M Markanten skrev:
Jag bor i en BRF med stor gård som är ostängslad ehuru ganska innesluten bland byggnader; man går inte bara in utan att märka att man är på en privat innergård.

På gården finns en liten lekplats som nu i morse när jag skulle rasta sonen var full eftersom två dagisfröknar tagit dit en hel klass med dagisbarn som lekte. Alla dagis brukar ju ha egna lekplatser så det känns väldigt konstigt att de hänger på en privat innergård.

Är det bara jag som tycket att det är konstigt att de använder gården (som inte ens ligger i samma kvarter) till en vinstdrivande verksamhet eller är det rimligt? Har sett någon enstaka lattemamma som gått hit ibland och det känns ju ok, men en hel dagisklass? Ska jag be dem gå iväg eller hur bär man sig åt?

Bifogar bild på gården, diskutera!
Tycker inte alls det är fel. Vad är det som stör dig ? Har själv bott i br-förening med tre lekparker i området. En lekpark låg utanför mitt köksfönster, var belägen mellan två hus. Vi hade ofta besök av närliggande dagis som lekte där. Jätteskoj med liv o rörelse på området ! De gjorde ingen skada. De kan ju också tycka det är roligt byta miljö någon gång. Har själv jobbat på förskolan och haft hem barngrupperna i min bostadsrättsförening. Ingen klagade. Så låt dem du vara och leka och ha roligt. Det är absolut inget störande och inget fel de begår oavsett vinstdrivande eller kommunal förskola. Tror nog din son ryms med dem också !

• Gilla
linneac och 6 till
  • Laddar…
Ja vad skall man säga? Ännu en surgubbe har gjort sin röst till höres. Är det så hemskt med några ungar som leker? Även om det är 20-30 stycken så spelar det väl ingen roll.
Om du blir så pass störd av deras lek under den stunden de var på lekplatsen så kan jag rekommendera dig att bosätta dig ute på vischan långt ifrån alla människor, men du blir väl istället fly förbannad på fåglarna som sjunger då.

Jag själv jobbar natt men inte fasen störs jag av ljudet utanför eller av grannarnas ungar som bor under mig och som leker högt under dagen. Det är barn och barn låter, vill man bo i lägenhet så får man acceptera oljud utifrån man vänjer sig.

Nej usch för surgubbar, stötte själv på en sådan igår, en som visade sig vara paragrafryttare och som visst sitter i styrelsen, men det är en annan historia.

• Gilla
Smalllionheart och 7 till
  • Laddar…
M Markanten skrev:
rasta
8-o

//

M Maarion skrev:
Är du säker på att det inte var ett av barnen i gruppen som bor i föreningen? Och kanske ville visa upp ” sin” gård? På vår förskola ( nära Fridhemsplan) så besökte man alla barns hus och gårdar under sista året på förskolan.
Eller någon från personalen som tycker det är trevligt att barnen får komma och se var hen bor! Hade själv ofta hem min förskoleklass och vi var ute och lekte i föreningens lekparker.

• Gilla
linneac och 5 till
  • Laddar…
Rörande grundfrågan så har jag viss förståelse för att man inte vill ha en hel förskola i lekparken. Är det någon enstaka gång så är det väl OK, men börjar det bli frekvent så är det inte så roligt att ha sovrummet mot gården när man jobbat natt...

En förskoleklass kan räcka för att få rejäl ljudvolym.

• Gilla
Tord Gustavsson och 5 till
  • Laddar…
Dagis eller Förskola? När jag var liten gick jag på Dagis, men det är väl samma sak?

Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
detta får nog ses som myndighetsaktivister tänker högt. Medarbetarna vill att allemansrätten ska vara så vid.
Såhär skriver någon vid Naturvårdsverket i länken:

"Endast föreningen kan föra talan i frågor som berör föreningens angelägenheter Det blir alltså styrelsen som får agera – inte de enskilda boende – i frågor som rör allemansrätt på föreningens mark."

Det vore intressant att begära svar från myndigheten vilken person som är ansvarig utgivare för denna skrivelse, eftersom det kan utgöra tjänstefel att skriva så. Det finns nämligen inget stöd i rättsordningen för detta citat, och då har någon individ vid myndigheten brutit mot 5 § Förvaltningslagen. Tvärtemot citatet har HD (NJA 1996, s 495) uttalat att varje rättsinnehavare (dvs. varje delägare i BRF'n) har möjlighet att utsläcka allemansrätten.

• Gilla
  • Haha
Sernando och 5 till
  • Laddar…
När jag bodde i stan (sthlm) så var det en närliggande förskola som använde våran innergård som lekplats i princip varje vardag.

Normalt sett störde det egentligen inte mej för jag var ju på jobbet då, men det var helt klart störande när man var hemma och var sjuk eller hade semester exempelvis.

Jag bodde på tredje våningen (vilket är 5 våningar upp från NB som vetter mot innergården) och det är helt fantastiskt hur mycket det låter dit upp även med stängda fönster.

Jag bara accepterade faktumet att det låg en lekplats på innergården, i synnerhet som dom mest lekte där när jag var på jobbet, men jag kan även fröstå TS, det blir mycket ljud.

.:Sen finns det väl förvisso flera anledningar att jag flyttade ut "på landet" också, en var ju just lugn och ro.

• Gilla
MichelleW och 1 till
  • Laddar…
M Markanten skrev:
Jag bor i en BRF med stor gård som är ostängslad ehuru ganska innesluten bland byggnader; man går inte bara in utan att märka att man är på en privat innergård.

På gården finns en liten lekplats som nu i morse när jag skulle rasta sonen var full eftersom två dagisfröknar tagit dit en hel klass med dagisbarn som lekte. Alla dagis brukar ju ha egna lekplatser så det känns väldigt konstigt att de hänger på en privat innergård.

Är det bara jag som tycket att det är konstigt att de använder gården (som inte ens ligger i samma kvarter) till en vinstdrivande verksamhet eller är det rimligt? Har sett någon enstaka lattemamma som gått hit ibland och det känns ju ok, men en hel dagisklass? Ska jag be dem gå iväg eller hur bär man sig åt?

Tyvärr är detta nog bara början. Med alla dessa ner dragning i samhället. Fast vi betala skatt. Så får dagis och skola göra utflykter där dom har råd. Mvh

• Gilla
linneac
  • Laddar…
Y YuGi skrev:
Jag tycker inte det är konstigt. Det tillför också lite liv och rörelse vilket förutom att vara trevligt (tycker vissa) håller tjuvar och andra ljusskygga individer borta. Ungarna hjälper er troligen med ogräsbekämpning och att till någon mån minimera kattbajs i sandlådan också.

Om det blir en tätt återkommande aktivitet kan det vara aktuellt BRF-styrelsen kontakta förskolan.
så roligt var det inte som ung när jag jobba natt och bodde brevid ett dagis

• Gilla
Namnethär och 3 till
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
Dagis brukar ha utflykter.

Hade ni 60-100 ungar på gården? Låter osannolikt att ett helt dagis går ut. Småbarnen brukar inte direkt åka ut =)
Skrev i en annan tråd men en moderator skapade ny med en rubrik jag inte valt, var kanske 30 men det är typ två gungor och en sandlåda så ganska packat ändå :)

M Markanten skrev:

Alla lekplatser är till för alla barn

• Gilla
  • Wow
  • Haha
linneac och 3 till
  • Laddar…
O
M Markanten skrev:

Jag är helt med dig TS här. Har bott i en BRF som hade problem att utomstående använde föreningens faciliteter som att de vore sina egna.

Ni behjärtansvärda som tycker det är okej kan ju ringa upp närmsta förskola och bjuda hem de till er gräsmatta! Får se hur många gånger ni tycker det är kul innan ni inser att förskolan skulle löst en uteplats själva för barnen..

• Gilla
  • Haha
Tord Gustavsson och 5 till
  • Laddar…
M Markanten skrev:
Skrev i en annan tråd men en moderator skapade ny med en rubrik jag inte valt, var kanske 30 men det är typ två gungor och en sandlåda så ganska packat ändå :)
Jaha okej.

Det har hänt en gång? Isåfall hade jag inte gjort något om det är sällan. Dagis gör ju lite utflykter emellanåt och så länge de inte skadar eller är ivägen för er så är det väl lugnt =) Så länge ditt barn får vara med så tycker säkert ditt barn det kan vara kul med.

Gissar att barnen var mellan 3-6 år gamla?

• Gilla
MichelleW och 1 till
  • Laddar…
sysmali sysmali skrev:
Så härligt att vissa slår knut på sig själva för att hitta på positiva vinklar på att ett dagis ockuperar en lekplats på en privat innergård.

Förmodar att ni själva bor granne med förskolor - och njuter av ljudmattan när 40+ barn leker.
Jag bor granne med en förskola inget konstigt, lekplatsen vetter mot mot hus och jag jobbar hemifrån.

• Gilla
  • Älska
linneac och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.