9 110 läst · 125 svar
9k läst
125 svar
Ett spel många borde spela
Nej, hen har givetvis fel. Igen.K Kallebo skrev:
Har du räknat efter hur mycket utländsk arbetskraft vi har i Sverige varje år att plocka bär?
Inget som förekommit i alla tider.
Att resurserna annars skulle gå till spillo är ju hela poängen, därav att endast i princip mogna bär ska plockas.
Hen skrev att det inte fick plockas frukt och bär och hen hade fel, nu har hen ändrat riktning något, men fortfarande fel.
Läs en gång till. Det står uttryckligen att "markägaren får inte hindra någon från att plocka dem på marker där allemansrätten gäller" och att "plocka bär är tillåtet enligt allemansrätten". Tror du på fullt allvar att andemeningen är att man bara får plocka bär från marken?D Daniel 109 skrev:
Varför är detta ens en diskussion kan man undra. Allemansrätten är vad den är. Att man som markägaren har svårt att svälja att andra tjänar pengar på att plocka på ens mark kan jag förstå. Steget till att förbjuda alla att plocka är dock bisarrt stort.
Nej, om du läser vad jag skriver så har jag inte ändrat mig. Jag har skrivit att man egentligen inte får plocka från träd och buskar. Naturvårdsverket nämner kottar, nötter och ollon. Jag menar att det gäller allt på träd och buskar.E El-Löken66 skrev:Nej, hen har givetvis fel. Igen.
Har du räknat efter hur mycket utländsk arbetskraft vi har i Sverige varje år att plocka bär?
Inget som förekommit i alla tider.
Att resurserna annars skulle gå till spillo är ju hela poängen, därav att endast i princip mogna bär ska plockas.
Hen skrev att det inte fick plockas frukt och bär och hen hade fel, nu har hen ändrat riktning något, men fortfarande fel.
Vilka som plockar och i vilken form har ändrats över tid. Men det har alltid plockats för försäljning, och det är helt okej.
Så vad är det du menar egentligen?D Daniel 109 skrev:Nej, om du läser vad jag skriver så har jag inte ändrat mig. Jag har skrivit att man egentligen inte får plocka från träd och buskar. Naturvårdsverket nämner kottar, nötter och ollon. Jag menar att det gäller allt på träd och buskar.
Vilka som plockar och i vilken form har ändrats över tid. Men det har alltid plockats för försäljning, och det är helt okej.
Och hur kan du ha rätt men Naturvårdsverket fel, kan vi hänvisa till dig då vi är ute i skogen?
Nej, det är faktiskt så att det gäller specifikt kottar, ek- och bokollon och nötter från träd, då detta anses vara viktig kost för markägarens grisar, samt att man inte får skada träden, därav förbud mot att plocka bark, näver, kvistar, kåda mm.D Daniel 109 skrev:Nej, om du läser vad jag skriver så har jag inte ändrat mig. Jag har skrivit att man egentligen inte får plocka från träd och buskar. Naturvårdsverket nämner kottar, nötter och ollon. Jag menar att det gäller allt på träd och buskar.
Svamp, bär och även, om det förekommer, frukt, får du plocka fritt, även om det inte fallit till marken.
Den här publikationen är lättläst, om man inte försöker övertolka den utan bara läser som det står.
https://www.naturvardsverket.se/Documents/publikationer6400/978-91-620-1304-2.pdf?pid=22442
Natursvårdsverket är varken domstol eller lagskrivare det de tycker är bara deras egna "hittepå" särintresse finns inget stöd i lag för deras texter.Anna_H skrev:Nej, det är faktiskt så att det gäller specifikt kottar, ek- och bokollon och nötter från träd, då detta anses vara viktig kost för markägarens grisar, samt att man inte får skada träden, därav förbud mot att plocka bark, näver, kvistar, kåda mm.
Svamp, bär och även, om det förekommer, frukt, får du plocka fritt, även om det inte fallit till marken.
Den här publikationen är lättläst, om man inte försöker övertolka den utan bara läser som det står.
[länk]
Deras tjänstemän är politiskt vänster och försöker dominera på LRFs och näringsfastighetsägarnas bekostnad..
Ny e-tjänst för anmälan av olovliga bosättningar efter olagliga bärplockarläger mm
Om du upptäcker en olovlig bosättning någonstans i vår kommun är det nu lätt att anmäla det via en ny e-tjänst.
Det är inte tillåtet att sätta upp en olovlig bosättning. Därför har Söderhamns kommun ett samarbete med polis och privata markägare för att kunna agera så snabbt som möjligt efter att vi fått en anmälan om en olovlig bosättning.
Anmäl olovlig bosättning
Du kan nu enkelt anmäla olovliga bosättningar via vår e-tjänst.
Se mer: E-tjänst – anmäl olovlig bosättning
Läs mer: Olovlig bosättning
Ny e-tjänst för anmälan av olovliga bosättningar - Söderhamns kommun (soderhamn.se)
Om du upptäcker en olovlig bosättning någonstans i vår kommun är det nu lätt att anmäla det via en ny e-tjänst.
Det är inte tillåtet att sätta upp en olovlig bosättning. Därför har Söderhamns kommun ett samarbete med polis och privata markägare för att kunna agera så snabbt som möjligt efter att vi fått en anmälan om en olovlig bosättning.
Anmäl olovlig bosättning
Du kan nu enkelt anmäla olovliga bosättningar via vår e-tjänst.
Se mer: E-tjänst – anmäl olovlig bosättning
Läs mer: Olovlig bosättning
Ny e-tjänst för anmälan av olovliga bosättningar - Söderhamns kommun (soderhamn.se)
Det är bara en myndighet och ingen lag i sig, givetvis tolkar myndigheter saker fel hela tiden.B nord123 skrev:
Men det känns ändå som en bättre källa än Daniel 109 från byggahus.se.
Hade jag aldrig kunnat ana..nord123 skrev:
Dina inlägg är bara hittepå för att stödja dina särintressen. Kan du visa någon lag som verifierar att det är som du skriver?B nord123 skrev: