innegårdarna i stockholms innerstad och många nya runt stan har ju grindar och staket ?
 
M maria01 skrev:
så roligt var det inte som ung när jag jobba natt och bodde brevid ett dagis
Numera finns airpods. Jag klarade sömnen med bullerskydd och hörselskydd. Det var det värt för barnens skull.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
J jonte0 skrev:
8-o

//
Personen kanske skulle låta ungen leka med de andra barnen istället för att behandla ungen som en hund och rasta den.
 
  • Gilla
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
L LarsDaniel skrev:
Numera finns airpods. Jag klarade sömnen med bullerskydd och hörselskydd. Det var det värt för barnens skull.
glöm inte skottsäker väst
 
Smalllionheart Smalllionheart skrev:
Jag är ordförande i vår brf och närmsta förskola (kommunal) kommer ofta hit och leker på vår lekplats. Olika avdelningar vid olika tillfällen. En avdelning brukar komma med sittunderlag och grill. Efter lek så brukar de grilla och sitta på gräsmattan och fika.

Det ger en mysig atmosfär att höra barnen leka och jag är övertygad om att det höjer värdet på våra lägenheter. Barnens föräldrar ser vilken fin lekplats vi har och hur barnvänligt vårt område är.

Jag jobbar hemifrån, så jag ser och hör dem ofta.
Ibland kommer även gruppen som en av mina egna söner går på. Då brukar jag gå ut och hälsa på honom. Han är stolt över att hela hans grupp kommer till ”hans” lekplats.

Jag är stolt över att vi kan bidra till en bra dag för alla barnen, även om det bara är någon timmes lek på vår lekplats. Det kommer att löna sig i vårt samhälle i framtiden.
Tack för en bra kommentar.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
elpaco elpaco skrev:
Tänk om det är ett ställe där man skiter i utbildningsplan på papper och där det inte finns utbildade förskolepedagoger? Då kanske det är ett dagis med dagisfröknar?

Nu när jag har dig på tråden - säger du städare eller sanitetstekniker? Sekreterare eller administratör?
Sanitetstekniker? Hur ofta sägs det? På mitt jobb så heter det ”lokalvårdare” och då är företaget ett av Sveriges största och en av de ledande inom lokalvård 🙂
 
  • Gilla
linneac och 1 till
  • Laddar…
P
johnsilver johnsilver skrev:
Alla lekplatser är till för alla barn
Nej, inte alls. I en brf betalar de boende alla kostnader plus via skatten även sin del av de kommunala lekplatserna. När kommunen blir villig att ersätta brf för slitage, förstörelse mm blir det en annan fråga.
 
  • Gilla
  • Haha
Tord Gustavsson och 7 till
  • Laddar…
Bodde tidigare i en brf med ca 250 lgnh. Vi hade en ny och fin lekplats som var ganska poppis bland de i området.

Även förskolor kom förbi ibland.

En dag skäller en kärring ut en förskolepedagog för att de sliter på privat egendom och att hennes man minsann sitter i styrelsen.

I stort sett hela föreningen blev illa berörda av det när det blev känt. Det röstades igenom så en ny skylt sattes upp med tydlig info att alla var välkomna men att lekplatsen förvaltades av vår brf.

Jag kan verkligen inte se problemet med barn som leker. Hade det varit kids som grisar ner, hade man såklart fått ge dem en åthutning men om man störs av att barn leker på en lekplats måste man nog fundera lite.
 
  • Gilla
linneac och 8 till
  • Laddar…
M maria01 skrev:
så roligt var det inte som ung när jag jobba natt och bodde brevid ett dagis
Nu bor ju inte TS bredvid ett dagis heller. Någon gång ibland kommer det en dagisgrupp och leker en stund på hans BRF:s lekplats
 
Svenskarna är trångsynta när det gäller att respektera andras äganderätt, bottnar väl i svenska avundsjukan kanske
 
  • Haha
  • Gilla
Ceci och 1 till
  • Laddar…
Y YuGi skrev:
Nu bor ju inte TS bredvid ett dagis heller. Någon gång ibland kommer det en dagisgrupp och leker en stund på hans BRF:s lekplats
vad stoppar dom att framtiden gå dit varje dag om ingen säger nej nu direkt
 
  • Gilla
Tord Gustavsson och 3 till
  • Laddar…
M maria01 skrev:
vad stoppar dom att framtiden gå dit varje dag om ingen säger nej nu direkt
Tja… inget, men det är inte så troligt. Det är snarare högst otroligt. Det är ju inget som direkt hindrar dem att komma varje dag om man säger nej nu direkt heller.
 
  • Gilla
linneac
  • Laddar…
Y YuGi skrev:
Det är ju inget som direkt hindrar dem att komma varje dag om man säger nej nu direkt heller.
Förhoppningsvis hindrar normalt hyfs personalen från att ta ungarna dit de inte är välkomna.
 
  • Gilla
  • Haha
Anonymiserad 137805 och 4 till
  • Laddar…
Nu tycker jag @Markanten får förklara sig lite tydligare.

Är detta en engångsföreteelse eller händer det varje dag? Är det enstaka besök av en grupp om 10-15 barn eller går hela skolan i omgångar och är där hela dagen?

Det är väldigt lätt att bara säga "äh sluta va sån sur gubbe" och tycka det är fint att barnen får lite variation på sina lekplatser. Men om det är en fråga om att lokala skolor (i synnerhet om det är vinstdrivande!) utnyttjar BRF:ens resurser utan att ta något ansvar för dem, hur tänker ni då?

Lekplatsen är väl sannolikt tänkt att i första hand finnas till för barnen som bor i föreningen, och då vill jag tillföra två frågor:

1) Låt oss anta småbarn som är hemma med föräldraledig föräldrar (är man t.ex föräldraledig med ett mindre syskon är det sällan tillåtet att ha äldre barnet på förskola mer än kanske 15 timmar i veckan). Hur tänker forumets lekplatskommunister om att dessa barn inte får plats på föreningens lekplats för att de ockuperas av hela barngrupper från lokala skolor?

2) Utrustningen kommer med tiden slitas ut och det avsevärt snabbare om den systematiskt används av hela barngrupper som är där ofta. Vem betalar för att ersätta dessa när något pajar? Jo just det föreningsmedlemmarna. Det finns inget lättare (och svenskare?) än att anklaga alla andra för att bara vara själviska när det inte är en själv som betalar kalaset.
 
  • Gilla
  • Älska
  • Haha
Tord Gustavsson och 11 till
  • Laddar…
man kan ju undrar vart barnen ska gå på toa nån stans

när vi var barn på dagis så lämna vi ju inte dagiset allt fans ju där, får man idag bygga dagis utan egen lekpark med staket runt ens? var väll nåt barn som drukna i en pool då skyllde fröknarna på trasigt staket
 
  • Haha
Sernando och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.