9 110 läst · 125 svar
9k läst
125 svar
Ett spel många borde spela
Det är visserligen ovanligt att de växer vilt. Men de flesta brukar inte bry sig i de fallen. Men traditionellt ingår det inte i allemansrätten.
Hitte-på igen eller?D Daniel 109 skrev:
Vilt växande bär och svamp tillhör markägaren så länge de står på rot eller sitter på riset. Men markägaren får inte hindra någon från att plocka dem på marker där allemansrätten gäller.
På ödetomter utan byggnader kan du ta förvildade äpplen, körsbär, hallon, krusbär och liknande utan att riskera något straff.
I Sverige har vi allemansrätt. Det betyder att naturen där ingen bor tillhör alla. Därför får man plocka bär, svamp och frukt om de inte växer på en tomt som någon äger. Det är också lagligt att plocka frukt och bär på en ödetomt. Det är en tomt där det inte finns någon byggnad.
fruktkartan.se
Du hugger verkligen direkt så fort du tror att jag har fel. Men i allmänhet är det du som har fel. Inser du inte att det blir pinsamt.
Lägg märke till att det står ”ris eller rot” inte träd eller buske. Jag håller med om att det inte är ett problem i dagsläget. Men det ingår inte i allemansrätten. Det som står på den sidan är inte riktigt rätt.
Lägg märke till att det står ”ris eller rot” inte träd eller buske. Jag håller med om att det inte är ett problem i dagsläget. Men det ingår inte i allemansrätten. Det som står på den sidan är inte riktigt rätt.
Givetvis går det som Daniel109 skriver på ett forum före vad Naturvårdsverket skriver, det är detta vi alla bör hänvisa till nästa gång vi är ute i naturen.D Daniel 109 skrev:Du hugger verkligen direkt så fort du tror att jag har fel. Men i allmänhet är det du som har fel. Inser du inte att det blir pinsamt.
Sluta hitta på så mycket och producera källor till dina påståenden så slipper du hugg.
D Daniel 109 skrev:Du hugger verkligen direkt så fort du tror att jag har fel. Men i allmänhet är det du som har fel. Inser du inte att det blir pinsamt.
Så här står det på Naturvårdsverkets hemsida. Jag tycker nog att det är en hyfsat tillförlitlig källa:
Bär och svamp
Vilt växande bär och svamp tillhör markägaren så länge de står på rot eller sitter på riset. Men markägaren får inte hindra någon från att plocka dem på marker där allemansrätten gäller. Du kan inte åberopa allemansrätten som skäl för att markägaren ska ta särskild hänsyn till bären vid exempelvis skogsskötsel.
Kommersiell bärplockning
Det finns inget förbud mot kommersiellt organiserad bärplockning i stor skala. Åtminstone inte så länge det sker utan annan skada eller besvär för markägaren än att han/hon blir av med bären.
Arrangörer av organiserad bärplockning har ett stort ansvar och det bästa är att arrangören pratar med markägaren i förväg. Att plocka bär är tillåtet enligt allemansrätten, även i stor skala och för försäljning. Men det får inte innebära orimliga problem för markägaren. Allemansrätten är en fantastisk möjlighet att vara i naturen för oss alla.
Jag har svårt att tro att man av den texten ska göra tolkningen att man enbart får plocka lingon som trillat av riset. Men, har du källa på att det är så, varsågod att presentera den.
Var finns lagstöd för Naturvårdsverkets ”Hittepå”?T ToRy skrev:Så här står det på Naturvårdsverkets hemsida. Jag tycker nog att det är en hyfsat tillförlitlig källa:
Bär och svamp
Vilt växande bär och svamp tillhör markägaren så länge de står på rot eller sitter på riset. Men markägaren får inte hindra någon från att plocka dem på marker där allemansrätten gäller. Du kan inte åberopa allemansrätten som skäl för att markägaren ska ta särskild hänsyn till bären vid exempelvis skogsskötsel.
Kommersiell bärplockning
Det finns inget förbud mot kommersiellt organiserad bärplockning i stor skala. Åtminstone inte så länge det sker utan annan skada eller besvär för markägaren än att han/hon blir av med bären.
Arrangörer av organiserad bärplockning har ett stort ansvar och det bästa är att arrangören pratar med markägaren i förväg. Att plocka bär är tillåtet enligt allemansrätten, även i stor skala och för försäljning. Men det får inte innebära orimliga problem för markägaren. Allemansrätten är en fantastisk möjlighet att vara i naturen för oss alla.
Jag har svårt att tro att man av den texten ska göra tolkningen att man enbart får plocka lingon som trillat av riset. Men, har du källa på att det är så, varsågod att presentera den.
Läs en gång till. Det står uttryckligen att du får plocka från ris. Lingon och blåbär växer på ris. Träd och buskar är traditionellt undantagna efter som de hade ett betydande värde.T ToRy skrev:Så här står det på Naturvårdsverkets hemsida. Jag tycker nog att det är en hyfsat tillförlitlig källa:
Bär och svamp
Kommersiell bärplockning