Jag bor i en BRF med stor gård som är ostängslad ehuru ganska innesluten bland byggnader; man går inte bara in utan att märka att man är på en privat innergård.

På gården finns en liten lekplats som nu i morse när jag skulle rasta sonen var full eftersom två dagisfröknar tagit dit en hel klass med dagisbarn som lekte. Alla dagis brukar ju ha egna lekplatser så det känns väldigt konstigt att de hänger på en privat innergård.

Är det bara jag som tycket att det är konstigt att de använder gården (som inte ens ligger i samma kvarter) till en vinstdrivande verksamhet eller är det rimligt? Har sett någon enstaka lattemamma som gått hit ibland och det känns ju ok, men en hel dagisklass? Ska jag be dem gå iväg eller hur bär man sig åt?

Bifogar bild på gården, diskutera!

• Satellitbild över en innergård med lekplats omringad av byggnader, markerad med röda linjer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat av moderator:
  • Haha
  • Wow
  • Gilla
  • Arg
Sernando och 21 till
  • Laddar…
Jag tycker nog att det är olämpligt att ta dit en hel förskola oavsett om den är vinstdrivande eller ej. Ring och be dem styra om sina utflykter.

Tillbaka till en tidigare punkt i tråden: om allemansrätten skulle gälla på en innergård, är det då även olagligt att stängsla in och skylta med syfte att stänga ute allmänheten? Det är det ju på andra ställen där allemansrätten gäller....

Redigerat:
  • Gilla
  • Haha
  • Arg
  • Älska
Sernando och 16 till
  • Laddar…
https://webbkarta.nynashamn.se/webmaplinks/S76.pdf

Stängsel får inte annordnas. Det gör att föreningen inte kan hindra utomstående från att vistas på deras kvartersmark. Förskolor går på utflyter till olika platser för att göra barnens dag mindre tråkig.

Du kommer uppskatta det när dina barn går på förskola.

• Gilla
  • Arg
  • Älska
  • Wow
  • Haha
Tord Gustavsson och 107 till
  • Laddar…
RoTe
Stängsel får inte anordnas? Men dom BRFer som är inhägnade då? Finns då ett par jag passerar till jobbet varje dag...

• Gilla
Sernando och 4 till
  • Laddar…
RoTe RoTe skrev:
Stängsel får inte anordnas? Men dom BRFer som är inhägnade då? Finns då ett par jag passerar till jobbet varje dag...
De har förmodligen inte en detaljplan som förbjuder stängsel.

• Gilla
SvanteC och 6 till
  • Laddar…
M Markanten skrev:
Ska jag be dem gå iväg eller hur bär man sig åt?
Detta har alltså nu hänt en gång?
Då bär man sig åt så att man inte gör något alls.
Eventuellt kan du klart se om sonen kan vara med och leka med någon där.
Ber de dig då att flytta på dig kan du fråga hur de tänkte.

Skillnad om de kommer de dit dag efter dag.

• Gilla
  • Älska
Pär Sköld och 76 till
  • Laddar…
Det kommer lösa sig automatiskt. Oavsett hur sur man är så finns det alltid någon surare. Det stod säkert nån kärring i fönstret med telefonen i hand sekunden efter de kom in på er gård :)

• Gilla
  • Haha
  • Älska
Magnusrex123 och 85 till
  • Laddar…
D
Fan vad härligt att personalen har ork att ta barnen på utflykter, heja dom! Här lämnas förskolan bara vid undantagsfall.

• Gilla
  • Älska
PontusAP och 163 till
  • Laddar…
G
Hoppas de kommer tillbaka snart igen.

• Gilla
  • Arg
  • Haha
HenkeAls och 44 till
  • Laddar…
Dagis brukar ha utflykter.

Hade ni 60-100 ungar på gården? Låter osannolikt att ett helt dagis går ut. Småbarnen brukar inte direkt åka ut =)

• Gilla
  • Haha
Festlund och 10 till
  • Laddar…
Finns ju alla möjliga storlekar. Sonen gick på en förskola där de var 18 barn.

• Gilla
Haga1984
  • Laddar…
Jag tycker inte det är konstigt. Det tillför också lite liv och rörelse vilket förutom att vara trevligt (tycker vissa) håller tjuvar och andra ljusskygga individer borta. Ungarna hjälper er troligen med ogräsbekämpning och att till någon mån minimera kattbajs i sandlådan också.

Om det blir en tätt återkommande aktivitet kan det vara aktuellt BRF-styrelsen kontakta förskolan.

• Gilla
  • Älska
MichelleW och 22 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
C cotillion skrev:
[länk]

Stängsel får inte annordnas. Det gör att föreningen inte kan hindra utomstående från att vistas på deras kvartersmark. Förskolor går på utflyter till olika platser för att göra barnens dag mindre tråkig.

Du kommer uppskatta det när dina barn går på förskola.
Jag undrar om den planbestämmelsen verkligen förbjuder föreningen att sätta upp stängsel om de vill det. Det krävs ju inget bygglov för att stängsla och planbestämmelsens syfte är inte motiverat. Jag gissar att sätter man upp ett stängsel och det inte påverkar trafiksäkerheten så kan byggnadsnämnden inte agera mot det med framgång.

Läs mer här:

https://www.boverket.se/sv/PBL-kuns...r/egenskapsbestammelser_/stangsel-utfart-m.m/

Men visst kan föreningen hindra utomstående att vistas på sin mark. Det är bara att informera dem om att de inte ska vistas där. Om de nu mot all förmodan skulle vilja reglera detta. Detta är ju ingen natur så t ex allemansrätten är inte tillämplig.

• Gilla
  • Arg
Sernando och 6 till
  • Laddar…
Det beror ju på vad det står i detaljplanen.

Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Jag undrar om den planbestämmelsen verkligen förbjuder föreningen att sätta upp stängsel om de vill det. Det krävs ju inget bygglov för att stängsla och planbestämmelsens syfte är inte motiverat. Jag gissar att sätter man upp ett stängsel och det inte påverkar trafiksäkerheten så kan byggnadsnämnden inte agera mot det med framgång.

Läs mer här:

[länk]

Men visst kan föreningen hindra utomstående att vistas på sin mark. Det är bara att informera dem om att de inte ska vistas där. Om de nu mot all förmodan skulle vilja reglera detta. Detta är ju ingen natur så t ex allemansrätten är inte tillämplig.
Naturvårdsverket verkat tycka att allemansrätten är tillämplig även på anlagda innegårdar? https://www.naturvardsverket.se/vagledning-och-stod/allemansratten/fragor-och-svar/#E1208260535

• Gilla
Appendix och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.