Jag bor i en BRF med stor gård som är ostängslad ehuru ganska innesluten bland byggnader; man går inte bara in utan att märka att man är på en privat innergård.
På gården finns en liten lekplats som nu i morse när jag skulle rasta sonen var full eftersom två dagisfröknar tagit dit en hel klass med dagisbarn som lekte. Alla dagis brukar ju ha egna lekplatser så det känns väldigt konstigt att de hänger på en privat innergård.
Är det bara jag som tycket att det är konstigt att de använder gården (som inte ens ligger i samma kvarter) till en vinstdrivande verksamhet eller är det rimligt? Har sett någon enstaka lattemamma som gått hit ibland och det känns ju ok, men en hel dagisklass? Ska jag be dem gå iväg eller hur bär man sig åt?
Bifogar bild på gården, diskutera!
På gården finns en liten lekplats som nu i morse när jag skulle rasta sonen var full eftersom två dagisfröknar tagit dit en hel klass med dagisbarn som lekte. Alla dagis brukar ju ha egna lekplatser så det känns väldigt konstigt att de hänger på en privat innergård.
Är det bara jag som tycket att det är konstigt att de använder gården (som inte ens ligger i samma kvarter) till en vinstdrivande verksamhet eller är det rimligt? Har sett någon enstaka lattemamma som gått hit ibland och det känns ju ok, men en hel dagisklass? Ska jag be dem gå iväg eller hur bär man sig åt?
Bifogar bild på gården, diskutera!
Redigerat av moderator:
Jag tycker nog att det är olämpligt att ta dit en hel förskola oavsett om den är vinstdrivande eller ej. Ring och be dem styra om sina utflykter.
Tillbaka till en tidigare punkt i tråden: om allemansrätten skulle gälla på en innergård, är det då även olagligt att stängsla in och skylta med syfte att stänga ute allmänheten? Det är det ju på andra ställen där allemansrätten gäller....
Tillbaka till en tidigare punkt i tråden: om allemansrätten skulle gälla på en innergård, är det då även olagligt att stängsla in och skylta med syfte att stänga ute allmänheten? Det är det ju på andra ställen där allemansrätten gäller....
Redigerat:
https://webbkarta.nynashamn.se/webmaplinks/S76.pdf
Stängsel får inte annordnas. Det gör att föreningen inte kan hindra utomstående från att vistas på deras kvartersmark. Förskolor går på utflyter till olika platser för att göra barnens dag mindre tråkig.
Du kommer uppskatta det när dina barn går på förskola.
Stängsel får inte annordnas. Det gör att föreningen inte kan hindra utomstående från att vistas på deras kvartersmark. Förskolor går på utflyter till olika platser för att göra barnens dag mindre tråkig.
Du kommer uppskatta det när dina barn går på förskola.
Detta har alltså nu hänt en gång?M Markanten skrev:
Då bär man sig åt så att man inte gör något alls.
Eventuellt kan du klart se om sonen kan vara med och leka med någon där.
Ber de dig då att flytta på dig kan du fråga hur de tänkte.
Skillnad om de kommer de dit dag efter dag.
Jag tycker inte det är konstigt. Det tillför också lite liv och rörelse vilket förutom att vara trevligt (tycker vissa) håller tjuvar och andra ljusskygga individer borta. Ungarna hjälper er troligen med ogräsbekämpning och att till någon mån minimera kattbajs i sandlådan också.
Om det blir en tätt återkommande aktivitet kan det vara aktuellt BRF-styrelsen kontakta förskolan.
Om det blir en tätt återkommande aktivitet kan det vara aktuellt BRF-styrelsen kontakta förskolan.
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 24 928 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 24 928 inlägg
Jag undrar om den planbestämmelsen verkligen förbjuder föreningen att sätta upp stängsel om de vill det. Det krävs ju inget bygglov för att stängsla och planbestämmelsens syfte är inte motiverat. Jag gissar att sätter man upp ett stängsel och det inte påverkar trafiksäkerheten så kan byggnadsnämnden inte agera mot det med framgång.C cotillion skrev:
Läs mer här:
https://www.boverket.se/sv/PBL-kuns...r/egenskapsbestammelser_/stangsel-utfart-m.m/
Men visst kan föreningen hindra utomstående att vistas på sin mark. Det är bara att informera dem om att de inte ska vistas där. Om de nu mot all förmodan skulle vilja reglera detta. Detta är ju ingen natur så t ex allemansrätten är inte tillämplig.
Det beror ju på vad det står i detaljplanen.
Naturvårdsverket verkat tycka att allemansrätten är tillämplig även på anlagda innegårdar? https://www.naturvardsverket.se/vagledning-och-stod/allemansratten/fragor-och-svar/#E1208260535Claes Sörmland skrev:Jag undrar om den planbestämmelsen verkligen förbjuder föreningen att sätta upp stängsel om de vill det. Det krävs ju inget bygglov för att stängsla och planbestämmelsens syfte är inte motiverat. Jag gissar att sätter man upp ett stängsel och det inte påverkar trafiksäkerheten så kan byggnadsnämnden inte agera mot det med framgång.
Läs mer här:
[länk]
Men visst kan föreningen hindra utomstående att vistas på sin mark. Det är bara att informera dem om att de inte ska vistas där. Om de nu mot all förmodan skulle vilja reglera detta. Detta är ju ingen natur så t ex allemansrätten är inte tillämplig.