Huset ligger i mitten på längan, så det bör inte vara lika mycket spill via väggarna då vi får stödvärme från grannarnas uppvärmning. Fönstren har bytts ut till 3-glas och jag vet inte om tidigare ägare tilläggisolerat - men underhållet av huset har varit bra. Igår hade vi faktiskt energirådgivning med kommunen och jag är medveten om att vi sitter i en dyster sits och bör investera i nytt energisystem. Då radhuset är tvåplan med vattenburet lutar jag åt luft-vatten för att nyttja de befintliga rören. Rådgivaren sa att luft-luft inte är superbra om man har mer än ett plan och inte öppen planlösning. Problemet är att jag kan inte ha en luft-vatten pump installerad imorgon då ledtiderna skenat senaste tid. Dessutom sitter vi i en svår sits vad gäller att finansiera investeringen. Värdet på bostaden har gått ned sedan vi köpte och jag vet itne om banken vill utöka bolånet för denna investering (väntar svar), blanco är jag inte heller så sugen på pga de höga räntorna och räntefri avbetalning är oftast upp till 3 år. Men om investeringen kostar 150K så blir det ca 4200kr/mån räntefritt, vilket även det blir en hög utgift på hushållet. Även om vi minskar förbrukningen kommer totaltkostnaden de närmsta 3 åren vara högre för elen pga av återbetalningsgraden av nya pumpen. Tips upskattas!
Stödvärme från grannarna lär ni bära få om de har varmare än era 22 grader, annars är det ni som värmer upp åt grannarna om de har lägre temperatur än ni har.

Men har grannarna samma temperatur som ni, så förlorar ni ingen värme via väggarna till grannarna.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Snailman Snailman skrev:
Stödvärme från grannarna lär ni bära få om de har varmare än era 22 grader, annars är det ni som värmer upp åt grannarna om de har lägre temperatur än ni har.

Men har grannarna samma temperatur som ni, så förlorar ni ingen värme via väggarna till grannarna.
Sant, men värmeförlusterna och det egna värmebehovet blir iaf lägre om grannarna har 18 grader och TS 22 jämfört med om grannar saknats och det var ännu svalare uteluft omkring.

OlssonX OlssonX skrev:
Med tanke på att ni har en mycket gammal panna med elpatron så låter det fullständigt normalt. Det är bara direktverkande el som (oftast) är dyrare.
Nja.
Vattenburen elvärme och direktverkande elvärme drar teoretiskt lika mycket el för att värma samma hus.

Med vattenburen elvärme så blir det jämnare rumstemperatur än vad direktverkande elvärme kan ge.
Med direktverkande elvärme så kommer rumstemperaturen att pendla lite, hur mycket beror på typ av termostat. Pga att temperaturen pendlar så har många ofta lite högre temperatur så att ”lägsta temperaturen” blir den temperatur man vill ha, då blir medeltemperaturen högre, därav drar direktverkande elvärme mer än vattenburen elvärme.
Men om man håller samma medeltemperatur med både direktverkande elvärme och med vattenburen elvärme så drar de lika mycket.

• Gilla
gaia och 1 till
  • Laddar…
Vilken typ av uppvärmning har grannarna, och hur är deras förbrukning?

F FC_Bygg skrev:
Tips:
- Byt alla lampor mot LED
- snålspolande munstycken
- sänk tempen till 18-19°C = grannarna värmer ditt hus

Lätt sparat 5000kwh/år
Att byta till LED sparar inte något alls i ett eluppvärmt hus på vintern. Men jag gissar att glödlampor oavsett börjar bli ganska ovanliga.

• Gilla
Bengt_j och 5 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Det finns inga såna krav på grund av GDPR. Dessutom är alla bolag skyldiga att spara fakturor i tre år.
Bokföringslagen anger 10 år.
Högst sannolikt följer elbolagen Bokföringslagen.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
N Neni91 skrev:
Hej!

Tacksam för lite input!
Som många skriver så är det diffen ute inne som avgör.
Jag har en mycket enkel beräkning som inte stämmer helt men ger en fingervisning.
1grad diff ute gånger m2 boyta dvs 17 grader på 100 m2 ger 1700 kW i förbrukning.
Sen är det hur du värmer el ger 100% en bra lvp ger väl 400% eller mer.

M mrmixter skrev:
Som många skriver så är det diffen ute inne som avgör.
Jag har en mycket enkel beräkning som inte stämmer helt men ger en fingervisning.
1grad diff ute gånger m2 boyta dvs 17 grader på 100 m2 ger 1700 kW
Nu blev något galet. Skulle det vara watt i stället för kilowatt?

A
N Neni91 skrev:
.

Jag föreslår att du som ny husägare nästa år ser till att pannan levererar exakt noll värme, åtminstone juni-augusti, det finns inget skäl att stötta med värme de månaderna. Se till att cirkulationspumpen stannar och att du inte värmer för uppvärmning under den tiden. Hos mig stänger värmeproduktionen av vid 14 graders utomhustemperatur, vilket gör att normalt sett så har vi ingen värmeproduktion alls under större delen av maj-september. Det finns roligare saker att lägga pengarna på än att elda för kråkorna.

• Gilla
Sir Duke
  • Laddar…
Förstår inte varför alla trådar alltid "spårar ur" och handlar om allt annat än vad frågeställaren tog upp från början.
I grunden om man har vattenburen värme och matar denna med en elpanna. Räkna 1 kw in får man 1 kw ut i värme effekt.
Värmepump luft/vatten blir det alltid en utväxling på beroende på prestanda 1 kw in får man x kw ut.
Bara att läsa den tekniska dokumentationen på värmepumpen.
Mitt råd, ta kontakt med några leverantörer/rörfirmor som jobbar med värmepumpar. Ge dem all information om förbrukningen de senaste 24 månaderna, finns hos nätägare. Be dem komma in med en offert som även innehåller beräknad besparing och om nuvarande värmesystem är ok att köra med en luft/vatten värmepump.
Sen är det bara att räkna ut hur snabbt räknar man hem investeringen

• Gilla
Klacken och 2 till
  • Laddar…
A
lunnabo lunnabo skrev:
Bokföringslagen anger 10 år.
Högst sannolikt följer elbolagen Bokföringslagen.
Elbolagen sparar säkert uppgifterna enligt lagkrav, men finns det ett lagkrav på att man ska lämna ut en annan kunds förbrukning? Det tror jag inte, gissar på att det kan ses som integritetskränkande.

• Gilla
Johan.Andersson.81
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.