9 116 läst · 125 svar
9k läst
125 svar
Ett spel många borde spela
Lite OT... men
Naturvårdsverket å andra sidan lutar sig mot terrängkörningslagen, där "all" trafik med motordrivet fordon är förbjuden.
Finns än så länge inga prejudikat
Det där är en gråzon, elcyklar som följer EU-s definition (max elstöd 25 km/h och max 250 W motoreffekt) är enligt vägtrafikdefinitionen cyklar, och får således cyklas i skog och mark. Det är Transportstyrelsen som bestämmer definitionen av fordon och de har alltså klassat elcykel som en cykel.em72 skrev:
Naturvårdsverket å andra sidan lutar sig mot terrängkörningslagen, där "all" trafik med motordrivet fordon är förbjuden.
Finns än så länge inga prejudikat
Finns ingen lag som beskriver allemansrätten.
Var finns lagstöden ?
Var har friluftsfolket hittat dessa egna "hittepå" regler?
Det som finns är allemansskyldigheten beskriven. =
Att inte störa och inte förstöra!
Det enda som uttryckligen finns skrivet om allemansrätten i miljöbalken är följande:
"Var och en som utnyttjar allemansrätten eller annars vistas i naturen skall visa hänsyn och varsamhet i sitt umgänge med den" (kap 7, 1 §)"
Var finns lagstöden ?
Var har friluftsfolket hittat dessa egna "hittepå" regler?
Det som finns är allemansskyldigheten beskriven. =
Att inte störa och inte förstöra!
Det enda som uttryckligen finns skrivet om allemansrätten i miljöbalken är följande:
"Var och en som utnyttjar allemansrätten eller annars vistas i naturen skall visa hänsyn och varsamhet i sitt umgänge med den" (kap 7, 1 §)"
Redigerat:
Enligt wikipedia: "Sedan 1994 finns följande inskrivet i en av Sveriges grundlagar, nämligen regeringsformen (RF): ”Alla ska ha tillgång till naturen enligt allemansrätten. Sedan 1994 finns följande inskrivet i en av Sveriges grundlagar, Den lagtext som i praktiken styr allemansrätten ingår i huvudsak i 2 och 7 kapitlet av miljöbalken. Det enda som uttryckligen finns skrivet om allemansrätten i miljöbalken är dock: "Var och en som utnyttjar allemansrätten eller annars vistas i naturen skall visa hänsyn och varsamhet i sitt umgänge med den" (kap 7, 1 §)"B nord123 skrev:
Att den står i grundlagen det vet jag. Men det står inget om att du får plocka bär storskaligt och med kommersiellt vinstintresse med inhyrda plockare som så att alla djur och fåglar i naturen saknar bären som är deras huvudsakliga föda...dett är något som friluftsfrämjandet marknadsför felaktigt cykling får ej heller förekomma om det innebär skada förstör känslig mark, planteringar, växtlighet eller gröda.
"Allemansrätten" är en sedvanerätt med månghundraåriga anor. Så den har aldrig haft någon lagtext förut, och det som numera är skrivet är väldigt tunnt.
Tanken är att alla i landet ska kunna nyttja naturen bara man inte förstör (för markägare t.ex.).
T.ex plocka bär och pinnar som ved.
Tanken är att alla i landet ska kunna nyttja naturen bara man inte förstör (för markägare t.ex.).
T.ex plocka bär och pinnar som ved.
Enligt jordabalken så tillhör all växtlighet jordägaren såväl växter som bär.Mikael_L skrev:
All avkastning såsom jord, stenar växter och bär, tillhör jordägaren enligt jordabalken.
Allemansrätten grundas endast i den så kallade färdselrätten från förr, då man hadde rätt att färdas genom skog och mark då inga vägar fanns. I dag finns vägar, att cykla mm på.
Var hittar du lagstöd/lagtext som säger att växande bär och pinnar ingår i allemansrätten? Och att inte detta innebär störning förstörelse för mark/jordägare?
Så vad du är ute efter är alltså att allemansrätten ska avskaffas?B nord123 skrev:Enligt jordabalken så tillhör all växtlighet jordägaren såväl växter som bär.
All avkastning såsom jord, stenar växter och bär, tillhör jordägaren enligt jordabalken.
Allemansrätten grundas endast i den så kallade färdselrätten från förr, då man hadde rätt att färdas genom skog och mark då inga vägar fanns. I dag finns vägar, att cykla mm på
Det som främst hotar allemansrätten är överutnyttjande. Dels vanligt folk som tror att den ger dem rätt till mycket mer än vad som gäller.
Men sen är även kommersiella aktörer ett stort problem, som nöter på allemansrätten när de egentligen inte borde få det.
Men sen är även kommersiella aktörer ett stort problem, som nöter på allemansrätten när de egentligen inte borde få det.
Fast det finns väl inget alls som hindrar dig från att stängsla in det området och hålla boskap där, om det av någon anledning skulle vara lämpligt. Det är naturligtvis väldigt lämpligt att stängslet går att öppna så att framkomligheten bibehålls.H heimlaga skrev:
Man kan även lösa det med en färist. Men det är kanske inte aktuellt förrän det gäller en något mer trafikerad väg. Vid lågtrafikerade vägar så kan man helt enkelt låta folk gå ut och öppna grindar.Alfredo skrev:
Nu missar detta ändå helt vad heimlaga skrev, dvs att det inte går att förbjuda in/ut-fart och genomfart på markerna. Och plötsligt började vi skriva om lösningar för detta ...
Elcyklar är inte klassade som motorfordon enligt trafikförordningen. Så jag tror inte att Naturvårdsverket har stöd för sin uppfattning.
Bär och svamp har alltid varit okej att plocka. Det har traditionellt varit ett sätt för egendomslösa att få en inkomst. Samtidigt som det medför att den resurs dom bären innebär faktiskt kommer till nytta.
Allt man gör måste naturligtvis göras så att det inte orsakar skada. Det finns definitivt exempel där det överutnyttjas i av kommersiella intressen.
Bär och svamp har alltid varit okej att plocka. Det har traditionellt varit ett sätt för egendomslösa att få en inkomst. Samtidigt som det medför att den resurs dom bären innebär faktiskt kommer till nytta.
Allt man gör måste naturligtvis göras så att det inte orsakar skada. Det finns definitivt exempel där det överutnyttjas i av kommersiella intressen.