E
K Kallebo skrev:
Nja, kommerisell bärplockning i liten skala har pågått i alla tider och det är en resurs som annars skulle gått till spillo.

Så egentligen har Daniel rätt..
Nej, hen har givetvis fel. Igen.

Har du räknat efter hur mycket utländsk arbetskraft vi har i Sverige varje år att plocka bär?

Inget som förekommit i alla tider.

Att resurserna annars skulle gå till spillo är ju hela poängen, därav att endast i princip mogna bär ska plockas.

Hen skrev att det inte fick plockas frukt och bär och hen hade fel, nu har hen ändrat riktning något, men fortfarande fel.

B
I allemansrätten ingår sedan urminnes tid rätt att jaga bort inkräktare!

• Haha
Mikael_L
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Läs en gång till. Det står uttryckligen att du får plocka från ris. Lingon och blåbär växer på ris. Träd och buskar är traditionellt undantagna efter som de hade ett betydande värde.
Läs en gång till. Det står uttryckligen att "markägaren får inte hindra någon från att plocka dem på marker där allemansrätten gäller" och att "plocka bär är tillåtet enligt allemansrätten". Tror du på fullt allvar att andemeningen är att man bara får plocka bär från marken?
Varför är detta ens en diskussion kan man undra. Allemansrätten är vad den är. Att man som markägaren har svårt att svälja att andra tjänar pengar på att plocka på ens mark kan jag förstå. Steget till att förbjuda alla att plocka är dock bisarrt stort.

• Gilla
Karlia och 1 till
  • Laddar…
B nord123 skrev:
Var finns lagstöd för Naturvårdsverkets ”Hittepå”?
Allemansrätten är inget hittepå. Det är ju en absurd tanke. Kom in i matchen.

• Gilla
El-Löken66
  • Laddar…
B nord123 skrev:
I allemansrätten ingår sedan urminnes tid rätt att jaga bort inkräktare!
Det var ett intressant påstående. Kan du visa källa på det?

• Haha
Alfredo
  • Laddar…
Lexington Lexington skrev:
Dom här var lite luriga :rofl:

Är det beroende på vilken fest det är?
Eller årstid kanske :D
Precis:
Midsommar: växande gröda.
Kräftskiva: troligen skördat.

E El-Löken66 skrev:
Nej, hen har givetvis fel. Igen.

Har du räknat efter hur mycket utländsk arbetskraft vi har i Sverige varje år att plocka bär?

Inget som förekommit i alla tider.

Att resurserna annars skulle gå till spillo är ju hela poängen, därav att endast i princip mogna bär ska plockas.

Hen skrev att det inte fick plockas frukt och bär och hen hade fel, nu har hen ändrat riktning något, men fortfarande fel.
Nej, om du läser vad jag skriver så har jag inte ändrat mig. Jag har skrivit att man egentligen inte får plocka från träd och buskar. Naturvårdsverket nämner kottar, nötter och ollon. Jag menar att det gäller allt på träd och buskar.

Vilka som plockar och i vilken form har ändrats över tid. Men det har alltid plockats för försäljning, och det är helt okej.

E
D Daniel 109 skrev:
Nej, om du läser vad jag skriver så har jag inte ändrat mig. Jag har skrivit att man egentligen inte får plocka från träd och buskar. Naturvårdsverket nämner kottar, nötter och ollon. Jag menar att det gäller allt på träd och buskar.

Vilka som plockar och i vilken form har ändrats över tid. Men det har alltid plockats för försäljning, och det är helt okej.
Så vad är det du menar egentligen?

Och hur kan du ha rätt men Naturvårdsverket fel, kan vi hänvisa till dig då vi är ute i skogen?

B
Färdselrätten är den rättighet som man menar alle mans rätt kommer från.
Gällande EU rätt & Sveriges grundlags egendomsskydd är juridiskt övergripande och med laga kraft gällande.
:D

D Daniel 109 skrev:

Nej, det är faktiskt så att det gäller specifikt kottar, ek- och bokollon och nötter från träd, då detta anses vara viktig kost för markägarens grisar, samt att man inte får skada träden, därav förbud mot att plocka bark, näver, kvistar, kåda mm.

Svamp, bär och även, om det förekommer, frukt, får du plocka fritt, även om det inte fallit till marken.

Den här publikationen är lättläst, om man inte försöker övertolka den utan bara läser som det står.

https://www.naturvardsverket.se/Documents/publikationer6400/978-91-620-1304-2.pdf?pid=22442

• Gilla
Karlia
  • Laddar…
B
Anna_H Anna_H skrev:
Nej, det är faktiskt så att det gäller specifikt kottar, ek- och bokollon och nötter från träd, då detta anses vara viktig kost för markägarens grisar, samt att man inte får skada träden, därav förbud mot att plocka bark, näver, kvistar, kåda mm.

Svamp, bär och även, om det förekommer, frukt, får du plocka fritt, även om det inte fallit till marken.

Den här publikationen är lättläst, om man inte försöker övertolka den utan bara läser som det står.

[länk]
Natursvårdsverket är varken domstol eller lagskrivare det de tycker är bara deras egna "hittepå" särintresse finns inget stöd i lag för deras texter.
Deras tjänstemän är politiskt vänster och försöker dominera på LRFs och näringsfastighetsägarnas bekostnad..

• Haha
ToRy
  • Laddar…
B
Ny e-tjänst för anmälan av olovliga bosättningar efter olagliga bärplockarläger mm

Om du upptäcker en olovlig bosättning någonstans i vår kommun är det nu lätt att anmäla det via en ny e-tjänst.

Det är inte tillåtet att sätta upp en olovlig bosättning. Därför har Söderhamns kommun ett samarbete med polis och privata markägare för att kunna agera så snabbt som möjligt efter att vi fått en anmälan om en olovlig bosättning.

Anmäl olovlig bosättning
Du kan nu enkelt anmäla olovliga bosättningar via vår e-tjänst.

Se mer: E-tjänst – anmäl olovlig bosättning

Läs mer: Olovlig bosättning

Ny e-tjänst för anmälan av olovliga bosättningar - Söderhamns kommun (soderhamn.se)

E
B nord123 skrev:
Natursvårdsverket är varken domstol eller lagskrivare det de tycker är bara deras egna "hittepå" särintresse finns inget stöd i lag för deras texter.
Deras tjänstemän är politiskt vänster och försöker dominera på LRFs och näringsfastighetsägarnas bekostnad..
Det är bara en myndighet och ingen lag i sig, givetvis tolkar myndigheter saker fel hela tiden.

Men det känns ändå som en bättre källa än Daniel 109 från byggahus.se.

nord123 skrev:
Det är inte tillåtet att sätta upp en olovlig bosättning
Hade jag aldrig kunnat ana.. :lying:

B nord123 skrev:
Dina inlägg är bara hittepå för att stödja dina särintressen. Kan du visa någon lag som verifierar att det är som du skriver?

B
Naturvårdsverket är ingen lagtext.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.