Det heter förskola. Inte dagis.
 
  • Haha
  • Gilla
  • Älska
Anneli Törnros och 19 till
  • Laddar…
Unikt namn
Dagisungar går på utflykt för att de ska få miljöombyte samt öva på att ta sig någon stans som grupp. Dvs gå tillsammans till ett gemensamt mål, hålla hand med en kompis, lyda fröken m.m.

De är en del av att växa upp. Finns säker massa läroplansmumbojumbo som också ligger bakom.

När det är dags för dina ungar att gå på dagis kommer även du tycka att det är en positiv sak att de inte hundgårdsrastas på samma 5kvm precis varenda dag tills de fyller 6år.

Skulle varenda icke kommunal lekplats stängslas in så blir det ju färre möjligheter till äventyr för ungarna, vilket vore synd.

Men om er lekplats blivit platsen de besöker varenda utflykt så kan du ju berättigat ta en dialog med fröknarna om att även hitta nya utflyktsmål.
 
  • Gilla
  • Älska
Bådablir9 och 18 till
  • Laddar…
Spännande spaning av den nyblivna passivt aggressiva polispappan!
Risken med staket är att det blir ännu bättre utflyktsmål, då barnen inte lika lätt springer ut i vägen.
Bästa sättet att hålla förskolor borta från innegårdar är att på ett trevligt sätt informera förskolepersonalen att lekparken ej är av godkänd EU-standard och att det vid eventuell kroppsskada kan innebära uteblivna försäkringspengar och andra tråkigheter.
Det funkade på mig när jag var ute och rastade min förskoleavdelning. Vi valde kommunala lekparker efter det.
 
  • Gilla
  • Haha
Sernando och 19 till
  • Laddar…
Ni får väl ringa och klaga till förskolerektorn. Detta hände på mitt jobb nyss för att vi ibland sätter oss på en parkbänk med ett par brukare som tydligen tillhör en brf. Så nu får vi inte gå där längre.
 
  • Ledsen
  • Wow
  • Gilla
  • Haha
Sernando och 11 till
  • Laddar…
M Markanten skrev:
Jag bor i en BRF med stor gård som är ostängslad ehuru ganska innesluten bland byggnader; man går inte bara in utan att märka att man är på en privat innergård.

På gården finns en liten lekplats som nu i morse när jag skulle rasta sonen var full eftersom två dagisfröknar tagit dit en hel klass med dagisbarn som lekte. Alla dagis brukar ju ha egna lekplatser så det känns väldigt konstigt att de hänger på en privat innergård.

Är det bara jag som tycket att det är konstigt att de använder gården (som inte ens ligger i samma kvarter) till en vinstdrivande verksamhet eller är det rimligt? Har sett någon enstaka lattemamma som gått hit ibland och det känns ju ok, men en hel dagisklass? Ska jag be dem gå iväg eller hur bär man sig åt?

Bifogar bild på gården, diskutera!
Jag är ordförande i vår brf och närmsta förskola (kommunal) kommer ofta hit och leker på vår lekplats. Olika avdelningar vid olika tillfällen. En avdelning brukar komma med sittunderlag och grill. Efter lek så brukar de grilla och sitta på gräsmattan och fika.

Det ger en mysig atmosfär att höra barnen leka och jag är övertygad om att det höjer värdet på våra lägenheter. Barnens föräldrar ser vilken fin lekplats vi har och hur barnvänligt vårt område är.

Jag jobbar hemifrån, så jag ser och hör dem ofta.
Ibland kommer även gruppen som en av mina egna söner går på. Då brukar jag gå ut och hälsa på honom. Han är stolt över att hela hans grupp kommer till ”hans” lekplats.

Jag är stolt över att vi kan bidra till en bra dag för alla barnen, även om det bara är någon timmes lek på vår lekplats. Det kommer att löna sig i vårt samhälle i framtiden.
 
  • Gilla
  • Älska
CillaWyke och 100 till
  • Laddar…
Flytta… För många Owe i Brf..
 
  • Gilla
HenrikHuslöse och 5 till
  • Laddar…
Men detta är väl enbart på dagtid nån timme då och då antar jag?
Är det ett så stort obehag att man måste vidta åtgärder?
 
  • Gilla
linneac och 6 till
  • Laddar…
Tänk om förskolan, av BRFen, fått nyttjanderätt till lekplatsen? 🙄
 
  • Gilla
Anonymiserad 137805 och 1 till
  • Laddar…
Är du säker på att det inte var ett av barnen i gruppen som bor i föreningen? Och kanske ville visa upp ” sin” gård? På vår förskola ( nära Fridhemsplan) så besökte man alla barns hus och gårdar under sista året på förskolan.
 
  • Gilla
Anneli Törnros och 21 till
  • Laddar…
S salkin85 skrev:
Det heter förskola. Inte dagis.
Tänk om det är ett ställe där man skiter i utbildningsplan på papper och där det inte finns utbildade förskolepedagoger? Då kanske det är ett dagis med dagisfröknar?

Nu när jag har dig på tråden - säger du städare eller sanitetstekniker? Sekreterare eller administratör?
 
  • Gilla
  • Haha
Festlund och 6 till
  • Laddar…
elpaco elpaco skrev:
Tänk om det är ett ställe där man skiter i utbildningsplan på papper och där det inte finns utbildade förskolepedagoger? Då kanske det är ett dagis med dagisfröknar?

Nu när jag har dig på tråden - säger du städare eller sanitetstekniker? Sekreterare eller administratör?
Partikelkollektoroperatör!
 
  • Haha
  • Wow
  • Gilla
HenrikHuslöse och 3 till
  • Laddar…
M Markanten skrev:
Jag bor i en BRF med stor gård som är ostängslad ehuru ganska innesluten bland byggnader; man går inte bara in utan att märka att man är på en privat innergård.

På gården finns en liten lekplats som nu i morse när jag skulle rasta sonen var full eftersom två dagisfröknar tagit dit en hel klass med dagisbarn som lekte. Alla dagis brukar ju ha egna lekplatser så det känns väldigt konstigt att de hänger på en privat innergård.

Är det bara jag som tycket att det är konstigt att de använder gården (som inte ens ligger i samma kvarter) till en vinstdrivande verksamhet eller är det rimligt? Har sett någon enstaka lattemamma som gått hit ibland och det känns ju ok, men en hel dagisklass? Ska jag be dem gå iväg eller hur bär man sig åt?

Bifogar bild på gården, diskutera!
Om det bara var två vuxna så kan det inte ha rört sig om så många barn, eftersom förskolepersonal av säkerhetsskäl håller gruppen liten när de går på utflykt. De kan inte heller ha stannat särskilt länge eftersom de har rutiner som begränsar hur länge de kan vara borta. Det kanske är svårt att hitta utflyktsmål i närområdet som barn orkar gå till? Det låter otroligt märkligt att se ett besök av barn på utflykt som ett problem, och ännu märkligare tycker jag att det är att du "rastar" sonen. Lekparker är till för att lekas vid, låt barnen leka!
 
  • Gilla
Arvid Klint och 11 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Naturvårdsverkets kommunikatörer skickar den signalen men läser du vad de skriver så framgår att de inte vet och uttrycker sig rätt försiktigt. Vad menas med "allemannsrätten i vid bemärkelse" (i motsats till vadå?) eller "allmänheten bör kunna använda" (får de eller får de inte?)

Myndigheten presenterar heller inte fram något lagstöd utan det tycks bara vara rent tyckande/gissande. D v s detta får nog ses som myndighetsaktivister tänker högt. Medarbetarna vill att allemansrätten ska vara så vid. Kanske blir den det en dag i en HD-dom eller efter att lagen har ändrats så att allemansrätten inte bara inkluderar tillgång till naturen i grundlagen?
Efter att ha läst den texten från Naturvårdsverket flera gånger så är jag övertygad om att den bara gäller mer allmänna grönytor och inte BRFens utrustning och anläggningar. Den är skriven för att inte förhindra allmänheten från att ha picknick i skogspartier mellan husen och liknande. De ordalydelserns känns som att de vägts på silvervåg.

Samtidigt så var det ju Naturvårdsverket som skulle hindra oss från att elda kvistar i trädgården också...
 
  • Gilla
Anna_H och 3 till
  • Laddar…
M Markanten skrev:
Jag bor i en BRF med stor gård som är ostängslad ehuru ganska innesluten bland byggnader; man går inte bara in utan att märka att man är på en privat innergård.

På gården finns en liten lekplats som nu i morse när jag skulle rasta sonen var full eftersom två dagisfröknar tagit dit en hel klass med dagisbarn som lekte. Alla dagis brukar ju ha egna lekplatser så det känns väldigt konstigt att de hänger på en privat innergård.

Är det bara jag som tycket att det är konstigt att de använder gården (som inte ens ligger i samma kvarter) till en vinstdrivande verksamhet eller är det rimligt? Har sett någon enstaka lattemamma som gått hit ibland och det känns ju ok, men en hel dagisklass? Ska jag be dem gå iväg eller hur bär man sig åt?

Bifogar bild på gården, diskutera!
Ha ha - surgubbe 😅
 
  • Gilla
  • Älska
linneac och 10 till
  • Laddar…
S salkin85 skrev:
Det heter förskola. Inte dagis.
Vi fullvuxna säger dagis :)
 
  • Gilla
  • Haha
Myckling och 12 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.