C
D Daniel 109 skrev:
Elcyklar är inte klassade som motorfordon enligt trafikförordningen. Så jag tror inte att Naturvårdsverket har stöd för sin uppfattning.
Naturvårdsverket verkar parallellt med trafikförordningen ha en egen fordonsklassificering där de talar om "motoriserade fordon", eller kort och gott motorfordon för att göra förvirringen total.

https://www.naturvardsverket.se/Var-natur/Motortrafik-i-naturen/El-cyklar-Segways-med-flera/

Dessutom går ju permobiler under samma kategori.

• Gilla
scanmar
  • Laddar…
C
D Daniel 109 skrev:
Dessutom går ju permobiler under samma kategori.
Jag har sedan länge gett upp när det gäller fordonsklasser, behörigheter, släpvagnsregler osv. Det är bara inse att reglerna blivit så komplicerade att det är helt omöjligt att förvänta sig att en vanlig svensson vet vad som gäller. Tror inte ens polisen har koll nuförtiden. Ingen höjdare för rättssäkerheten, men ingen verkar direkt bry sig.

• Gilla
fribygg och 3 till
  • Laddar…
TheImprovisor
Karl.s Karl.s skrev:
Lite OT... men

Det där är en gråzon, elcyklar som följer EU-s definition (max elstöd 25 km/h och max 250 W motoreffekt) är enligt vägtrafikdefinitionen cyklar, och får således cyklas i skog och mark. Det är Transportstyrelsen som bestämmer definitionen av fordon och de har alltså klassat elcykel som en cykel.

Naturvårdsverket å andra sidan lutar sig mot terrängkörningslagen, där "all" trafik med motordrivet fordon är förbjuden.

Finns än så länge inga prejudikat
Intressant.
Det finns ju eldrivna MTB numer.
Vad är vitsen med dom om de inte skulle få köras i terräng?

• Gilla
  • Haha
Staffans2000 och 1 till
  • Laddar…
Man ser tuff ut.

Sedan så finn ju de som tycker de är bekvämare att cykla på jämfört med en "vanlig" cykel.

P
TheImprovisor UlrikaSpg skrev:
Med tanke på alla diskussioner om allemansrättens giltighet och tillämpbarhet.

[länk]
Lite kul! Jag fick betyget "en riktig skogstraskare". :)

P
B b8q skrev:
Stängsla får du väl (t.ex. för att hålla vildsvin och rådjur ute). Men stängslet har ingen juridisk verkan på människor.
För att vara en riktig petimäter så vill jag påpeka att stängsel inte har någon juridisk verkan på vildsvin och rådjur heller. :cool:

P
Mikael_L Mikael_L skrev:
Som jag skrev, sedvanerätt utan skriven lagtext.
Vilket inte är så vanligt i nordisk rättstradition, men desto vanligare i anglosaxisk.

E
TheImprovisor UlrikaSpg skrev:
Intressant.
Det finns ju eldrivna MTB numer.
Vad är vitsen med dom om de inte skulle få köras i terräng?
Du får stänga av motorn när du kommer in i terrängen och trampa.

Karlia
Bär och svamp ingår, inte tryffel (åverkan mark) eller sprängticka (omöjligt plocka utan åverkan på trädet) Hasselnötter får inte plockas heller.

• Gilla
El-Löken66
  • Laddar…
E
Karlia Karlia skrev:
Bär och svamp ingår, inte tryffel (åverkan mark) eller sprängticka (omöjligt plocka utan åverkan på trädet) Hasselnötter får inte plockas heller.
Jo, bär bör få plockas så länge de är mogna men vad är så speciellt med just hasselnötter?

Karlia
Ansågs vara av högt värde förr eftersom de är energirika. Jag ser inte riktigt logiken idag men tycker att det är lite kul.

• Gilla
El-Löken66
  • Laddar…
Karlia Karlia skrev:
Inte heller bok- och ekollon får plockas på annans mark. Förr i tin skulle ju tamgrisarna gå i fritt skogarna och livnära sig bl a på det, ollonsvin kallades de.

• Gilla
Karlia
  • Laddar…
Du får inte plocka från träd eller buskar. Men som sagt det är det ingen som bryr sig om i dag.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.